PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Archiv, text, interpretace (proseminář) - YBHC142
Anglický název: Archive, Text, Interpretation (proseminar)
Zajišťuje: Program SHV - Historický modul (24-HM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:písemná
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, KZ [HT]
Počet míst: 20 / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. Dr. phil. Pavel Himl
Vyučující: prof. Dr. phil. Pavel Himl
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: prof. Dr. phil. Pavel Himl (22.01.2021)
Myslíte si, že archiv je neproniknutelná a nudná změť starých papírů? Tento kurz vás vezme na vzrušující výpravu do hloubi sociálních sítí minulých století, do labyrintu pergamenů, zaprášených foliantů a zažloutlých fotografií. Cílem předmětu je v teoretické a především praktické rovině zkoumat, jak se nám zprostředkovávají informace o/z minulosti - jejich dobovou funkci a okolnosti vzniku, podmínky a systémy jejich třídění, uchování a moderního zpracování. Pozornost bude věnována komplexním vztahů mezi „prameny“ a „historickou skutečností“. Na tomto základě poskytne předmět i studujícím bez předchozí proseminární průpravy orientaci v různých typech „pramenů“ a v nejširším spektru paměťových institucí (archivy, muzea, knihovny, galerie) a zejména schopnost v jejich fondech vyhledávat. V závislosti na epidemické situaci budou součástí kurzu i exkurze do vybraných typů archivů. Témata: 1. Archiv – princip, pojem a instituce 2. Prameny, stopy, indicie 3. Pramenná kritika 4. Paleografie 5. Diplomatika 6. Intertextualita 7. Medialita, skripuralita, tištěné a psané slovo 8. Materialita (text, obraz a předmět jako historiografický zdroj) 9. Diskurz a analýza diskurzu pro historiky 10. Reprezentace 11. Historie a paměť - legislativa a justice 12. Historické tisky a knihovny 13. Audiovizuální prameny 14. Digitální zdroje
Metody výuky
Poslední úprava: prof. Dr. phil. Pavel Himl (05.02.2024)

Kurz kombinuje přednášku a seminární způsob výuky (prezentace a diskuze teoretických textů, praktické vyhledávání, vyhodnocování a interpretace pramenů).

Sylabus
Poslední úprava: prof. Dr. phil. Pavel Himl (16.04.2024)

1. Úvod, rozdělení prezentací (20. 2.)

Historické zdroje mezi papírem a webem

Pavel Himl, Jan Tuček (ed.), Texty k historickému prosemináři FHS UK, Praha 2015, s. 11-27.

 

2. (27. 2.)

A. Sémantika starých textů - Mandát aneb Vládnutí žen; Pec na baby, in: Jaroslav Kolár (ed.), Frantové a grobiáni. Z mravokárných satir 16. věku v Čechách, Praha 1959, s. 122-131.

 

3. Archiv – princip, pojem a instituce (5. 3.)

A. Jiří Záloha, Několik poznámek ke vzniku a k zásadám pořádacího systému velkostatkových fondů schwarzenberské provenience, Sborník archivních prací 26, 1976, s. 341-366.

 

4. Archivní systém v ČR a v zahraničí (12. 3.)

A. Ivo Pecháček, Karel Tříska (red.), Státní oblastní archiv v Třeboni. Průvodce po archivních fondech 3., Praha 1959, s. 73-81 https://ndk.cz/uuid/uuid:1a6ba7a0-bb0b-11ec-a10a-005056827e51

5. Historické zdroje mezi fakticitou a reprezentací; paleografie (19. 3.)

A. Pavel Himl, Zrození vagabunda. Neusedlí lidé v Čechách v 17. a 18. století, Praha 2007, s. 141-150. Semecká

 

6. Prameny, stopy, indicie (26. 3.)

A. Carlo Ginzburg, Stopy. Kořeny indiciálního paradigmatu, Praha 2023. Tharp

 

7. Historie, paměť, paměťové instituce, legislativa a justice (2. 4.)

A. Kamil Činátl, Naše české minulosti aneb jak vzpomínáme, Praha 2014, s. 16-48. Borovičková

 

8. Medialita, skripturalita, psané a tištěné slovo, historické tisky a knihovny (9. 4.)

A. Pavel Horák, Tisk jako historický pramen, in: Jana Čechurová, Jan Randák a kol., Základní problémy studia moderních a soudobých dějin, Praha 2014, s. 343-359. Ruferová

 

9. Ikonologie a ikonografie, analýza obrazových pramenů (16. 4.)

A. Erwin Panofsky, Ikonografie a ikonologie: Üvod do studia renesančního umění, in: Týž, Význam ve výtvarném umění, Praha 2013, s. 41-72. Edrová, Jílková

 

10. Fotografie jako historický pramen (23. 4.)

A. Filip Wittlich, Fotografie - přímý svědek?! Fotografický obraz a jeho význam pro historické poznání, Praha 2012, s. 124-152. Kohoutová, Biagazy

 

11. Audiovizuální zdroje (30. 4.)

A. Petr Koura, Film jako historický pramen, in: in: Jana Čechurová, Jan Randák a kol., Základní problémy studia moderních a soudobých dějin, Praha 2014, s. 404-420. Mayerová

 

12. Kvantifikace a digital humanities (7. 5.)

Jane Winters, Digital History, in: Debating New Approaches to History, ed. Marek Tamm, Peter Burke, London-New York 2020, s. 277-300. Kolembusová

Jakub Grossmann, Štěpán Jurajda, Dlouhodobá dědictví osvobození Sudet Rudou a americkou armádou, Studie IDEA 7, 2022; https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_7_2022_Dlouhodoba_dedictvi/files/extfile/IDEA_Studie_7_2022_Dlouhodoba_dedictvi.pdf

Johanna Drucker et al., Introduction to Digital Humanities. Concepts, Methods, and Tutorials for Students and Instructors, 2014; https://digital-humanities.phil.muni.cz/media/3352134/introductiontodigitalhumanities_textbook.pdf

https://www.zfo-online.de/portal/zfo/article/view/11014/10911

 

13. Rektorský den (14. 5.)

 

* Povinná litaratura:

Hroch, M. a kol., Úvod do studia dějepisu, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
Jenkins, K., Re-Thinking History, London, New York: Routledge, 1991. ISBN: 0-415-30443-1.
Steedman, C., Dust. The Archive and Cultural History, New Brunswick: Rutgers University Press 2002. ISBN: 978-0-8135-3047-5.

* Doporučená litaratura:
Foucault, M., Archeologie vědění, Praha: Herrmann & synové, 2002. ISBN: 80-239-0124-9.
Chartier, R., Na okraji útesu, Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. ISBN: 978-80-87378-52-6.
Assmann, J., Kultura a paměť. Písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku, Praha: Prostor, 2001. ISBN: 80-7260-051-6.
Farge, A., Le goût de l’archive, Paris: Le Seuil, 1997. ISBN: 978-20-2030-90-97; případně The Allure of the Archives, New Heaven-London 2013.
Landwehr, A., Historische Diskursanalyse, Frankfurt, New York: Campus, 22009. ISBN: 978-3-593-38451-1.
Sarasin, P., Geschichtswissenschaft und Diskursanalyse, Frankfurt am Main: Suhrkamp Taschenbuch Verlag, 2003. ISBN: 3-518-29239-0.
Koselleck, R., Vergangene Zukunft. Zur Semantik geschichtlichter Zeiten, Frankfurt am Main: Suhrkamp Taschenbuch Verlag, 2013. ISBN: 978-3-518-28357-8.
Stegmann, A., Intertextualität, Performativität und Transmedialität kollektiver Erinnerung. Die Rekonstruktion des Bildes von Charles I. im Wandel der Zeit, Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2005. ISBN: 3-88476-817-4.

* Studijní opora:
Naskenované texty a prameny k jednotlivým tématům budou k dispozici v SIS.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. Dr. phil. Pavel Himl (05.02.2024)

Podmínkou zakončení předmětu bude:

1) průběžná aktivní účast a diskuze společných textů (povoleny jsou tři neomluvené absence)

2) ústní prezentace jednoho textu k teorii a metodologii historické práce

3) záverečná písemná práce - analýza a kontextualizace vybraného pramene

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK