Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (16.06.2021)
Výuka anglického/německého jazyka se zaměřením na oblast tělesné výchovy a sportu s cílem porozumět a
interpretovat odborné texty a použít získané znalosti a dovednosti specifické pro obor v praxi.
Předpokladem úspěšného zvládnutí kurzu je dobrá znalost obecného jazyka, minimálně na úrovni B1 SERRJ.
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (16.06.2021)
English/German language class focused on the field of physical education and sport with the aim to understand
and interpret professional texts and use the acguired specialised knowledge and skills in practice.
The prerequisite for passing the course is good knowledge of general language minimally at B1 SERRJ level.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (15.06.2021)
Porozumění a interpretace odborných textů. Dosažení úrovně kompetencí, vztahujících se k příslušné receptivní/produktivní činnosti a strategiím, odpovídající B1; lexikální kompetence na úrovni B1 SERRJ.
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (15.06.2021)
Comprehension and interpretation of texts in professional language. Attainment of the competence level related to receptive/productive activities and strategies defined as B1 a B1 lexical competence level according to the CEFR.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (13.12.2018)
Angličtina:
BUTLER, J. Thomas. Principles of health education and health promotion. 3rd ed. Belmont, CA: Wadsworth, 2001. ISBN 0534523749.
KOUDELKOVÁ, Andrea a Jana KOSOVÁ. Sport Studies: Fundamental Terminology in English. Praha: UK v Praze FTVS, 2008. ISBN 978-80-86317-62-5. (elektronická publikace)
WINNICK, Joseph P. Adapted Physical Education and Sport. Champaign, USA: Human Kinetics, 2011.
ISBN 13: 978.0.7360.8918.0.
Aktuální odborné texty podle výběru vyučujících.
Němčina:
DÜR, Wolfgang a Rosemarie FELDER-PUIG. Lehrbuch schulische Gesundheitsförderung. Bern: Verlag Hans Huber, 2011. ISBN 3-456-84955-9.
GIESE, Martin a Linda WEIGELT. Inklusiver Sportunterricht in Theorie und Praxis. Aachen: Meyer & Meyer, 2015. ISBN 978-3-89899-971-7.
POKORNÁ, Eva a Barbara LÖBEL. Grundlagen der Sportsprache : Lehrbuch für Sportstudierende. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2280-4.
RHEKER, Uwe. Spiel und Sport für alle. Aachen: Meyer & Meyer, 2005. ISBN 978-3-89899-100-1.
Aktuální odborné texty podle výběru vyučujících.
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (15.06.2021)
English:
BUTLER, J. Thomas. Principles of health education and health promotion. 3rd ed. Belmont, CA: Wadsworth, 2001. ISBN 0534523749.
KOUDELKOVÁ, Andrea a Jana KOSOVÁ. Sport Studies: Fundamental Terminology in English. Praha: UK v Praze FTVS, 2008. ISBN 978-80-86317-62-5. (elektronická publikace)
WINNICK, Joseph P. Adapted Physical Education and Sport. Champaign, USA: Human Kinetics, 2011.
ISBN 13: 978.0.7360.8918.0.
German:
DÜR, Wolfgang a Rosemarie FELDER-PUIG. Lehrbuch schulische Gesundheitsförderung. Bern: Verlag Hans Huber, 2011. ISBN 3-456-84955-9.
GIESE, Martin a Linda WEIGELT. Inklusiver Sportunterricht in Theorie und Praxis. Aachen: Meyer & Meyer, 2015. ISBN 978-3-89899-971-7.
POKORNÁ, Eva a Barbara LÖBEL. Grundlagen der Sportsprache : Lehrbuch für Sportstudierende. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2280-4.
RHEKER, Uwe. Spiel und Sport für alle. Aachen: Meyer & Meyer, 2005. ISBN 978-3-89899-100-1.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (16.06.2021)
Požadavky na zápočet
Pravidelná docházka do výuky. Tolerovány jsou 2 absence za semestr. Za 3. a 4. nepřítomnost učitel studentovi přidělí náhradní práci podle vlastního uvážení. 5 absencí a více se rovná nesplnění zápočtových požadavků. Výjimkou je individuální studijní plán.
V průběhu semestru písemné zpracování vybraného tématu a jeho ústní prezentace (cca 10 min.; písemná příprava na základě studia odborné literatury v anglickém/německém originále).
Návrh pohybového programu pro hendikepované/seniory - ústní prezentace (týmová práce; délka prezentace 20 min; písemná příprava).
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (16.06.2021)
Regular class attendance . Two absences per semester are tolerated. In case of 3rd and 4th absence students are required to submit work assigned by the teacher. 5 and more absences do not meet the basic reguirements for being granted credit. These rules do not apply to students with individual study plans.
During the semester students are required to write and present a speech ( appr. 10 min.) based on authentic specialised literature in English/German.A warm up without apparatuses - written preparation, 6 exercises - presentation in class.
Movement programme concept for handicapped seniors - oral presentation (teamwork; length of the presentation 20 min., written preparation).
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (16.06.2021)
Tematické okruhy
1. Studium na univerzitě.
2. Studijní programy a organizace studia na UK FTVS.
3. Významové pojetí sportu a tělesné výchovy.
4. Kategorizace sportovních odvětví.
5. Sport jako prostředek integrace.
6. Vymezení základních pojmů: lidské tělo a jeho funkce, konstituce, zdraví, porucha zdraví, životní styl a kvalita života.
7. Lidské tělo: pohybový systém.
8. Lidské tělo: vybraná problematika z fyziologie.
9. Pohybové aktivity a sport pro hendikepované - individuální sportovní odvětví.
10. Pohybové aktivity a sport pro hendikepované - týmová sportovní odvětví.
11. Pohybové aktivity a sport pro seniory.
12. Pohyb, jeho popis a základní analýza 1 (gymnastika).
13. Pohyb, jeho popis a základní analýza 2 (atletika, plavání).
14. Pohybové programy pro hendikepované.
Poslední úprava: PhDr. Eva Pokorná, Ph.D. (16.06.2021)
Content
1. Studying at University
2. Study Programmes and Organization of Studies at UK FPES
3. Significance of Sport and Physical Education
4. Categorization of Sport Branches
5. Sport as a Means of Integration
6. Specification of Elementary Terminology:Human Body and its Function, Body Constitution, Health, Health Conditions, Life-Style, and Life-Quality
7. Human Body: Skeletal and Muscular System
8. Human Body: Selected Problems of Physiology
9. Movement Activities and Sport for the Handicapped - Individual Sport Branches
10. Movement Activities and Sport for the Handicapped - Team Sport Branches
11. Movement Activities and Sport for Senior Citizens
12. Movement, its Description and Elementary Analysis 1 (Gymnastics)
13. Movement, its Description and Elementary Analysis 2 (Athletics and Swimming)