PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Psycholingvistické aspekty komunikace [1. - 3. ročník] - ACN300022
Anglický název: PVS/VS Psycholinguistic Aspects of Communication [1st - 3rd year]
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ABO300267
Garant: doc. PhDr. Jasňa Pacovská, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)
Základní teorie a empirické výzkumy komunikace z hlediska psycholingvistiky.
Literatura
Poslední úprava: UCJSLEDR (10.02.2010)

Arabski, J. (ed.)Challenging Tasks for Psycholinguistics in the New Century. Katowice : University of Silesia, 2007.

Altmann, G. T. M. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha : Triáda, 2005.

BERAN, J. Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. Praha : H + H, 1992.

Hronová, A., Motejzíková, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha : FRPSP, 2002.

KUNCZIK, M. Základy masové komunikace. Praha : Karolinum, 1995.

NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha : Academia, 1997.

NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha : H+H, 1992.

Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999.

Šlédrová, J. (ed.) Obraz světa v jazyce II. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2007.

Vaňková, I. (ed.) Obraz světa v jazyce. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2001.

Články z časopisu Československá psychologie a Psychologie dnes, vybrané příspěvky publikované ve sbornících Mezinárodního kongresu aplikované psycholingvistiky (ISAPL).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)

Aktivní účast na semináři, ústní prezentace referátu a písemné vyhotovení tezí s bibliografickými údaji.

Sylabus
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)

Seminář je založen na studiu komunikace (různých komunikačních situací) v kontextu psycholingvistiky. Podstatou je usouvztažnění základních lingvistických a psychologických poznatků relevantních pro studium komunikace.

Studenti budou vedeni k samostatnému hledání interdisciplinárních souvislostí vybraných tematických okruhů a k praktické aplikaci interdisciplinárních metod při studiu zvolených témat.

Hlavní tematické okruhy: vývoj vztahů psychologie a lingvistiky vedoucí k etablování psycholingvistiky, psycholingvistika - předmět a metody studia, kognitivní a komunikační přístupy ke komunikaci, neverbální komunikace, studium asociací v psychologii a lingvistice, problematika jazykového obrazu světa, specifika dětské řeči, bilingvismus, pedagogická a didaktická komunikace, asertivní a manipulativní komunikace, masová komunikace, psychoterapeutická komunikace. V rámci všech tematických okruhů budou zohledňovány specifické aspekty komunikace neslyšících.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK