PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Nová média a žurnalistika - JJB025
Anglický název: New Media and Journalism
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2016 do 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 92 / 92 (92)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
Vyučující: Bc. Tomáš Hodboď
PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
Prerekvizity : JJB014
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (03.09.2018)
► Stručná charakteristika předmětu:
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejnovějšími trendy internetové žurnalistiky, čímž máme na mysli kvalitativně novou etapu ve vývoji zpravodajských médií ovlivněnou digitalizací a rozvojem počítačových sítí (resp. nástupem webu 2.0). Série přednášek zasazuje vliv médií, jež jsme si navykli označovat ajdektivem "nová" (tzn. síťových digitálních médií) do kontextu jednoho z autonomních typů sociální komunikace, jímž žurnalistika je. Obsah předmětu se pokouší nahlížet na trendy v internetové žurnalistice z hledisek: 1) novináře-jednotlivce, 2) mediálních organizací či 3) příjemců obsahů zpravodajských obsahů. Nezbytnou podmínkou je porozumění základnímu pojmovému rámci (např. datová žurnalistika, mobilní žurnalistika, participativní žurnalistika, občanská žurnalistika, konvergence žurnalistiky apod.). Ambicí kurzu je poskytnout budoucím novinářům maximální možnou přípravu na práci v médiích současné doby, jež se bez vytváření obsahu pro nové platformy neobejdou.
► Jména vyučujících: Tomáš Hodboď a Václav Moravec
► Rozsah výuky: 1/1 LS
► Podmínky zapsání předmětu: přijetí do bakalářského studia
► Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury (20% z celkového hodnocení), 2) zpracování případové studie v rozsahu 10 stran prokazující aplikaci teoretických poznatků na rozboru vybraného problému, který souvisí s problematikou internetovou žurnalistiky (50% z celkového hodnocení), 3) závěrečný písemný test prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (30% z celkového hodnocení). Nesplnění jedné ze tří výše uvedených podmínek znamená neúspěšné ukončení předmětu.
► Počet kreditů: 5 (zkouška)
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (21.02.2021)

Cílem kurzu je seznámit studenty s nejnovějšími trendy internetové a automatizované žurnalistiky a žurnalistiky umělé inteligence, čímž máme na mysli kvalitativně novou etapu ve vývoji zpravodajských médií ovlivněnou digitalizací, rozvojem počítačových sítí (resp. nástupem webu 2.0) a prvky umělé inteligence. Série přednášek zasazuje vliv médií, jež jsme si navykli označovat ajdektivem "nová" (tzn. síťových digitálních médií) do kontextu jednoho z autonomních typů sociální komunikace, jímž žurnalistika je. Obsah předmětu se pokouší nahlížet na nejnovější trendy v internetové žurnalistice a žurnalistice umělé inteligence z hledisek: 1) novináře-jednotlivce, 2) mediálních organizací či 3) příjemců obsahů zpravodajských obsahů. Nezbytnou podmínkou je porozumění základnímu pojmovému rámci (např. datová žurnalistika, mobilní žurnalistika, participativní žurnalistika, občanská žurnalistika, konvergentní žurnalistika apod.). Ambicí kurzu je poskytnout budoucím novinářům maximální možnou přípravu na práci v médiích současné doby, jež se bez vytváření obsahu pro nové platformy neobejdou.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (21.02.2021)

► Podmínky pro splnění studijních povinností: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury (20% z celkového hodnocení), 2) zpracování případové studie v rozsahu 10 stran prokazující aplikaci teoretických poznatků na rozboru vybraného problému, který souvisí s problematikou internetovou žurnalistiky, a zpracování dílčích úkolů zadaných na přednáškách (50% z celkového hodnocení), 3) závěrečná ústní zkouška prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (30% z celkového hodnocení). Nesplnění jedné ze tří výše uvedených podmínek znamená neúspěšné ukončení předmětu. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (21.02.2021)

Povinná studijní literatura:

- Batsell, J. (2015): Engaged JournalismConnecting with Digitally Empowered News Audiences. New York: Columbia University Press.
- Briggs, M. (2015): Journalism Next: A Practical Guide to Digital Reporting and Publishing. London: CQ Press, Sage.
- Carlson, M. (2015) The Robotic Reporter. Digital Journalism, Volume 3, Issue 3, s. 416-431. Oxford: Taylor & Francis Group, 2015.
- Caswell, D., Dörr, K. (2018) Automated Journalism 2.0: Event-driven narratives. Journalism Practice, Volume 12, Issue 4, s. 477-496. Oxford: Taylor & Francis Group, 2018.
- Deuze, M. (2016): Media life. Život v médiích. Praha: Karolinum. 
- Friend, C., Singer., J., B. (2007): Online Journalism Ethics: Traditions and Transitions. London, New York: M.E. Sharpe.
- Foreman, G. (2015): The Ethical Journalist: Making Responsible Decisions in the Digital Age. Oxford: Wiley-Blackwell.
- Gitner, S. (2015): Multimedia Storytelling for Digital Communicators in a Multiplatform World. New York, London: Routledge.
- Graefe, A. (2016): Guide to Automated Journalism. New York: Columbia University, Tow Center for Digital Journalism. 
- Grueskin, B., Seave, A., Graves, L. (2011): The Story So Far: What We Know About the Business of Digital Journalism. New York: Columbia University Press.
- Heidegger, M. (2013): Rozhovory k osmdesátým narozeninám. Praha: Oikoymenh.
- Jakubowicz, K. (2013): Nová ekologie médií. Konvergence a mediamorfóza. Zlín: VeRBuM.
- Jakubowicz, K. (2017): Média a demokracie v 21. století. Brno: MuniPress.
- Jenkins, H. (2006): Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press.
- Jones, J., Salter, L. (2012): Digital Journalism. London: SAGE Publications. 
- Kawamoto, K. (2003): Digital Journalism: Emerging Media and the Changing Horizons of Journalism. Oxford: Rowman & Littlefield Publishers.
- Marconi, F. (2017): How artificial intelligence will impact journalism. New York: AP.
- McQuail, D. (2016): Žurnalistika a společnost. Praha: Karolinum.
Milosavljević, M., Vobič, I. (2019): Human Still in the Loop. Digital Journalism, Volume 7, Issue 8, s. 1098-1116. Oxford: Taylor & Francis Group, 2019.
- Montal, T. (2017): I, Robot. You, Journalist. Who is the Author? Digital Journalism, Volume 5, Issue 7, s. 829-849Oxford: Taylor & Francis Group, 2017.
- Moravec, V. (2016): Média v tekutých časech. Konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia.
- Moravec, V. (2020): Proměny novinářské etiky. Praha: Academia.
- Muller, D. (2015): Journalism Ethics for the Digital Age. Melbourne, London: Scribe Publications Pty Ltd.
- Pavlik, J., V. (2001): Journalism and New Media. New York: Columbia University Press.
Stray, J. (2019): Making Artificial Intelligence Work for Investigative Journalism. Digital Journalism, Volume 7, Issue 8, s.1076-1097. Oxford: Taylor & Francis Group, 2019.
- Toffler, A. (1992): Šok z budoucnosti. Práce: 1992.

 

Povinné studijní prameny:

- Beckett, Ch. (2019): New powers, new responsibilities. A global survey of journalism and artificial intelligence. London: LSE, Journalism AI, Polis, 2019. 
Dostupné z: https://drive.google.com/file/d/1utmAMCmd4rfJHrUfLLfSJ-clpFTjyef1/view
- Reuters Institute Digital News Report 2016. London: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2016.
Dostupné z: .
- Reuters Institute Digital News Report 2017. London: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2017.
Dostupné z: .
-  Reuters Institute Digital News Report 2018. London: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2018.
Dostupné z: .
- Reuters Institute Digital News Report 2019. London: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2018.
Dostupné z: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/inline-files/DNR_2019_FINAL.pdf

 
Doporučená studijní literatura:
- Herbert, J. (1999): Journalism in the Digital Age: Theory and practice for broadcast, print and online media. London, New York: Focal Press.
- Spitzer, M. (2014): Digitální demence. Brno: Host.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (21.03.2021)

1) Úvod do problematiky "nových" médií, proměna žurnalistiky po nástupu síťových digitálních médií (základní pojmový rámec): éra internetové (on-line) žurnalistiky, internetová vers. tradiční žurnalistika, vybrané formy internetové žurnalistiky (žurnalistiky participativní, občanská, datová, mobilní atd.). Obecná charakteristika a vymezení oblasti. Definice směrů, které v rámci oblasti rozlišujeme. meet.google.com/qnh-bpkm-khm
 
2) Historické milníky vlivu nových médií na žurnalistiku: zásadní události posledních dvou dekád, jež měly vliv na podobu a utváření současné žurnalistiky v "nových" médiích. meet.google.com/cps-ghqe-akx
 
3) Role digitálních technologií: logika technologického prostředí, konvergentní média, resp. konvergující žurnalistika. Porozumění vlivu konkrétních technologií na současnou žurnalistiku v "nových" médiích. meet.google.com/xey-gfxs-dwu

4) Prvky umělé inteligence v žurnalistice: automatizovaná žurnalistika, žurnalistika umělé inteligence. Aplikace prvků umělé inteligence ve zpravodajských médiích se zaměřením na globální zpravodajské agentury (např. AP, Reuters). meet.google.com/oxi-qard-pxd

5) Umělá inteligence vers. novinář: Proměny práce novináře v newsroomu s prvky umělé inteligence (automaticky generované texty ve sportovní a ekonomické žurnalistice, ověřování informací a zdrojů, vyhodnocování reakcí recipientů zpravodajských médií apod.). 
 
6) Digitální obsahové formáty a distribuce obsahu: Exkurz do současných obsahových formátů a žánrů v "nových" médiích (předebším prostředí webu 2.0, sociální sítě) a přiblížení jejich následné distribuce s cílem maximalizace dosahu sdělení.
 
7) Placený digitální obsah: Přehled možností a trendů v rámci zpoplatňování obsahu na internetu. Nové možnosti financování médií. Vztah placeného obsahu tradičních a "nových" médií.
 
8) Etické aspekty žurnalistiky po nástupu internetové (on-line) žurnalistiky a žurnalistiky umělé inteligence: zkoumání problematiky nutnosti rychlého rozhodování, shromažďování informací online, reportování a tvoření obsahu v době nových médií.
 
9) Digitální newsroom: Fungování newsroomu po nástupu "nových" medií, synergické efekty při tvorbě obsahu, procesy uvnitř redakce, fenomén "multiskillingového novináře". Součástí přednášky bude případová studie konkrétního digitálního newsroomu v České republice.
 
10) Multimediální zpravodajství: Principy a tvorba multimediálního obsahu, zajištění jeho maximálně přirozené distribuce prostřednictvím různých platforem. Mobilní žurnalistika jako jedna z forem internetové žurnalistiky. Součástí přednášky bude případová studie konkrétního reportéra z praxe.
 
11) Dezinformace v éře internetové žurnalistiky a žurnalistiky umělé inteligence: zkoumání fenoménu "fake news" a cíleného ovlivňování mediálního prostoru skrze dezinformaci. Dopad na tradiční žurnalistiku a demokracii. 
 
12) Komplexní případová studie vybraného zpravodajského média: zadání závěrečné práce. Praktické zkoumání fungování vybraného mediálního domu/značky. Demonstrace žurnalistiky v nových médiích v praxi.

13) Budoucnost žurnalistiky a "nových" médií: Přehled současných trendů a předpokládaný vývoj oboru.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK