Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
Bakalářský volitelný kurz "Minulost, která nechce odejít. Politiky paměti ve Francii a v Německu" je koncipován jako úvod do reflexivní problematiky dějin - tj. otázek kolektivní paměti, politik paměti či využívání minulosti politickými i nepolitickými aktéry, rozpracovaný na konkrétním příkladu francouzsko-německých vztahů ve 20. st.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
Bachelor degree facultative course "The past that will not pass. Politics of memory in France and Germany" is conceived as an introdution to the reflexive problematics of history - i.e. questions of collective memory, politics of memory or uses of the past by political as well as non-political actors, studied on the specific case of French-German relationship in the 20th century.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
Cílem předmětu je seznámit studenty bakalářského cyklu s problematikou kolektivní paměti, respektive s alternativním pohledem na francouzsko-německé vztahy jako na úhelný kámen dějin 20. st.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
The aim of the course is to introduce bachelor degree students to the problematics of collective memory as well as to an alternative view on French-German relations as a perspective on the history of the 20th century.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
Podmínky pro absolvování předmětu:
- aktivní účast na seminářích
- ústní referát
- seminární práce
- ústní zkouška, v případě většího počtu studentů písemný test/esej
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
Conditions to pass the seminar:
- active participation in the seminars
- oral presentation
- seminar paper
- oral exam, in case of higher number of participants replaced by written test/essay
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
- Povinná literatura průběžně zadávaná na všech seminářích.
- Germond, Carine a Türk, Henning. A History of Franco-German Relations in Europe: From "Hereditary Enemies" to Partners, London: Palgrave Macmillan, 2008. (vybrané kapitoly)
- Erll, Astrid a Nünning, Ansgar (eds.). Cultural Memory Studies: An International and Interdiciplinary Handbook. Berlin: Walter de Gruyter, 2008. (vybrané kapitoly)
- François, Etienne a Schulze, Hagen (eds.). Deutsche Erinnerungsorte. München, C.H. Beck, 2001. (vybrané kapitoly)
- Nora, Pierre (ed.). Realms of Memory I-III. New York: Columbia University Press, 1996-1998. (vybrané kapitoly)
- Olick, Jeffrey K.; Vinitzky-Seroussi, Vered a Levy, Daniel (eds.). The Collective Memory Reader. New York: Oxford University Press, 2011. (vybrané kapitoly)
- Rousso, Henry. The Vichy Syndrome: History and Memory in France since 1944. Cambridge: Harvard University Press, 1991. (vybrané kapitoly)
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
- Mandatory literature provided in all the seminars.
- Germond, Carine and Türk, Henning. A History of Franco-German Relations in Europe: From "Hereditary Enemies" to Partners, London: Palgrave Macmillan, 2008. (selected chapters)
- Erll, Astrid and Nünning, Ansgar (eds.). Cultural Memory Studies: An International and Interdiciplinary Handbook. Berlin: Walter de Gruyter, 2008. (selected chapters)
- François, Etienne and Schulze, Hagen (eds.). Deutsche Erinnerungsorte. München, C.H. Beck, 2001. (selected chapters)
- Nora, Pierre (ed.). Realms of Memory I-III. New York: Columbia University Press, 1996-1998. (selected chapters)
- Olick, Jeffrey K.; Vinitzky-Seroussi, Vered and Levy, Daniel (eds.). The Collective Memory Reader. New York: Oxford University Press, 2011. (selected chapters)
- Rousso, Henry. The Vichy Syndrome: History and Memory in France since 1944. Cambridge: Harvard University Press, 1991. (selected chapters)
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
Pravidelná a aktivní účast na semináři, která zahrnuje průběžné zvládnutí předepsané přípravné četby ke každému probíranému tématu v celkovém rozsahu cca. 240 tiskových stran (cca. 20 stran týdně) a na tomto základě aktivní účast na diskuzi o tomto tématu (cca 75h práce / 3 kredity), dále příprava referátu (20 minut) na vybrané téma (cca 25h práce / 1 kredit) a složení ústní zkoušky na základě menší seminární práce na stejné téma v rozsahu 10 stran textu (cca 50h práce / 2 kredity). Celkové ohodnocení kurzu je 6 ECTS kreditů.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
Regular and active participation of students in the seminar, which encompasses regular reading of the mandatory texts to the covered topics (approx. 240 pages) and active discussion based on this reader (approx. 75 hours of work / 3 credits). Oral presentation (20 minutes) on selected topic (approx. 25 hours of work / 1 credit). Oral examination based on defense of seminar paper (10 pages) (approx. 50 hours of work / 2 credits). In sum 6 ECTS credits.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
Úvod:
1) Představení tématu, definice kolektivní paměti, politik paměti, francouzsko-německé vztahy a vnitrostátní vývoj ve 20. st.
Identita:
2) Francouzská místa paměti
3) Německá místa paměti
Konflikt:
4) První světová válka
5) Druhá světová válka
Trauma:
6) Syndrom Vichy
7) Vergangenheitsbewältigung
Pokání:
8) Repentance
9) Historikerstreit
Spolupráce:
10) Elysejská smlouva
11) Evropská integrace
Závěr:
12) Shrnutí problematiky, diskuse
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
Introduction:
1) Introduction to the topic, definitions of the collective memory, French-German relations and history in the 20th century.
Identity:
2) French Realms of Memory
3) German Realms of Memory
Confllct:
4) WWI
5) WWII
Trauma:
6) Vichy Syndrome
7) Vergangenheitsbewältigung
Repentance:
8) French Repentance
9) Historikerstreit
Cooperation:
10) Elysee Treaty
11) European Integration
Conclusion:
12) Wrap-up seminar, discussion
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
Tento volitelný́ bakalářský kurz přepokládá znalost anglického jazyka na úrovni nezbytné pro četbu odborných textů v angličtině (znalost němčiny a/nebo francouuzštiny výhodou) a základní orientaci v soudobých evropských dějinách na univerzitní úrovni.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (25.01.2016)
This Bachelor level facultative course requires knowledge of English language necessary for the reading of academic texts (knowledge of German and/or French is an advance) and basic knowledge of contemporary history at university level.