PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny hluchoty [1. ročník] - ACN100005
Anglický název: History of Deafness [1st year]
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Kv [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Petr Vysuček, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)
Významné historické mezníky a osobnosti v komunitě Neslyšících.
Literatura
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. díl. Praha : FRPSP, 1997.

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. díl. Praha : FRPSP, 1998.

HRUBÝ. J., PICKA, J., SEDLÁK, S. Technická příručka pro sluchově postižené. Praha : Horizont, 1987.

Doporučujeme studium historických pramenů v Národním informačním centru pro hluchotu, Hábova 1571, Praha 5 - Stodůlky.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)

Aktivní účast na výuce, zvládnutí závěrečného testu.

Sylabus
Poslední úprava: UCJHUDAK (25.05.2008)

1. Upřesnění terminologie v oblasti sluchového postižení. Neslyšící, nedoslýchaví a ohluchlí z fyziologického, audiologického, pedagogického, kulturního a legislativního hlediska.

2. Významné neslyšící, nedoslýchavé a ohluchlé osobnosti. Role rodičů v historii vzdělávání neslyšících.

3. Stručné dějiny vzdělávání neslyšících ve světě. Od starověku do 18. století. První ústavy. Vzdělávání neslyšících v Čechách a na Moravě.

4. Dějiny spolků neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých.

5. Časopisy a Literatura: okolo neslyšících.

6. Vzdělávací metody ? orální metoda, totální komunikace, bilingvismus. Zákon o znakové řeči.

7. Závěrečná diskuse. Test znalostí.

8. Princip a vývoj sluchadel pro nedoslýchavé.

9. Princip a vývoj kochleárních implantátů. Současný stav. Argumenty pro a proti implantacím.

10. Historie a vývoj pomůcek pro výuku neslyšících.

11. Historie a vývoj pomůcek usnadňujících každodenní život neslyšících.

12. Historie a vývoj dálkové komunikace nedoslýchavých a neslyšících.

13. Princip, historie a vývoj počítačů a počítačových sítí jako univerzální kompenzační pomůcky pro neslyšící.

14. Skutečný stav neslyšících a nedoslýchavých na našich školách.

15. Závěrečná diskuse a test znalostí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK