PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Politické instituce a média - JJB313
Anglický název: Political institution and the media
Český název: Politické instituce a média
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 20 / 20 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Kamil Švec, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Kamil Švec, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Kamil Švec, Ph.D. (04.10.2019)
Kurz v sobě propojuje znalosti politologie, mediálního prostředí a mediální komunikace. Zaměřuje se na analýzu politických institucí, jejich roli ve veřejném prostoru a jejich vztah s médii. Kurz je založen jak na poznatcích teoretických, tak praktických a zkušenostních. Výuka je v rámci možností doplněna exkurzemi a debatami se zástupci politických institucí a institucí veřejné správy (mluvčí apod.) a zástupci mediální sféry (redaktoři, moderátoři apod.).
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Kamil Švec, Ph.D. (29.11.2019)

Axford, Barrie, and Richard Huggins. New Media and Politics. London: SAGE, 2001. 
Baker, C. Edwin. Media, Markets, and Democracy. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Blankson, Isaac A., and Patrick D. Murphy. Negotiating Democracy: Media Transformations in Emerging Democracies. Albany: State University of New York Press, 2007.
Boler, Megan. Digital Media and Democracy: Tactics in Hard times. Cambridge, MA: MIT Press, 2008.
Bondebjerg, Ib, and Peter Madsen. Media, Democracy and European Culture. Bistol, UK: Intellect, 2008.
Corner, John, and Dick Pels. Media and the Restyling of Politics: Consumerism, Celebrity and Cynicism. London: SAGE, 2003.
Curran, James. Media and Democracy. Oxford: Routledge, 2011.
Dimaggio, Anthony R. Mass Media, Mass Propaganda: Examining American News in the "War on Terror" Lanham, MD: Lexington Books, 2008.
Entman, Robert M. Democracy without Citizens: Media and the Decay of American Politics. New York: Oxford University Press, 1989.
Jenkins, Henry, David Thorburn, and Brad Seawell. Democracy and New Media. Cambridge, MA: MIT Press, 2003. 
Koch-Baumgarten, Sigrid, and Katrin Voltmer. Public Policy and Mass Media: The Interplay of Mass Communication and Political Decision Making. London: Routledge/ECPR, 2010.
Kopeček, Lubomír. Deformace Demokracie?: Opoziční Smlouva a česká Politika v Letech 1998-2002
Kunštát, Daniel, and Jan Červenka. České Veřejné Mínění: Výzkum a Teoretické Souvislosti. Praha: Sociologický ústav Akademie Věd ČR, 2006.
Louw, P. Eric. The Media and Political Process. London: SAGE, 2005. 
Mancini, Paolo, and David L. Swanson. Politics, Media, and Modern Democracy: An International Study of Innovations in Electoral Compaigning and Their Consequences. Westport, Conn. ; London: Praeger, 1996.
Prior, Markus. Post-broadcast Democracy: How Media Choice Increases Inequality in Political Involvement and Polarizes Elections. New York: Cambridge University Press, 2007. 
Taylor, Paul A., and Jan Ll. Harris. Critical Theories of Mass Media: Then and Now. Maidenhead, Berkshire, England: McGraw Hill/Open University Press, 2008.
Turow, Joseph. Media Today: An Introduction to Mass Communication. New York: Routledge, 2009.
Škodová, Markéta, Vlastimil Nečas, and Jan Červenka. Veřejná a Mediální Agenda: Komparativní Analýza Tematizace Veřejné Sféry. Praha: Professional Publishing, 2009.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Kamil Švec, Ph.D. (04.10.2019)

Kurz je zakončen zápočtem. Ten získá student/-ka pokud splní alespoň 50 % z celkového hodnocení napříč těmito aktivitami:

 

- aktivní účast při diskusích (20 % celkového hodnocení)

- seminární prezentace (50 % celkového hodnocení)

- zápočtový text (30 % celkového hodnocení)

- dostatečná účast (komplementární podmínka)

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Kamil Švec, Ph.D. (04.10.2019)

1) Politické instituce

2) Analýza politických institucí

3) Funkce politických institucí

4) Veřejná správa, státní správa a samospráva

5) Politické instituce a byrokracie

6) Vztah médií a politiky

7) Média a jejich role při zprostředkování informací

8) Mediální praxe

9) Proč politici potřebují média?

10) Exkurze (ČT, PSP, Senát)

 

Přednášky budou v rámci možností doplněny a proloženy exkurzemi, debatami s představiteli politických institucí, jejich mluvčími, redaktory a dalšími zástupci médií. Informace budou poskytnuty během semestru.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK