PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Psychologické otázky studia gramotnosti - YBA216
Anglický název: Psychological Questins of Literacy
Zajišťuje: Program SHV - Společenskovědní modul (24-SM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: specializační
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Prerekvizity : {Úvod do psychologie, Úvod do společenských věd II.}
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2016)
Tento kurz seznamuje studenta s poznatky a metodami výzkumu gramotnosti (čtení a psaní) v současné vývojové psychologii a psycholingvistice. Vývoj gramotnostích dovedností je tedy studován v širším rámci vývoje jazykových schopností a kognitivních procesů. V průběhu kurzu mají studenti příležitost studovat a porozumět vývoji raných gramotnostích dovedností v předškolním a raném školním věku a také problematice rizikových faktorů ve vývoji gramotnosti. Zvláštní pozornost je v průběhu kurzu věnována metodám výzkumu jazykových a gramotnostích dovedností tak, aby kurz umožňoval systematickou přípravu na SVIP.
Literatura
Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2016)
Povinná:
  • Průcha Jan. Dětská řeč a komunikace. 1. Praha Grada. 2001. 2,3 a 4. 17-92.
  • Smolík, F. Seidlová Málková, G.. Vývoj jazykových schopností. Grada. Praha. 2014. Gramotnost. 131-144.
Doporučená:
  • Kucharská, A.. Riziko dyslexie. PedF UK. Praha. 2014. 1,2, a 3.. 15-94.
  • Seidlová Málková. Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Togga. Praha. 2015.
Metody výuky
Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2016)

Práce v tomto kurzu je příležitostí pro systematickou přípravu projektu bakalářské práce a k atestaci SVIP. Je proto výhodou, pokud si kurz zapisují studenti, kteří dosud bakalářskou práci nemají vypsanou nebo se připravují k písemné či ústní části SVIP. Pro kvalitní práci v tomto semináři je také důležité, aby studenti již měli za sebou základní orientaci v psychologii. Naprosto nezbytná je atestace Úvodu do psychologie.
Výhodou je hotová atestace Vývojové psychologie nebo její paralelní zápis.

Tento seminář kombinuje přednáškovou a seminární formu. Předpokládáme, že student si v průběhu semestru osvojí základní znalosti, které posléze zhodnotí v praktické, terénní práci.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2016)

Atestace kursu je udílena na základě účasti studenta na přednáškových/seminárních blocích a na základě zpracování eseje na zadané téma.Student, který nemá alespoň 75% docházku nemůže atestovat lépe než 3 a musí plnit náhradní úkol, aby mohl atestačně úspěšně kurz zvládnout.

Atestace je realizována písemnou formou (esej či seminární práce) na základě předem stanovených tématických okruhů, které budou uveřejněny během měsíce řijna 2016.

Sylabus
Poslední úprava: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2016)

V rámci kursu se studenti seznámí s literaturou z oblasti vývojové psycholingvistiky a pedagogické psychlogie.Cílem kursu je umožnost studentům porozumět zákonitostem a mechanismům,  které ovlivňují vývoj počátečního čtení a psaní v psycholingvistické perspektivě.  Kurz tak vytváří  znalostní zázemí pro přípravu bakalářské práce k tématu vývoje čtenářských, pisatelských či pregramotnostních dovedností, ale i k tématu vývoje jazykových schopností či tématům obsahově blízkým.  Student bude v průběhu kurzu potřebovat alespoň minimální znalost agngličtiny, aby mohl v angličtině číst (alespoň orientačně)  vybrané odborné texty.

Obsah kurzu připravuje  studenta k ústní části SVIP- resp. k některým jeho tématům z psychologie.

 

Kurz sestává z bloku přednášek a seminárních setkání k vybraným tématům, ke kterým existují studijní opory v Moodle.  Studijní opory jsou  zpřístupněny po ukončení zápisu do kurzů v ZS.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK