PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Přehled dějin hudby IV - AHV120010
Anglický název: Introduction to Music History IV
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc.
Vyučující: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Uměnovědy
Je korekvizitou pro: AHV120016, AHV120022
Je prerekvizitou pro: AHV110335, AHV220002, AHV110341, AHV120023
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lenka Schneider (22.02.2024)
!!! Výuka probíhá v Klementinu, 2.patro, č. 230.

Upozorňujeme studující jiných programů než hudební věda, že vstup do Klementina je možný pouze s platným čtenářským průkazem.
Za případné komplikace se omlouváme a těšíme se na Vaši návštěvu.
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. (16.02.2021)

Ross, Alex. Zbývá jen hluk: Naslouchání 20. století. Přel. Pavel Klusák. Argo/dokořán 2011.

Taruskin, Richard. The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford UP, 2005.

Cook, Nicholas, and Anthony Pople. The Cambridge History of Twentieth-century Music.

Griffiths, Paul. Modern Music: A Concise History. London: Thames and Hudson 1994.

Griffiths, Paul. Modern Music and After: Directions since 1945. Oxford: Oxford University Press 1995.

Watkins, Glenn. Soundings: Music in the Twentieth Century. New York: Schirmer 1988.

Simms, Bryan R. Music of the Twentieth Century: Style and Structure. New York: Schirmer Books; London: Collier Macmillan 1986.

Dibelius, Ulrich. Moderne Musik nach 1945. München - Zürich: Piper 1998.

Leeuw, Ton de. Die Sprache der Musik in 20. Jahrhundert: Entwicklung, Strukturen, Tendenzen. Stuttgart: Verlag Freies Geisteslebe 1995.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. (14.05.2021)

Okruhy otázek:

Alexandr Skrjabin
Druhá vídeňská škola a její odkaz
Igor Stravinskij
Béla Bartók
Paříž mezi dvěma válkami, Pařížská šestka
Německá hudba v době Výmarské republiky, Hindemith
Ruská hudba ve 20. století, Šostakovič, Prokofjev
Poválečná avantgarda, Stockhausen, Boulez, Nono
Polská hudba, Lutoslawski, Penderecki, Górecki
Elektronické nástroje a elektroakustická hudba
Minimalismus a Nová jednoduchost
Francouzská hudba ve 20. století, Messiaen, Boulez, spektralismus
Americká hudba ve 20. století, Ives, Cowell, Cage, Feldman
Italská hudba, Berio, Sciarrino
Britská hudba, Britten, Tippett, Maxwell-Davies, Ferneyhough
Opera a hudební divadlo ve 20. století
Leoš Janáček
Bohuslav Martinů a meziválečná česká hudba
Česká hudba po 2. světové válce

 

Skladby k polechovému testu: 

Adams: Fearful Symetries
Bartók: Hudba pro smyčce, celestu a bicí
Berg: Houslový koncert
Berio: Sequenza III, pro hlas
Boulez: Le marteau sans maître
Brian Ferneyhough: Chute d’Icare
Britten: Simple Symphony
Bryars, Gavin: Allegrasco
Cage: Sonatas and Interludes for piano
Feldman: Why Patterns?
Fišer: Patnáct listů podle Dürerovy Apokalypsy
Glass: Enstein on the Beach
Górecki: 3. Symfonie
Grisey: Vortex Temporum
Gubajdulina: Offertorium
Hindemith: Symfonie „Mathis der Maler”
Honegger: Symfonie č. 3 „Liturgická“
Ives: Three Places in New England (č. 2: Putnam’s Camp)
Janáček: Smyčcový kvartet č. 2 „Listy důvěrné“
Kabeláč: Mystériem času
Klusák: Variace na téma Gustava Mahlera
Ligeti: Atmosphères
Loudová: Spleen
Lutoslawski: Trois poèmes d'Henri Michaux
Martinů: Dvojkoncet pro dva smyčcové orchestry, klavír a timpány
Messiaen: Turangalila-symphonie
Milhaud: La Création du Monde
Pärt: Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Joannem
Penderecki: Tren
Prokofjev: Klasická symfonie
Prokofjev: Romeo a Julie
Reich: Tehillim
Rihm: Symfonie č. 1
Riley: In C
Saariaho: Lichtbogen
Satie: Gymnopédie 1
Scelsi: Quattro pezzi per orchestra
Schaeffer a Henry: Symphonie pour un homme seul
Schönberg: Pierrot Lunaire
Skrjabin: Poeme de l'extase
Stockhausen: Gesang der Jünglinge
Stockhausen: Kreuzspiel
Stravinskij: Svěcení jara
Stravinskij: Pulcinella
Stravinskij: Oktet
Šostakovič: 5. symofonie
Tristan Murail: Gondwana
Varèse: Poème électronique
Varèse: Ionisation
Webern: Symfonie Op. 21

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc. (16.02.2021)

1. Modernismus, vizionáři (Skrjabin, Busoni, Varèse, Ives)

2. Druhá vídeňská škola (Schönberg, Berg, Webern)

3. Neoklasicismus, neofolklorismus (Stravinskij, Bartók)

4. Paříž mezi dvěma světovými válkami (Satie, Pařížská šestka)

5. Hudba a politika: (Hindemith, Weil, Šostakovič, Prokofjev)

6. Poválečná avantgarda (Messiaen, Boulez, Stockhausen, Nono)

7. Chance, aleatorika, timbrová hudba (Cage, Ligeti, Lutoslawski, Penderecki)

8. Hledání zvuku, elektronická hudba (Russolo, Varèse, Schaeffer, Henry, Stockhausen, IRCAM)

9. Postmoderna, minimalismus, New Simplicity, Neue Einfachkeit (Young, Riley, Reich, Glass, Andriessen, Bryars)

10. Nová složitost, manýristé (Ferneyhough, Lachenmann, Sciarrino, Grisey)

11. Spektralismus (Grisey, Murail, Saariaho)

12. Národní školy, opera  

13. Česká hudba 20. století 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK