PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Tvořivost a osobnost - YBFB042
Anglický název: Creativity and Personality
Zajišťuje: Program SHV - Filosofický modul (24-FM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. (24.09.2020)
Témata: 1. Tvořivost v historických modelech poznání - magický, mytický, reflexivní, triadický (moderna), pluralitní 2. Pojetí subjektu v lineárním a pluralitním modelu poznání. Subjekt jako metastruktura (biologie, osobnost, societa), 3. Ontogeneze subjektu v struktuře senzorických interakcí. 4. Estetický základ myšlení a jednání. 5. Metaforický základ získávání zkušenosti a myšlení. Vztah metaforického a vědeckého myšlení. 6. Sociální proces iniciace a uplatnění tvořivosti 7. Znak a realita v lineárním a pluralitním modelu poznání. Proces inovace znaku. 8. Umění jako nástroj transcendence – subjekt a societa. 9. Obraznost jako nástroj strukturování personální interakce (poznání prostřednictvím obrazu), 10. Obraz jako nástroj sociability (koordinace prostřednictvím obrazových forem), 11. Vizuální umění a historický vývoj obrazových forem., 12. Od autorství k portfoliu. Autorství podle postmoderny. 13. Tvořivost jako holistický přístup k životu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. (24.09.2020)

Představit posluchačům humanistických předmětů umělecký proces jako místo experimentální tvorby a
zvýznamňování znaků. Upozornit, jaké místo v tomto procesu hraje jejich vlastní, subjektivní, jedinečná,
neodvozená zkušenost. Ukázat, jakým způsobem vstupují umělecky vytvořené znaky do komunikace. Ukázat tak
styčné body mezi uměním a vědou.
„Proto moudrý tvoří, ale nevlastní“ Lao C´, O Tao a ctnosti

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. (16.09.2021)

Přednášky.

Studijní opory: Moodle a internetová komunikace, prezentace, texty, průběžně zadávané úkoly.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. (24.09.2020)

Splnění úkolů, průběžně zadávaných v průběhu semestru jako podmínka ke zkoušce. 

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. (16.09.2021)

LAKOFF, G., JOHNSON M.: Metafory, kterými žijeme. Brno: Host 2002. ISBN 80-7294-�
LAKOFF, G. (2006). Ženy, oheň a jiné nebezpečné věci. Praha: Triáda. ISBN 80-86138-78-X. Vybrané kapitoly.�

* Doporučená:
VANČÁT, J. (2000) Tvorba vizuálního zobrazení (gnoseologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum. ISBN 80-7184-437-3.
VANČÁT, J. (2009) Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě. Předpoklady gnozeologické analýzy obrazové stránky nových médií. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum. ISBN 978-80-246-1625-4.
VYGOTSKIJ, L, S. (1976) Myšlení a řeč. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
WELSCH W. (1993) Estetické myslenie. Bratislava: Archa. ISBN 80-7115-063-0.
WELSCH W. (1994) Naše postmoderní moderna. Praha: Zvon. ISBN 80-7113-104-0.
PIAGET, J. (1970) Psychologie inteligence. Praha: Academia.
VOLEK, E. (2004) Znak - funkce - hodnota. Litomyšl: Paseka. ISBN: 80-7185-666-5.
BODEN, M. A. (2010) Creativity & Art. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-959073-5.
MUKAŘOVSKÝ, J.: Studie z estetiky. Praha: Odeon 1966;.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Vančát, Ph.D. (24.09.2020)

Bez vslupních požadavků.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK