|
|
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)
|
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)
ZS Vyučující: Lenka Okrouhlíková Gregory, S. a kol. (eds) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha : FF UK v Praze, 2001. Gunther, K. a kol. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha : MŠMT, 2000. Hudáková, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha : FRPSP-Tamtam, 2005. [20-21] Hudáková, A., Okrouhlíková, L. Dítě s vadou sluchu ve speciální škole pro sluchově postižené. Unie, roč. 16, 2006, č. 1-2, s. 18. Hudáková, A., Okrouhlíková, L. Dítě s vadou sluchu v běžné škole. Unie, roč. 15, 2005, č. 11-12, s. 12-13. Hudáková, A. Maturitní obory na středních školách pro sluchově postižené. Unie, roč. 16, 2006, č. 5-6, s. 12. Hudáková, A. Nematuritní obory na středních školách pro sluchově postižené. Unie, roč. 16, 2006, č. 11-12. Hudáková, A. Rámcové a školní vzdělávací programy ve školách pro žáky s vadami sluchu. Unie, roč. 16, 2006, č. 7-8, s. 16-17. Hudáková, A. Rámcové a školní vzdělávací programy ve školách pro žáky s vadami sluchu II. Unie, roč. 16, 2006, č. 9-10, s. 21-22. Jabůrek, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha : Septima, 1998. Janotová N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha : Septima, 1998. KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. Křupalová, M. Systém výuky čtení ve speciálních školách pro sluchově postižené v Ivančicích. Speciální pedagogika, roč. 10, 2000, č. 1, s. 20-24. Macurová, A. Baker, C. Základ bilingválního vzdělávání a bilingvismus. [recenze] Speciální pedagogika, roč. 8, 1998, č. 2, s. 52-54. Macurová, A. Bilingvální vzdělávání neslyšících: pro a proti. Speciální pedagogika, roč. 4, 1994, č. 5, s. 12-19. Potměšil, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha : Fortuna, 1999. POTMĚŠIL, M. Projektování v surdopedii. Olomouc : Univerzita Palackého, 2007. Potměšil, M., Hronová, A.: Pohledy na způsoby komunikace ve vzdělávání sluchově postižených. Speciální pedagogika, roč. 11, 2001, č. 2, s. 76-90.
Směrnice MŠMT ČR č.j. 13 710/2001-24 k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení. Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Zákon č. 155/1998 Sb, o znakové řeči. Zákon č. 561/2004 Sb, o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Zákon č. 563/2004 Sb, o pedagogických pracovnících. www.stránky Mateřská škola speciální Beroun: Mateřské škola a Základní škola pro sluchově postižené Brno: Střední škola pro sluchově postižené a Odborné učiliště Brno: Mateřská škola, Základní škola, Střední škola pro sluchově postižené České Budějovice: Speciální mateřská škola pro děti s vadami řeči a sluchu Frýdek-Místek: Střední škola, Základní škola, Mateřská škola Hradec Králové: Mateřská škola, Základní škola pro sluchově postižené a Dětský domov Ivančice: Mateřská škola a Základní škola pro sluchově postižené Kyjov: Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Liberec: Základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené Olomouc: Střední škola Olomouc - Svatý Kopeček: Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Plzeň: Gymnázium, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Praha Ječná ul.: Bilingvální škola pro sluchově postižené Praha (Pipan): Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Praha Výmolova ul. (Radlice): Mateřská, základní a střední škola pro sluchově postižené Valašské Meziříčí:
Další články (i elektronické), bakalářské a diplomové práce, publikace a legislativní normy související s probíranými tématy. Časopisy Gong, Unie, Infozpravodaj, Speciální pedagogika.
1. alespoň 3 knihy nebo rozsáhlejší studie + alespoň 6 článků z odborných časopisů věnujících se psychologie nebo vzdělávání osob s vadou sluchu 2. alespoň 2 DP zaměřené na komunikaci a vzdělávání neslyšících vypracované studenty FF UK Praha 3. alespoň 2 DP zaměřené na komunikaci a vzdělávání neslyšících vypracované studenty jiných škol než FF UK Praha 4. alespoň 2 seminární práce zaměřené na komunikaci neslyšících vypracované studenty FF UK Praha (ne seminární práce o struktuře a fungování českého znakového jazyka) 5. alespoň 5 článků z internetu V průběhu semináře budou studenti upozorňováni na vybrané tituly vhodné jejich zřetele.
LS Vyučující: Petr Vysuček GREGORY, S. a kol. (eds) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha : FF UK v Praze, 2001. GUNTHER, K. a kol. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha : MŠMT, 2000, 57 s. HÁDKOVÁ, K., ŠIŠKA, J., ZHANG XIUYANG. Komparace přístupů uplatňovaných ve vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením v Číně, Nizozemí a Velké Británii. Speciální pedagogika, roč. 17, 2007, č. 4, s. 249-261. HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha : FRPSP-Tamtam, 2005. HUDÁKOVÁ, A., OKROUHLÍKOVÁ, L. Dítě s vadou sluchu ve speciální škole pro sluchově postižené. Unie, roč. 16, 2006, č. 1-2, s. 18. HUDÁKOVÁ, A., OKROUHLÍKOVÁ, L. Dítě s vadou sluchu v běžné škole. Unie, roč. 15, 2005, č. 11-12, s. 12-13. HUDÁKOVÁ, A. Maturitní obory na středních školách pro sluchově postižené. Unie, roč. 16, 2006, č. 5-6, s. 12. HUDÁKOVÁ, A. Nematuritní obory na středních školách pro sluchově postižené. Unie, roč. 16, 2006, č. 11-12. HUDÁKOVÁ, A. Rámcové a školní vzdělávací programy ve školách pro žáky s vadami sluchu. Unie, roč. 16, 2006, č. 7-8, s. 16-17. HUDÁKOVÁ, A. Rámcové a školní vzdělávací programy ve školách pro žáky s vadami sluchu II. Unie, 2006, roč. 16, č. 9-10, s. 21-22. JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha : Septima, 1998. JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání v Holandsku. Infozpravodaj, 8, 2000, č. 1, s. 4-7. JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících v Dánsku. Infozpravodaj, 8, 2000, č. 2, 3, s. 13. JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání se zaměřením na čtení a psaní. Z konference učitelů ve švédském Örebro. Infozpravodaj, 1999, č. 4, s. 10-14. JABŮREK, J. První zkušenosti s bilingválním vyučováním v Rakousku. Infozpravodaj, 6, 1998, č. 4, s. 17-19. JABŮREK, J. První zkušenosti s bilingválním vyučováním v Rakousku. Infozpravodaj, 1998, č. 4, s. 17-19. JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání ve Finsku. Infozpravodaj, 6, 1998, č. 4, s. 4-7. JANOTOVÁ N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha : Septima, 1998. KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. KŘUPALOVÁ, M. Systém výuky čtení ve speciálních školách pro sluchově postižené v Ivančicích. Speciální pedagogika, roč. 10, 2000, č. 1, s. 20-24. MACUROVÁ, A. Baker, C. Základ bilingválního vzdělávání a bilingvismus. [recenze] Speciální pedagogika, roč. 8, 1998, č. 2, s. 52-54. MACUROVÁ, A. Bilingvální vzdělávání neslyšících: pro a proti. Speciální pedagogika, roč. 4, 1994, č. 5, s. 12-19. POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha : Fortuna, 1999. POTMĚŠIL, M. Projektování v surdopedii. Olomouc : Univerzita Palackého, 2007. POTMĚŠIL, M., HRONOVÁ, A. Pohledy na způsoby komunikace ve vzdělávání sluchově postižených. Speciální pedagogika, roč. 11, 2001, č. 2, s. 76-90.
Směrnice MŠMT ČR č.j. 13 710/2001-24 k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení. Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Zákon č. 155/1998 Sb, o znakové řeči. Zákon č. 561/2004 Sb, o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Zákon č. 563/2004 Sb, o pedagogických pracovnících.
Další články (i elektronické), bakalářské a diplomové práce, publikace a legislativní normy související s probíranými tématy. Časopisy: Gong, Unie, Infozpravodaj, Speciální pedagogika.
www.stránky škol pro sluchově postižené: Mateřská škola speciální Beroun: http://www.hluchoslepota-deti.cz/index.htm Mateřské škola a Základní škola pro sluchově postižené Brno: http://www.sssbrno.cz/zsdeafbrno/index Střední škola pro sluchově postižené a Odborné učiliště Brno: http://www.spsobrno.webz.cz/2/start.htm Mateřská škola, Základní škola, Střední škola pro sluchově postižené České Budějovice: http://www.sluchpostcb.cz/ Speciální mateřská škola pro děti s vadami řeči a sluchu Frýdek-Místek: http://web.quick.cz/specmsfm/ Střední škola, Základní škola, Mateřská škola Hradec Králové: http://www.neslhk.com Mateřská škola, Základní škola pro sluchově postižené a Dětský domov Ivančice: http://www.neslysici-ivancice.info/ Mateřská škola a Základní škola pro sluchově postižené Kyjov: http://www.mszskyjov.cz/ Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Liberec: http://www.ssplbc.cz/ Základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené Olomouc: http://www.sluch-ol.cz/1280x1024/index.html Střední škola Olomouc ? Svatý Kopeček: http://www.sskopecek.cz/ Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Plzeň: http://www.sluchpost-plzen.cz/ Gymnázium, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Praha Ječná ul.:http://www.jecna27.cz Bilingvální škola pro sluchově postižené Praha (Pipan): http://www.pipan.cz/ Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Praha Výmolova ul. (Radlice): http://www.sksp.org/ Mateřská, základní a střední škola pro sluchově postižené Valašské Meziříčí: http://www.val-mez.cz/ |
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)
ZS Vyučující: Lenka Okrouhlíková Aktivní účast v semináři, průběžné plnění úkolů, zápočtový test, seminární práce (třetí verze musí být verze definitivní), alespoň 50% účast na exkurzích.
LS Vyučující: Petr vysuček Aktivní účast v semináři, průběžné plnění úkolů, referát na zadané téma, alespoň 50% účast na exkurzích, závěrečný test (student předloží také seznam přečtené literatury za všechny tři semestry předmětu Výchova a vzdělávání neslyšících). |
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)
ZS Vyučující: Lenka Okrouhlíková Vzdělávání žáků s vadou sluchu v ČR v historickém a v mezinárodním kontextu. Možnosti vzdělávání žáků s vadou sluchu v ČR (individuální a skupinová integrace, speciální školy pro SP). Soustava škol a zařízení pro sluchově postižené v ČR (synchronní i asynchronní pohled). Základní legislativní rámec pro vzdělávání žáků s vadou sluchu v ČR. Součástí kursu jsou exkurze do škol a zařízení vzdělávající žáky s vadou sluchu. Během kursu by studenti měli získat základní přehled o dnešní podobě školství pro žáky s vadou sluchu.
LS Vyučující: Petr Vysuček Cílem předmětu je orientovat studenty v oblasti jednoho důležitého aspektu života neslyšících, v oblasti výchovy a vzdělávání neslyšících Čechů. Pozornost se soustředí zvl. na oblast učební komunikace a na usouvztažnění učební komunikaci a vzdělávání neslyšících s bytím neslyšících Čechů ve slyšící společnosti. Poznatky o domácí situaci ve vzdělávání (základní legislativní rámec pro vzdělávání žáků s vadou sluchu v ČR, integrace, komunikace ve speciálních školách, internátní výchova) jsou usouvztažněny s širším kontextem mezinárodním, do převažujícího synchronního úhlu pohledu je včleněna i perspektiva diachronní. Součástí kursu jsou exkurze do vzdělávacích zařízení pro sluchově postižené. Během kurzu by studenti měli získat základní přehled o dnešní podobě školství pro žáky s vadou sluchu. |