|
|
|
||
|
Důležité upozornění: kurz začíná 9.10.2025 a končí 15.1.2026. Jeho cílem je poskytnout základní přehled o naukovém a rituálním rozměru náboženství Babylónie a Asýrie. V první části se kurz postupně obírá dílčími aspekty východosemitské teologie (pojetí božství, sociomorfní představy o panteonu, vztah božství - lidství), kosmologie (vznik a zánik světa, osud jako kosmický řád, obraz světa), antropologie (složky lidské osobnosti, stvoření člověka, jeho úděl, thanatologie). V druhé části je pozornost věnována přehledu asyrsko-babylónského kultu: bohoslužebné prostory, kněžské stavy a jejich kompetence, bohoslužebné symboly, bohoslužebné úkony, nejdůležitější svátky, ominální a intuitivní divinace, magie a exorcismus, přechodové rituály a kult předků.
Poslední úprava: Antalík Dalibor, doc., Dr. (25.09.2025)
|
|
||
|
Povinná literatura: Jean Bottéro, Nejstarší náboženství: Mezopotámie. Praha: Academia, 2005: str. 61‑267. Ivan Hrůša, Bohové, chrámy, obřady a lidé: Náboženství staré Mezopotámie. Praha: Vyšehrad, 2015: str. 74-219. Doporučená literatura: Brigitte Groneberg, Die Götter des Zweistromlandes: Kulte, Mythen, Epen. Düsseldorf - Zürich: Artemis und Winckler, 2004. Helmer Ringgren, Religions of the Ancient Near East. London: SPCK, 1973: s.49‑123. [Něm.: Die Religionen des Alten Orients. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1979: s.113‑184.] Jack M. Sasson (ed.), Civilizations of the Ancient Near East. 2 sv. Peabody: Hendrickson Publishers, 2000: str. 423‑454, 1815‑1958, 2117‑2134, 2265‑2366.
Poslední úprava: Antalík Dalibor, doc., Dr. (25.09.2025)
|
|
||
|
K získání atestu formou ústní zkoušky je třeba osvojit si látku z přednášek a povinné literatury. Poslední úprava: UFRANTAL (28.09.2011)
|
|
||
|
1. Teologie: antropomorfní a zoomorfní reprezentace božství, výtvarná, matematická a astrální symbolizace božství, sociomorfní reprezentace panteonu, otázka božské přítomnosti. 2. Kosmologie: kosmogonie (přehled starších sumerských a typologizace akkadských koncepcí), kosmografie, osud (šímtu) jako řád světa, kolektivní eschatologie (zánik světa podle Béróssova podání). 3. Antropologie: antropogonie, hmotná a nehmotná složka lidské osobnosti, úděl člověka, hamartologie, etika, rituální čistota, vztah lidství - božství, kategorie tzv. "osobního" božstva. 4. Thanatologie: smrtelnost jako základní charakteristika lidství, "duchové zemřelých" (etemmu) a jejich posmrtný úděl, obraz podsvětí. 5. Bohoslužebné prostory: chrámové komplexy (bít ili) a věže (ziqqurratu), jejich funkce, dispozice, orientace, výbava. 6. Bohoslužební aktéři: společenský status, otázka dědičného kněžství, intronizace, hierarchie chrámového kléru, jednotlivé sacerdotální stavy, kněžství žen. 7. Bohoslužebné symboly: výtvarné idoly, standarty a emblémy, absence archeologické evidence a její možné příčiny, ontologický status bohoslužebných symbolů. 8. Bohoslužebné úkony: intronizace idolů (tzv. mís‑pí‑rituály), jejich purifikace a zdobení, revokace hierogamie, obětní praxe, adorace (liturgická recitace hymnů, zpěv, hudba a tanec), rituální gesta. 9. Bohoslužebné slavnosti: lokální platnost liturgických kalendářů, obecné rysy (přinášení obětí, obecenstevní hodokvas, procesní praxe), příklad: novoroční svátek akítu a revokace kosmogonie. 10. Divinace: úřad věštce a proroka, jejich společenský status, božšká garance deduktivní divinace (Šamaš, Adad, Ea, Ištar), základní typy technické (astromancie, chronomancie, teratomancie, iatromancie, fyziognomancie, splanchnomancie, libanomancie, aleuromancie, kléromancie, klédónomancie, oniromancie atd.) a intuitivní mantiky, literární proroctví. 11. Magie a exorcismus: ášipútu a její verbální (zaříkávání, zlořečení a dobrořečení) a gestická složka, sbírky Šurpu a Maqlû, přísaha. 12. Přechodové rituály: narození, adopce a její anulování, otázka iniciace do dospělosti, sňatek a jeho anulování (rozluka), exkomunikace, pohřeb. Poslední úprava: UFRANTAL (15.09.2014)
|
