PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova a vzdělávání sluchově postižených [2. ročník] - ACN100034
Anglický název: Issue of Education of the Deaf [2nd year]
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 8
E-Kredity: 10
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D.
Mgr. Petr Vysuček, Ph.D.
Prerekvizity : ACN100008
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)
Základní informace o dnešní podobě českého školství pro žáky s vadou sluchu ? v historickém a mezinárodním kontextu.
Literatura
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)

ZS

Vyučující: Lenka Okrouhlíková

Gregory, S. a kol. (eds) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha : FF UK v Praze, 2001.

Gunther, K. a kol. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha : MŠMT, 2000.

Hudáková, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha : FRPSP-Tamtam, 2005. [20-21]

Hudáková, A., Okrouhlíková, L. Dítě s vadou sluchu ve speciální škole pro sluchově postižené. Unie, roč. 16, 2006, č. 1-2, s. 18.

Hudáková, A., Okrouhlíková, L. Dítě s vadou sluchu v běžné škole. Unie, roč. 15, 2005, č. 11-12, s. 12-13.

Hudáková, A. Maturitní obory na středních školách pro sluchově postižené. Unie, roč. 16, 2006, č. 5-6, s. 12.

Hudáková, A. Nematuritní obory na středních školách pro sluchově postižené. Unie, roč. 16, 2006, č. 11-12.

Hudáková, A. Rámcové a školní vzdělávací programy ve školách pro žáky s vadami sluchu. Unie, roč. 16, 2006, č. 7-8, s. 16-17.

Hudáková, A. Rámcové a školní vzdělávací programy ve školách pro žáky s vadami sluchu II. Unie, roč. 16, 2006, č. 9-10, s. 21-22.

Jabůrek, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha : Septima, 1998.

Janotová N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha : Septima, 1998.

KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.

Křupalová, M. Systém výuky čtení ve speciálních školách pro sluchově postižené v Ivančicích. Speciální pedagogika, roč. 10, 2000, č. 1, s. 20-24.

Macurová, A. Baker, C. Základ bilingválního vzdělávání a bilingvismus. [recenze] Speciální pedagogika, roč. 8, 1998, č. 2, s. 52-54.

Macurová, A. Bilingvální vzdělávání neslyšících: pro a proti. Speciální pedagogika, roč. 4, 1994, č. 5, s. 12-19.

Potměšil, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha : Fortuna, 1999.

POTMĚŠIL, M. Projektování v surdopedii. Olomouc : Univerzita Palackého, 2007.

Potměšil, M., Hronová, A.: Pohledy na způsoby komunikace ve vzdělávání sluchově postižených. Speciální pedagogika, roč. 11, 2001, č. 2, s. 76-90.

Směrnice MŠMT ČR č.j. 13 710/2001-24 k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení.

Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.

Zákon č. 155/1998 Sb, o znakové řeči.

Zákon č. 561/2004 Sb, o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Zákon č. 563/2004 Sb, o pedagogických pracovnících.

www.stránky škol pro sluchově postižené
Mateřská škola speciální Beroun:

Mateřské škola a Základní škola pro sluchově postižené Brno:

Střední škola pro sluchově postižené a Odborné učiliště Brno:

Mateřská škola, Základní škola, Střední škola pro sluchově postižené České Budějovice:

Speciální mateřská škola pro děti s vadami řeči a sluchu Frýdek-Místek:

Střední škola, Základní škola, Mateřská škola Hradec Králové:

Mateřská škola, Základní škola pro sluchově postižené a Dětský domov Ivančice:

Mateřská škola a Základní škola pro sluchově postižené Kyjov:

Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Liberec:

Základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené Olomouc:

Střední škola Olomouc - Svatý Kopeček:

Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Plzeň:

Gymnázium, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Praha Ječná ul.:

Bilingvální škola pro sluchově postižené Praha (Pipan):

Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Praha Výmolova ul. (Radlice):

Mateřská, základní a střední škola pro sluchově postižené Valašské Meziříčí:

Další články (i elektronické), bakalářské a diplomové práce, publikace a legislativní normy související s probíranými tématy.

Časopisy Gong, Unie, Infozpravodaj, Speciální pedagogika.

  • dále si studenti tituly vybírají sami, vše musí být publikace pro studenta nové (zatím neprostudované)
  • nejméně 1 publikace by měla být cizojazyčná
  • nejméně 1 publikace by měla být vydána před rokem 1970
  • další kriteria pro výběr literatury:

1. alespoň 3 knihy nebo rozsáhlejší studie + alespoň 6 článků z odborných časopisů věnujících se psychologie nebo vzdělávání osob s vadou sluchu

2. alespoň 2 DP zaměřené na komunikaci a vzdělávání neslyšících vypracované studenty FF UK Praha

3. alespoň 2 DP zaměřené na komunikaci a vzdělávání neslyšících vypracované studenty jiných škol než FF UK Praha

4. alespoň 2 seminární práce zaměřené na komunikaci neslyšících vypracované studenty FF UK Praha (ne seminární práce o struktuře a fungování českého znakového jazyka)

5. alespoň 5 článků z internetu

V průběhu semináře budou studenti upozorňováni na vybrané tituly vhodné jejich zřetele.

LS

Vyučující: Petr Vysuček

GREGORY, S. a kol. (eds) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha : FF UK v Praze, 2001.

GUNTHER, K. a kol. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha : MŠMT, 2000, 57 s.

HÁDKOVÁ, K., ŠIŠKA, J., ZHANG XIUYANG. Komparace přístupů uplatňovaných ve vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením v Číně, Nizozemí a Velké Británii. Speciální pedagogika, roč. 17, 2007, č. 4, s. 249-261.

HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha : FRPSP-Tamtam, 2005.

HUDÁKOVÁ, A., OKROUHLÍKOVÁ, L. Dítě s vadou sluchu ve speciální škole pro sluchově postižené. Unie, roč. 16, 2006, č. 1-2, s. 18.

HUDÁKOVÁ, A., OKROUHLÍKOVÁ, L. Dítě s vadou sluchu v běžné škole. Unie, roč. 15, 2005, č. 11-12, s. 12-13.

HUDÁKOVÁ, A. Maturitní obory na středních školách pro sluchově postižené. Unie, roč. 16, 2006, č. 5-6, s. 12.

HUDÁKOVÁ, A. Nematuritní obory na středních školách pro sluchově postižené. Unie, roč. 16, 2006, č. 11-12.

HUDÁKOVÁ, A. Rámcové a školní vzdělávací programy ve školách pro žáky s vadami sluchu. Unie, roč. 16, 2006, č. 7-8, s. 16-17.

HUDÁKOVÁ, A. Rámcové a školní vzdělávací programy ve školách pro žáky s vadami sluchu II. Unie, 2006, roč. 16, č. 9-10, s. 21-22.

JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha : Septima, 1998.

JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání v Holandsku. Infozpravodaj, 8, 2000, č. 1, s. 4-7.

JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících v Dánsku. Infozpravodaj, 8, 2000, č. 2, 3, s. 13.

JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání se zaměřením na čtení a psaní. Z konference učitelů ve švédském Örebro. Infozpravodaj, 1999, č. 4, s. 10-14.

JABŮREK, J. První zkušenosti s bilingválním vyučováním v Rakousku. Infozpravodaj, 6, 1998, č. 4, s. 17-19.

JABŮREK, J. První zkušenosti s bilingválním vyučováním v Rakousku. Infozpravodaj, 1998, č. 4, s. 17-19.

JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání ve Finsku. Infozpravodaj, 6, 1998, č. 4, s. 4-7.

JANOTOVÁ N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha : Septima, 1998.

KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.

KŘUPALOVÁ, M. Systém výuky čtení ve speciálních školách pro sluchově postižené v Ivančicích. Speciální pedagogika, roč. 10, 2000, č. 1, s. 20-24.

MACUROVÁ, A. Baker, C. Základ bilingválního vzdělávání a bilingvismus. [recenze] Speciální pedagogika, roč. 8, 1998, č. 2, s. 52-54.

MACUROVÁ, A. Bilingvální vzdělávání neslyšících: pro a proti. Speciální pedagogika, roč. 4, 1994, č. 5, s. 12-19.

POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha : Fortuna, 1999.

POTMĚŠIL, M. Projektování v surdopedii. Olomouc : Univerzita Palackého, 2007.

POTMĚŠIL, M., HRONOVÁ, A. Pohledy na způsoby komunikace ve vzdělávání sluchově postižených. Speciální pedagogika, roč. 11, 2001, č. 2, s. 76-90.

Směrnice MŠMT ČR č.j. 13 710/2001-24 k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení.

Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.

Zákon č. 155/1998 Sb, o znakové řeči.

Zákon č. 561/2004 Sb, o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Zákon č. 563/2004 Sb, o pedagogických pracovnících.

Další články (i elektronické), bakalářské a diplomové práce, publikace a legislativní normy související s probíranými tématy.

Časopisy: Gong, Unie, Infozpravodaj, Speciální pedagogika.

www.stránky škol pro sluchově postižené:

Mateřská škola speciální Beroun: http://www.hluchoslepota-deti.cz/index.htm

Mateřské škola a Základní škola pro sluchově postižené Brno: http://www.sssbrno.cz/zsdeafbrno/index

Střední škola pro sluchově postižené a Odborné učiliště Brno: http://www.spsobrno.webz.cz/2/start.htm

Mateřská škola, Základní škola, Střední škola pro sluchově postižené České Budějovice: http://www.sluchpostcb.cz/

Speciální mateřská škola pro děti s vadami řeči a sluchu Frýdek-Místek: http://web.quick.cz/specmsfm/

Střední škola, Základní škola, Mateřská škola Hradec Králové: http://www.neslhk.com

Mateřská škola, Základní škola pro sluchově postižené a Dětský domov Ivančice: http://www.neslysici-ivancice.info/

Mateřská škola a Základní škola pro sluchově postižené Kyjov: http://www.mszskyjov.cz/

Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Liberec: http://www.ssplbc.cz/

Základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené Olomouc: http://www.sluch-ol.cz/1280x1024/index.html

Střední škola Olomouc ? Svatý Kopeček: http://www.sskopecek.cz/

Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Plzeň: http://www.sluchpost-plzen.cz/

Gymnázium, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Praha Ječná ul.:http://www.jecna27.cz

Bilingvální škola pro sluchově postižené Praha (Pipan): http://www.pipan.cz/

Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Praha Výmolova ul. (Radlice): http://www.sksp.org/

Mateřská, základní a střední škola pro sluchově postižené Valašské Meziříčí: http://www.val-mez.cz/

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)

ZS

Vyučující: Lenka Okrouhlíková

Aktivní účast v semináři, průběžné plnění úkolů, zápočtový test, seminární práce (třetí verze musí být verze

definitivní), alespoň 50% účast na exkurzích.

LS

Vyučující: Petr vysuček

Aktivní účast v semináři, průběžné plnění úkolů, referát na zadané téma, alespoň 50% účast na exkurzích, závěrečný test (student předloží také seznam přečtené literatury za všechny tři semestry předmětu Výchova a vzdělávání neslyšících).

Sylabus
Poslední úprava: UCJHUDAK (12.09.2008)

ZS

Vyučující: Lenka Okrouhlíková

Vzdělávání žáků s vadou sluchu v ČR v historickém a v mezinárodním kontextu. Možnosti vzdělávání žáků s vadou sluchu v ČR (individuální a skupinová integrace, speciální školy pro SP). Soustava škol a zařízení pro sluchově postižené v ČR (synchronní i asynchronní pohled). Základní legislativní rámec pro vzdělávání žáků s vadou sluchu v ČR. Součástí kursu jsou exkurze do škol a zařízení vzdělávající žáky s vadou sluchu. Během kursu by studenti měli získat základní přehled o dnešní podobě školství pro žáky s vadou sluchu.

LS

Vyučující: Petr Vysuček

Cílem předmětu je orientovat studenty v oblasti jednoho důležitého aspektu života neslyšících, v oblasti výchovy a vzdělávání neslyšících Čechů. Pozornost se soustředí zvl. na oblast učební komunikace a na usouvztažnění učební komunikaci a vzdělávání neslyšících s bytím neslyšících Čechů ve slyšící společnosti. Poznatky o domácí situaci ve vzdělávání (základní legislativní rámec pro vzdělávání žáků s vadou sluchu v ČR, integrace, komunikace ve speciálních školách, internátní výchova) jsou usouvztažněny s širším kontextem mezinárodním, do převažujícího synchronního úhlu pohledu je včleněna i perspektiva diachronní. Součástí kursu jsou exkurze do vzdělávacích zařízení pro sluchově postižené. Během kurzu by studenti měli získat základní přehled o dnešní podobě školství pro žáky s vadou sluchu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK