Od 60. let 20. století prochází obor dějin umění výraznými změnami a vyrovnává se s řadou výzev a impulsů, které
ve výsledku definují nové metodologické a badatelské perspektivy. V tomto smyslu se nezřídka revizionisticky
zpochybňoval tradiční (humanistický) základ dějin umění, zejm. pod vlivem poststrukturalistických a postmoderních
přístupů (feminismus, post-kolonialismus, sémiologie ad.) a zvl. od 90. let 20. století v kontextu tzv.
nových/kritických dějin umění. Cílem kurzu je mapovat a představit tyto různorodé metodologické impulsy, které
zásadně proměnily obor dějin umění.
Poslední úprava: Jansová Jana, PhDr., Ph.D. (21.09.2021)
Since the 1960s the discipline of art history has undergone many changes and under many impulses it has
shaped in new forms of methods and research approaches. The traditional (mostly humanistic) character of the
discipline has been often challanged esp. in terms of (post)-structuralist and postmodern approaches (feminism,
post-colonialism, semiology), and esp. recently, since 1990s within the project of the new art history. The aim of
the course is to map and present the main of these various methodological impulses that radically transformed
the discipline of art history.
Poslední úprava: Jansová Jana, PhDr., Ph.D. (21.09.2021)
Cíl předmětu -
Cílem kurzu je mapovat a představit tyto různorodé metodologické impulsy, které zásadně proměnily obor dějin umění.
Poslední úprava: Jansová Jana, PhDr., Ph.D. (21.09.2021)
The aim of the course is to map and present the main of these various methodological impulses that radically transformed the discipline of art history.
Poslední úprava: Jansová Jana, PhDr., Ph.D. (21.09.2021)
Literatura -
Seznam literatury:
Laurie Schneider Adams, The Methodologies of Art, Boulder 1996
Michael Baxandall, Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. Výbor z textů, Praha 2019
Hans Belting, Konec dějin umění, Praha 2000.
Georg Iggers, Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě, Praha 2002.
Ladislav Kesner (ed.), Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech, Jinočany 1997.
Jiří Kroupa, Metody dějin umění. Metodologie dějin umění 2, Brno 2010.
Donald Preziosi (ed.). The Art of Art History: A Critical Anthology, Oxford 1998.
Poslední úprava: Jansová Jana, PhDr., Ph.D. (21.09.2021)
Literature:
Laurie Schneider Adams, The Methodologies of Art, Boulder 1996
Michael Baxandall, Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. Výbor z textů, Praha 2019
Hans Belting, Konec dějin umění, Praha 2000.
Georg Iggers, Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě, Praha 2002.
Ladislav Kesner (ed.), Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech, Jinočany 1997.
Jiří Kroupa, Metody dějin umění. Metodologie dějin umění 2, Brno 2010.
Donald Preziosi (ed.). The Art of Art History: A Critical Anthology, Oxford 1998.
Poslední úprava: Jansová Jana, PhDr., Ph.D. (21.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Forma zkoušení: ústní (rozprava nad esejí)
Poslední úprava: Jansová Jana, PhDr., Ph.D. (21.09.2021)
Form of examination: oral (discussion on essay)
Poslední úprava: Jansová Jana, PhDr., Ph.D. (21.09.2021)