Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a jejich časový vývoj (Analýza dat získaných v rámci mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA)
Název práce v češtině: Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a jejich časový vývoj (Analýza dat získaných v rámci mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA)
Název v anglickém jazyce: Attitudes of czech students toward science subjects and their trends (Data analysis of TIMSS and PISA research)
Akademický rok vypsání: 2007/2008
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.11.2007
Datum zadání: 01.11.2007
Datum a čas obhajoby: 23.06.2008 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.06.2008
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2008
Oponenti: RNDr. Martina Kekule, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat publikace týkající se dotazníkových šetření výzkumů TIMSS a PISA. Seznámit se s databázemi výsledků z dotazníkových šetření a způsobem kódování jednotlivých otázek a odpovědí.

2. Z žákovských dotazníků použitých při jednotlivých šetřeních vybrat otázky týkající se postojů žáků k přírodovědným předmětům, zejména fyzice, aspirací žáků v těchto předmětech a jejich volnočasových aktivit. Z učitelských dotazníků vybrat otázky týkající se vztahu učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolání.

3. V databázích vyhledat a zpracovat data k jednotlivým otázkám formou tabulek s relativními a absolutními četnostmi, popř. formou grafů.

4. Na základě analýzy získaných dat zjistit, jaké jsou postoje českých žáků k přírodovědným předmětům v testovaných věkových kategoriích a jak se vyvíjejí v čase. Dále zjistit postoje učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolání.

Seznam odborné literatury
[1] STRAKOVÁ, J., PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků 4. ročníků. Praha, VÚP, 1997.
[2] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků 8. ročníků. Praha, VÚP, 1996.
[3] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Podmínky a průběh výuky v 8. ročníku. Praha, ÚIV, 1997.
[4] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Posun ve znalostech čtrnáctiletých žáků v matematice a přírodních vědách. Zpráva o výsledcích mezinárodního výzkumu TIMSS. Praha, ÚIV, 2001.
[5] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Výsledky žáků posledních ročníků středních škol. Praha, VÚP, 1998.
[6] STRAKOVÁ, J., KAŠPÁRKOVÁ, L.: Matematická a přírodovědná gramotnost v Třetím mezinárodním výzkumu matematického a přírodovědného vzdělávání. Praha, ÚIV, 1999.
[7] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Učení pro zítřek. Praha, ÚIV, 2005.
[8] STRAKOVÁ, J. a kol.: Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků. Praha, ÚIV, 2002.
[9] Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy a Framework for PISA 2006. OECD 2006
[10] TIMSS 1999 International Science Report. USA , ISC Boston College 2000.
[11] Science Achievement in the Primary School Years (TIMSS). USA , ISC Boston College 1997.
[12] Science Achievement in the Middle School Years (TIMSS). USA , ISC Boston College 1996.
[13] Mathematics and Science Achievement in the Final Year of Secondary School (TIMSS). USA , ISC Boston College 1998.
[14]Manual for the PISA 2000 Database. OECD 2002
[15] PISA 2003 Data Analysis Manual. OECD 2005
Předběžná náplň práce
Na základě analýzy dat získaných v rámci dotazníkových šetření výzkumů TIMSS a PISA bude zpracován přehled postojů českých žáků k přírodovědným předmětům, zejména fyzice a jejich časový vývoj. Zjišťovány budou rovněž postoje učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolaní.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
On the basis of questionnaries data analysis of TIMSS and PISA research there will be made a summary of czech students attitudes toward science subjects, especially physics, and their trends. Science teachers attitudes toward their job will be identified too.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK