PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Výchova k řeči [2. - 3. ročník] - ACN300006
Anglický název: PVS/VS Speech Therapy [2nd - 3rd year]
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)
Logopedie u dětí a dospělých osob s vadou sluchu v kontextu logopedie jako speciálně pedagogické disciplíny.
Literatura
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)

HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha : Septima, 2002.

HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání neslyšících. [disertační práce] Praha : FF UK, v tisku. [vybrané kapitoly]

JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených I. Praha : SPN, 1990, s. 3-71.

KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha : Karolinum, 1996.

KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha : Grada, 2005.

KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. 4. vyd. Praha : Portál, 2005. [nebo některé starší vydání]

LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha : Portál, 2003.

LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha : Portál, 2005.

PADDEN, C.A., GUNSAULS, D.C. How the alphabet came to be used in a sign language. Sign Language Studies. Washington, D.C. Fall 2003. Vol. 4, Iss. 1, pg. 10. [cit. 2004-5-10] dostupné na www: .

PULDA, M. Sluchová výchova u sluchově postižených dětí. Brno : PedF MU, 1999.

PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno : MU, 1992.

SOVÁK, M. a kol. Stati o reedukaci sluchu. Praha : SPN, 1978.

STRNADOVÁ, V. Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha : ASNEP, 2001.

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2007.

ŠUPÁČEK, I. Zrovnateľnosť reči nepočujúcich. Porovnávacia štúdia po dvadsiatich rokoch. In MIKLA, A. Orálna reč a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava : SPN, 1989, s. 196-201.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)

Aktivní účast v semináři, průběžné plnění úkolů, úspěch u průběžných testů, seminární práce (třetí verze práce musí být verze definitivní; více verzí práce nebude akceptováno), alespoň 50% účast na exkurzích.

Sylabus
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)

Sluchový trénink, trénink odezírání, budování mluvené řeči; podpůrné prostředky pro audio-orální komunikaci osob s vadou sluchu: pomocné fonemické kódy (např. Cued Speech), prstová abeceda, tzv. znakovaný mluvený jazyk. Augmentativní a alternativní komunikace osob bez vady sluchu vs. komunikace osob s vadou sluchu.

Cílem kursu je porozumět v kontextu oboru logopedie pedagogickým, terapeutickým a rehabilitačním postupům používaným při osvojování mluveného jazyka u osob s vadou sluchu. Kurs klade důraz na zapojení surdologopedických postupů a postojů do celkového rámce informací získaných během studia CNES, zejména v kursech s pedagogickým zaměřením.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK