PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Teorie fotografie - YBKC018
Anglický název: Theory of Photography
Zajišťuje: Program SHV - Kreativní modul (24-CR)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (40)
letní:neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Václav Hájek, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Václav Hájek, Ph.D.
Neslučitelnost : YBK018
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Alžběta Wolfová, Ph.D. (01.10.2018)
Fotografie je exemplem moderního technického obrazového média, které prodělalo řadu proměn nejen po stránce technologické, ale i po stránce epistemologické či diskursivní. Fotografie není pouhá technologie, ale je to především koncept vnímání, poznání a zobrazování. Diskuse kolem fotografie se vedly o otázce pravdivosti, realističnosti, demokratičnosti, autenticity apod. nebo naopak o problémech konvenčnosti, manipulativnosti, pasivity atd. Řada filosofů, teoretiků kultury, umělců či kritiků uvažovala o společenské roli fotografie, o její úloze v rámci proměny dějinné epistémé, o jejích kladech či záporech, o její moci, o jejím vztahu s divákem atd. Tyto teoretické diskuse budeme shrnovat a konfrontovat v rámci sledování charakteristických pojmů, popř. stereotypů, s nimiž se odborná i laická veřejnost k fotografii vztahuje.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Václav Hájek, Ph.D. (03.02.2021)

Témata:
1) „Tužka přírody“, otázka pravdivosti, indexový znak.
2) „Přirozené vidění“, piktorialismus, „nevinné oko“.
3) Chronofotografie, pohyb, čas, momentka.
4) Vědecká fotografie, rentgen, radar, válečná fotografie.
5) Stereofotografie, 3D, iluze, virtualita.
6) „Nové vidění“, Bauhaus, detail, textura.
7) Inscenace kontra dokument, koncept umělecké fotografie.
8) Cenzura, editace, montáž, klonování.
9) Analogový kontra digitální obraz.
10) Aparát, kontrola, moc, manipulace.
11) Barva kontra „nebarva“, valér, tón, redukce.
12) Spiritistická fotografie, otázka „neviditelného“, poruchy technických obrazů.
13) „Naturselbstdruck“, fotogram, dekalk, skvrna, imaginace.

Studijní literatura:
* Povinná:
Císař, K. ed. Co je to fotografie?. Praha: Herrmann & synové, 2004. ISBN 80-239-5169-6. Vybrané kapitoly.
Barthes, R. Světlá komora: poznámka k fotografii. Praha: Fra, 2005. ISBN 80-86603-28-8.
Flusser, V. Za filosofii fotografie. Praha: Fra, 2013. ISBN 978-80-86603-79-7.

* Doporučená:
Sontag, S. O fotografii. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-471-9.
Crary, J. Techniques of the observer: on vision and modernity in the nineteenth century. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1990. ISBN 0-262-03169-8.
Virilio, P. Válka a film: logistika vnímání. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2007. ISBN 978-80-86818-38-2.  

 

K atestaci je potřeba napsat  stručnou esej na jeden z probíraných okruhů. Témata esejí lze předem konzultovat.  

 

info pro jaro 2021: kurzy budou probíhat vesměs následujícím způsobem (pokud tedy bude nutná distanční výuka): kurzy by vesměs probíhaly formou setkávání na ms team (na začátku semestru vám rozešlu přihlašovací vygenerovaný kód). přednášky bychom zkoušeli nahrávat a pak vkládat do mého profilu na youtube, kde by se na ně mohli zpětně podívat ti, kterým by se někdy nehodilo setkání na "teamech". kdybych někdy měl nějaký problém s časem, nahrál bych přednášku dopředu a poslal bych vám odkaz na její umístění na youtube - k takovéto přednášce bych též připojil soubor s "ilustračními" obrázky a popřípadě také nějaké textové materiály. kdyby vznikla nějaká akutní nejasnost, napište mi prosím sms na 608 702 914, ozvu se vám a vše vyřešíme :).  

 

 

 

 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK