V tomto kurzu budeme reklamu sledovat jako určitou praxi skrývání, které se samo tají pod maskou
transparentnosti a přímočarosti. Budeme se zabývat otázkou skrytých metod a významů, které dohromady skládají
ucelenou nepsanou ideologii, jednotný dobový obraz světa plný nevědomých klišé, diskriminací a předsudků.
Hlavní metodou reklamy je (hrozba) vyloučení, rozdmýchávání strachu z asociálna, které je ovšem ve skutečnosti
důsledkem reklamního průmyslu. Budeme vycházet z klasických kritických teoretiků jako Adorno ad. a naši
argumentaci budeme rozvíjet na konkrétních příkladech reklamních témat a strategií.
Poslední úprava: Bc. Lenka Lukešová (28.08.2012)
In this course we will monitor advertising as a practice of hiding, which conceals itself under the mask of
transparency and directness. We will address the question of hidden meanings and methods, which together
comprise a coherent unwritten ideology, common contemporary image of the world full of cliches, discrimination
and prejudice. The main method of advertising is the exclusion, fear of asocial, but it is in fact the result of the
advertising industry. We will draw upon the classical critical theories by Adorno and others. Our argument will be
developed on specific topics and examples of advertising strategies.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (08.07.2019)
Povinná:
Adorno, T.. Schéma masové kultury. Praha: Oikoimenh, 2009, s. ISBN 978-80-7298-406-3.
Jacyno, M.. Kultura individualismu. Praha: Slon, 2012, s. ISBN 80-7331-056-20-7419-.
Jost, F.. Realita/Fikce - říše klamu. V Praze: Akademie múzických umění, 2006, 107 s. ISBN 80-7331-056-2.
Doporučená:
Kracauer, S.. Ornament masy. Praha: Academia, 2008, s. ISBN 978-80-200-1633-1.
Nejezchlebová, L.. Sex v reklamě. Liberec: Bor, 2010, s. ISBN 978-80-86807-88-1.
Benjamin, W.. Teoretické pasáže. Praha: OIKOYMENH, 2011, 331 s. ISBN 978-80-7298-456-5.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (08.07.2019)
Tématické okruhy:
1. reklama a tělo
2. reklama a rituál
3. reklama a existence
4. reklama a diskurz
5. reklama a svoboda
6. reklama a realita
7. reklama a umění
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (07.07.2019)
Společné vytvoření internetové stránky respektive blogu s příspěvky studentů, které budou strukturovány podle tématických okruhů.
K atestaci je vyžadována stručná esej, která bude vložena na společný blog.