PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Projekty muzea umění - YBK015
Anglický název: Art Museum Projects
Zajišťuje: Program SHV - Kreativní modul (24-CR)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (16)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: MgA. Karel Zavadil, Ph.D.
Vyučující: MgA. Karel Zavadil, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BLACKMAMBA (01.09.2009)
Muzeum umění je fenomén, který prošel zejména od osvícenství k dnešku hlubokou transformací: od prvních obrazáren otevřených veřejnosti, které ale pokračovaly v duchu elitářských paláců, přes zdánlivě neutrální "bílou krychli" - muzeum umění modernismu, které na bílých stěnách ukazuje dějiny umění bez jakékoli interpretace, až po dnešní pojetí muzea jako komunikačního prostoru, který překračuje původní elitářství i ideologickou neutralitu a snaží se odpovídat na nové požadavky (digitální) doby. V rámci semináře budou studenti po úvodních teoretických přednáškách pracovat na vlastním (fiktivním nebo reálném) projektu v oblasti muzeí umění, který se naučí vypracovat dle evropského formátu Project Cycle Management. Projekty se mohou týkat všech relevantních oblastí, od výstavní a edukační praxe muzeí a galerií přes marketing a management, mezinárodní spolupráci až po menší specifické projekty.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (22.03.2012)
Povinná:
  • Alexandra Brabcová. Brána muzea otevřená. Praha. 2003.
  • Ladislav Kesner. Muzeum umění v dogitální době . Praha. 2000.
  • Vincenc Kramář. o obrazech a galeriích. Praha. 1983.
  • Marita Sturken - Lisa Cartwright. Studia vizuální kultury. Praha. 2009.
  • DonThompson. Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů. Zlín. 2010.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (22.03.2012)

1. Úvod, vznik a historický vývoj instituce muzea umění. / museion, kabinet kuriozit,  obrazárna/.

2. Základní druhy muzejních institucí - soukromé a veřejné sbírky. /př. Muzeum Kampa, Národní galerie/.

3. Expoziční strategie, klasické a atypické muzejní expozice. /white cube a site specifik/. 

4. Funkce muzea umění - vzdělávání a pobavení -/ NG Veletržní palác, Galerie Mayrau/.

5. Muzeum umění jako kulturní centrum.

6. Role a porozumění diváka a interpretace muzejní sbírky.

7. Cílové skupiny a sociální interakce při návštěvě muzea umění. /Struktura a dělení návštěvnosti - typy návštěvníků kulturních institucí /.

8. PR strategie, kulturní management

9. Návštěva expozice Muzea Kampa.

10. Artefiletika, galerijní animace, reflexe.

11. Struktura muzejní sbírky, budování sbírky, veřejná služba.

12. Fenomén sběratelství a mecenášství, sponzoring, nadace.

13. Návštěva expozice Museum of Young Art -Artbanka.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK