Poslední úprava: PhDr. Václav Hájek, Ph.D. (29.09.2020)
V tomto kurzu budeme reklamu sledovat jako určitou praxi skrývání, které se samo tají pod maskou
transparentnosti a přímočarosti. Budeme se zabývat otázkou skrytých metod a významů, které dohromady skládají
ucelenou nepsanou ideologii, jednotný dobový obraz světa plný nevědomých klišé, diskriminací a předsudků.
Hlavní metodou reklamy je (hrozba) vyloučení, rozdmýchávání strachu z asociálna, které je ovšem ve skutečnosti
důsledkem reklamního průmyslu. Budeme vycházet z klasických kritických teoretiků jako Adorno ad. a naši
argumentaci budeme rozvíjet na konkrétních příkladech reklamních témat a strategií.
Poslední úprava: Mgr. Eva Beranová (07.06.2019)
In this course we will monitor advertising as a practice of hiding, which conceals itself under the mask of
transparency and directness. We will address the question of hidden meanings and methods, which together
comprise a coherent unwritten ideology, common contemporary image of the world full of cliches, discrimination
and prejudice. The main method of advertising is the exclusion, fear of asocial, but it is in fact the result of the
advertising industry. We will draw upon the classical critical theories by Adorno and others. Our argument will be
developed on specific topics and examples of advertising strategies.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (07.07.2019)
Povinná:
Adorno, Theodor. Schéma masové kultury. Praha: Oikoimenh, 2009, s. ISBN 978-80-7298-406-3.
Jacyno, Malgorzata. Kultura individualismu. Praha: Slon, 2012, s. ISBN 978-80-7419-104-6.
Jost, F.. Realita / fikce - říše klamu. Praha: Akademie múzických umění, 2006, s. ISBN 80-7331-056-2.
Doporučená:
Kracauer, Siegfried. Ornament masy. Praha: Academia, 2008, s. ISBN 978-80-200-1633-1.
Nejezchlebová, Lenka. Sex v reklamě. Liberec: Bor, 2010, s. ISBN 978-80-86807-88-1.
Benjamin, Walter. Teoretické pasáže. Praha: OIKOYMENH, 2011, 331 s. ISBN 978-80-7298-456-5.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Václav Hájek, Ph.D. (29.09.2020)
Tématické okruhy:
1. reklama a tělo
2. reklama a rituál
3. reklama a existence
4. reklama a diskurz
5. reklama a svoboda
6. reklama a realita
7. reklama a umění
info pro podzim 2020: kurzy budou probíhat vesměs následujícím způsobem: jednou za čtrnáct dní bych nahrál na youtube přednášky, poslal bych vám v hromadných mejlech odkazy na ně a také soubory s obrázky a doplňující textíky. v té druhé čtrnáctidenní periodě bychom se zkoušeli potkávat na ms team, což se mi snad podaří zprovoznit :). kdyby bylo něco hodně akutního, zavolejte mi či napište sms na 608 702 914.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (30.06.2019)
K atestaci je potřeba napsat esej na jeden z probíraných okruhů. Témata esejí lze předem konzultovat.