PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář umění renesance: Umělec a jeho dílna v 15. a 16. století (Bc 2011-2015) - ADU100360 (Umělec a jeho dílna v 15. a 16. století Bc 2011-2015)
Anglický název: Seminar of Renaissance Art: Artist and his Studio in the 15th and 16th Centuries (Bc 2011-2015)
Zajišťuje: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ADU100358
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
Prerekvizity : ADU100109
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (14.09.2018)
Umělec a jeho dílna v Itálii 15. a 16. století.
V semináři renesance se studenti ve svých referátech a v následné diskusi zaměří na výtvarného umělce (zvláště sochaře a malíře) a jeho sociální vztahy a vazby v městském prostředí, na panovnických dvorech nebo v uzavřeném prostředí klášterů v období renesance a manýrismu ve vybraných italských uměleckých centrech (Florencie, Benátky, Řím a některá provinční místa: Cremona). Pozornost bude věnována tomu, jak v takovém prostředí fungovala umělcova dílna, jak se mistr staral o zakázky a o výdělek nebo jak reagoval na podmínky uměleckého obchodu (dílenská praxe obecně; dílenská praxe v době renesance a manýrismu v italských uměleckých centrech; ekonomická strategie umělců a jejich dílen v renesanční a manýristické Itálii; umělecký obchod v Itálii v době renesance a manýrismu). Východiskem pro tuto práci bude i rozbor témat, kdo je to řemeslník, umělec a génius.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D. (14.09.2018)

Základní literatura:

Sociální postavení umělce v renesanci v Itálii 15. a 16. století:

Doporučená literatura:

Rudolf and Margot Wittkower, Born under Saturn: the Character and Conduct of Artists. A Documented History from Antiquity to the French Revolution, London 1963

D. S. Chambers, Patrons and Artists in the Italian Renaissance, London 1970

Andrew Martindale, The Rise of the Artist in the Middle Age and Early Renaissance, London 1972

Hannalore Glasser, Artists’ Contracts of the Early Renaissance, New York-London 1977

Michael Baxandall, Pittura ed esperienze sociali nell’Italia del Quattrocento, Torino 1978

Patronage in the Renaissance, ed. by Guy Fitch Little, Stephen Orgel, Princeton 1981

Bruce Cole, The Renaissance Artist at Work. From Pisano to Titian, London, 1983

Martin Warnke, Hofkünstler. Zur Vorgeschichte des modernen Künstlers, Köln 1985

Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii., revidovaná edice v angličtině 1987, česky Praha 1996: kap. 3 – Umělci a spisovatelé; kat. 4 – Patroni a zákazníci.

Bram Kempers, Painting, Power and Patronage. The Rise o the Professional Artist in Renaissance Italy, London, 1987

Patronage, Art and Society in Renaissance Italy, ed. by F. W. Kent, P. Simons, J. C. Eade, Oxford, 1987

Randolph Starn, Loren Partridge, Arts of Power. Three Halls of State in Italy, 1300-1600, Berkeley-Los Angeles-Oxford, 1992

André Chastel, Umělec, in: Eugenio Garin (ed.), Renesanční člověk a jeho svět, Praha 2003, s. 185-208; zahraniční verze: L’uomo del Rinascimento, Roma-Bari 1992

Mary Hollingsworth, Patronage in Renaissance Italy. From 1400 to the Early Sixteen Century, London 1994

Martin Kemp, Behind the Picture. Art and Evidence in the Italian Renaissance, New Haven and London: Yale University Press, 1997.

německy: Der Blick hinter die Bilder. Text und Kunst in der italienischen Renaissance, Köln 1997.

Alessandro Conti, Der Weg des Künstlers. Vom Handwerker zum Virtuosen, Berlin 1998 (převzato z “L’evoluzione dell’artista”, in Storia dell’arte italiana, 2, Torino 1979, pp. 115-264)

Francis Ames-Lewis, The Intellectual Life of the Early Renaissance Artist, New Haven/London, 2000

Dílenská praxe obecně

Doporučená literatura:

Martin Wackernagel, Der Lebensraum des Künstlers in der florentinischen Renaissance: Aufgaben und Auftraggeber, Werkstatt und Kunstmarket, Leipzig 1938

William George Constable, The Painter’s Workshop, London 1954

Ettore Camesasca, Artisti in bottega, Milano 1969

Francis Kelly, The Studio and the Artist, Newton Abbot 1974

Francis Ames-Lewis and Joanne Wright, Drawing in the italian renaissance workshop, London 1983

The Artist’s Workshop, Proceedings of the Symposium The Artist’s Workshop (Washington, D.C., 10-11 March 1989), ed. by Peter M. Lukehart, Washington 1993

Il mestiere dell’artista, ed. by Michela Di Macco, Roma 1995 (Ricerche di Storia dell’arte, 55)

The Craft of Art. Originality and Industry the Italian Renaissance and Baroque Workshop, ed. by Andrew Ladis, Carolyn Wood, Athens (GA)-London 1995

La bottega dell’artista tra Medioevo e Rinascimento, ed. by Roberto Cassanelli, Milano 1998, v německé verzi vydané v Zürichu 1998

Carmen C. Bambach, Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice, 1300-1600, Cambridge 1999

 

Dílenská praxe v renesanční Itálii

Doporučená literatura:

Everett Fahy, Some Followers of Domenico Ghirlandaio, New York-London 1976

John A. Gere, Drawings by Raphael and his Circle from British and North American Collections, New York 1987

Martin Clayton, Raphael and his Circle. Drawings from Windsor Castle, London 1999 (Introduction, pp. 9-23)

Rudolf Hiller von Gaertringen, Raffaels Lernerfahrungen in der Werkstatt Peruginos, München-Berlin 1999

David Alan Brown, Leonardo da Vinci. Arte e devozione nella Madonne dei suoi allievi, Cinisello Balsamo 2003

John Shearman, “The Organization of Raphael’s Workshop”, in The Art Institute of Chicago Centennial Lectures, Chicago 1983, pp. 41-57 (“L’organizzazione della bottega di Raffaello”, in John Shearman, Studi su Raffaello, ed. by Barbara Agosti, Vittoria Milani, Milano 2007, pp. 83-95)

Rudolf Hiller von Gaertringen, “Uso e riuso del cartone nell’opera del Perugino. L’arte fra vita contemplativa e produttività”, in Pietro Vannucci il Perugino, Atti del Convegno Internazionale di studio (Perugia-Città della Pieve, 25-28 ottobre 2000), ed. by Laura Teza, Perugia 2004, pp. 335-350

Francesco Federico Mancini, “Considerazioni sulla bottega umbra di Perugino”, in Pietro Vannucci il Perugino, Atti del Convegno Internazionale di studio (Perugia-Città della Pieve, 25-28 October 2000), ed. by Laura Teza, Perugia 2004, pp. 329-334

Ekonomická strategie umělců a jejich dílen v Benátkách 16. století

Doporučená literatura:

Paolo Farinati, Giornale (1573-1606), ed. by Lionello Puppi, Firenze 1968

Lorenzo Lotto, Il «Libro di spese diverse» con aggiunta d lettere e documenti diversi, ed. by Pietro Zampetti, Venezia-Roma 1969

Giovanni da Udine, I libri dei conti, ed. by Liliana Cargnelutti, Udine 1987

Michelangelo Muraro, Il Libro Secondo di Francesco e Jacopo Dal Ponte, Bassano 1992

Libretto dei conti del pittore Tiberio Tinelli (1618 - 1633), ed. by Bianca Lanfranchi Strina, Venezia 2000

Michelangelo Muraro, “I conti in tasca a Lorenzo Lotto”, in Notizie da Palazzo Albani, XIII (1984), pp. 144-164

Michelangelo Muraro, “Bassano: dare e avere per pitture fatte”, in Venedig und Oberdeutschland in der Renaissance. Beziehungen zwischen Kunst und Wirtschaft, ed. by Bernd Roeck, Klaus Bergdolt, Andrew John Martin, Sigmaringen 1993, pp. 77-90

Paul Hills, “Tintoretto’s Marketing”, in Venedig und Oberdeutschland in der Renaissance. Beziehungen zwischen Kunst und Wirtschaft, ed. by Bernd Roeck, Klaus Bergdolt, Andrew John Martin, Sigmaringen 1993, pp. 107-120

Tom Nichols, “Price, ‘Prestezza’ and Production in Jacopo Tintoretto’s Business Strategy”, in Venezia Cinquecento, VI (1996), 12, pp. 207-233

 

Umělecký obchod v Itálii v době renesance

Doporučená literartura:

Richard Goldthwaite, Wealth and the Demand for Art in Italy, 1300-1600, Baltimore 1993

The Art Market in Italy, 15th-16th Centuries/Il mercato dell’arte in Italia, secc. XV-XVII, ed. by Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew, Sara F. Matthews-Greco, Modena 2003

Mapping markets for paintings in Europe, 1450-1750, ed. by Neil De Marchi, Hans J. van Miegroet, Turnhout 2006

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK