|
|
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)
|
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)
ALTMANN, G. T. M. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha : Triáda, 2005 (9. kapitola). CLARK, E. V. First language acquisition. Cambridge Univ. Press, 2003 (vybrané pasáže). CLARK, E. V. The lexicon in acquisition. Cambridge Univ. Press, 1999 (5. kapitola). HRONOVÁ, A., MOTEJZÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha, 2002. KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. Encyklopedický slovník češtiny. Praha : NLN, 2002, hesla psycholingvistika, modelování řečové komunikace, produkce řeči, porozumění řeči, inference, báze kognitivní, osvojování jazyka dítětem a výběrově literatura uvedená za jednotlivými hesly. NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha : H & H, 1992 (3. kapitola). |
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)
Zvládnutí probrané látky; zkouška je písemná. |
|
||
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)
Cílem kursu je rámcově studenty seznámit s vymezením psycholingvistiky jako interdisciplinárního oboru, který má četné styčné body s mnoha obory dalšími, a se základními psycholingvistickými tématy. Základní psycholingvistická témata: Produkce řeči: individuální mentální proces směřující od záměru mluvčího k artikulaci. Porozumění řeči: individuální mentální proces směřující od příjmu řečového signálu k porozumění významu výpovědi i záměru mluvčího. Mentální struktury: soubor předpokladů, které člověku produkci a porozumění řeči umožňují. Osvojování jazyka dítětem. V přednášce se klade důraz na specifiku osvojování znakového jazyka neslyšícími dětmi, na komunikaci mezi dospělým a dítětem (specifiku řeči určené dítěti jako primárnímu adresátovi) i na součinnost jazykového a kognitivního vývoje dítěte. |