Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a jejich časový vývoj (Analýza dat získaných v rámci mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA)
Název práce v češtině: | Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a jejich časový vývoj (Analýza dat získaných v rámci mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Attitudes of czech students toward science subjects and their trends (Data analysis of TIMSS and PISA research) |
Akademický rok vypsání: | 2007/2008 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.11.2007 |
Datum zadání: | 01.11.2007 |
Datum a čas obhajoby: | 23.06.2008 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.06.2008 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.06.2008 |
Oponenti: | RNDr. Martina Kekule, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Prostudovat publikace týkající se dotazníkových šetření výzkumů TIMSS a PISA. Seznámit se s databázemi výsledků z dotazníkových šetření a způsobem kódování jednotlivých otázek a odpovědí.
2. Z žákovských dotazníků použitých při jednotlivých šetřeních vybrat otázky týkající se postojů žáků k přírodovědným předmětům, zejména fyzice, aspirací žáků v těchto předmětech a jejich volnočasových aktivit. Z učitelských dotazníků vybrat otázky týkající se vztahu učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolání. 3. V databázích vyhledat a zpracovat data k jednotlivým otázkám formou tabulek s relativními a absolutními četnostmi, popř. formou grafů. 4. Na základě analýzy získaných dat zjistit, jaké jsou postoje českých žáků k přírodovědným předmětům v testovaných věkových kategoriích a jak se vyvíjejí v čase. Dále zjistit postoje učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolání. |
Seznam odborné literatury |
[1] STRAKOVÁ, J., PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků 4. ročníků. Praha, VÚP, 1997.
[2] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků 8. ročníků. Praha, VÚP, 1996. [3] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Podmínky a průběh výuky v 8. ročníku. Praha, ÚIV, 1997. [4] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Posun ve znalostech čtrnáctiletých žáků v matematice a přírodních vědách. Zpráva o výsledcích mezinárodního výzkumu TIMSS. Praha, ÚIV, 2001. [5] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Výsledky žáků posledních ročníků středních škol. Praha, VÚP, 1998. [6] STRAKOVÁ, J., KAŠPÁRKOVÁ, L.: Matematická a přírodovědná gramotnost v Třetím mezinárodním výzkumu matematického a přírodovědného vzdělávání. Praha, ÚIV, 1999. [7] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Učení pro zítřek. Praha, ÚIV, 2005. [8] STRAKOVÁ, J. a kol.: Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků. Praha, ÚIV, 2002. [9] Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy a Framework for PISA 2006. OECD 2006 [10] TIMSS 1999 International Science Report. USA , ISC Boston College 2000. [11] Science Achievement in the Primary School Years (TIMSS). USA , ISC Boston College 1997. [12] Science Achievement in the Middle School Years (TIMSS). USA , ISC Boston College 1996. [13] Mathematics and Science Achievement in the Final Year of Secondary School (TIMSS). USA , ISC Boston College 1998. [14]Manual for the PISA 2000 Database. OECD 2002 [15] PISA 2003 Data Analysis Manual. OECD 2005 |
Předběžná náplň práce |
Na základě analýzy dat získaných v rámci dotazníkových šetření výzkumů TIMSS a PISA bude zpracován přehled postojů českých žáků k přírodovědným předmětům, zejména fyzice a jejich časový vývoj. Zjišťovány budou rovněž postoje učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolaní. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
On the basis of questionnaries data analysis of TIMSS and PISA research there will be made a summary of czech students attitudes toward science subjects, especially physics, and their trends. Science teachers attitudes toward their job will be identified too. |