PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Dramatická výchova [2. - 3. ročník] - ACN300005
Anglický název: PVS/VS Drama Education [2nd - 3rd year]
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Naďa Hynková Dingová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)
Základní principy fungování dramatické výchovy, výchovné dramatiky, pohybového divadla a možnosti jejich aplikace při výuce neslyšících dětí.
Literatura
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)

HOUŠKOVÁ, K. Sborník her pro vyučovací předmět ZJ pro Sluchově postižené děti a mládež. ?diplomová práce? Praha : PedF UK, 2001.

KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál.

MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. SPN : Praha, 1989.

PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál.

POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha : Portál.

PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha : Portál.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál.

STRNADOVÁ, V. Hluchota a jazyková komunikace. Praha : KČJ FF UK, 1998.

TONUCCI, F. Vyučovat, nebo naučit? Praha : PedF UK, 1991.

VYSKOČILOVÁ, E. Dialogické jednání jako otevřená otázka. Praha : AMU, 1997.

VYSKOČILOVÁ, E., SLAVÍKOVÁ, E. (ed.) Psychosomatický základ veřejného vystupování (jeho studium a výzkum). Praha : AMU 2000.

ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha : Portál.

další odborné publikace, knihy, příručky a časopisy vztahující se k tématu (např. InfoZpravodaj, My & děti, Rodina & škola, Moderní vyučování, Školství, Vychovávateľ, a dětské časopisy (např. Pastelka, Mateřídouška, Pastelka, Méďa Pusík)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)

Aktivní účast v semináři (povolené max. 2 absence), aktivní zapojení do realizace semestrálního projektu, spolupráce při zpracovávání zrealizovaného projektu.

Sylabus
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)

Cílem kursu je seznámení studentů se základními principy fungování dramatické výchovy a s možnostmi její aplikace při výuce neslyšících dětí. Důraz bude kladen na integrování dramatické výchovy do výchovy komunikační. Tento přístup se pak bude soustředit na praktické možnosti využití prvků dramatické výchovy v konkrétních projektech, které budou zaměřeny na zážitkové formy vzdělávání a rozvoji komunikačních dovedností neslyšících dětí. Speciální pozornost bude věnována specifikům komunikace dětí a praktickému využívání jazykových prostředků bezpodmínečně důležitých pro vzájemné porozumění si s dětmi ze speciálních škol pro neslyšící .

Studenti budou vedeni k sebereflexi komunikačních, ale i pedagogických dovedností, především pak těch, které souvisí s využitím dramatické výchovy. Schopnost sebereflexe by následně měla vyústit ve schopnost autoregulace pedagogických činností. Seminář bude veden především prakticky, vždy budou jednotlivé kursy součástí seminárního projektu, jehož výstup bude současně formou zakončení semestrálního kursu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK