Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Povinné předškolní vzdělávání ve vyloučených lokalitách Karlovarského kraje
Název práce v češtině: Povinné předškolní vzdělávání ve vyloučených lokalitách Karlovarského kraje
Název v anglickém jazyce: Compulsory pre-school education in excluded localities of the Karlovy Vary Region
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.03.2024
Datum zadání: 13.03.2024
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.04.2024
Oponenti: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce upřesní důležitost povinného předškolního vzdělávání ve vyloučených lokalitách. Teoretická část bude založena na odborné literatuře, která souvisí s tématem. V praktické části nalezneme formulovány cíle kvantitativního výzkumu a hypotézy. Odpovědi budou získané za pomoci dotazníku, které směřují na analýzu cílů i hypotéz.
Na základě výzkumného zjištění následuje shrnutí výsledků. Kapitola diskuse může mít rozměr úvahy nebo vlastního doporučení.
Závěr bude shrnut teoretickou částí, ověření cílů a hypotéz.


Metoda:
Polostrukturovaný dotazník
Respondenti:
Pedagogové mateřských škol z vyloučených lokalit
Seznam odborné literatury
Seznam odborné literatury:
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vydání osmé. Přeložil Irena ŠTĚPANÍKOVÁ. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1850-0.
Informatorium: časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. Praha:Portál, 1993
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Pedagogika (Grada). Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Pedagogika (Grada). Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
SVOBODA, Zdeněk. Sociální vyloučení a jeho dopad do vzdělávání. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2017.
ŠMELOVÁ, Eva a PRÁŠILOVÁ, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4
Předběžná náplň práce
Diplomová práce upřesní důležitost povinného předškolního vzdělávání ve vyloučených lokalitách. Teoretická část bude založena na odborné literatuře, která souvisí s tématem. V praktické části nalezneme formulovány cíle kvantitativního výzkumu a hypotézy. Odpovědi budou získané za pomoci dotazníku, které směřují na analýzu cílů i hypotéz.
Na základě výzkumného zjištění následuje shrnutí výsledků. Kapitola diskuse může mít rozměr úvahy nebo vlastního doporučení.
Závěr bude shrnut teoretickou částí, ověření cílů a hypotéz.

Cíl, hypotézy, metodika výzkumu
Cílem diplomové práce je zaměřit se, jak je vnímaná povinnost předškolního vzdělávání, ale také úskalí ve vyloučených lokalitách Karlovarského kraje z pohledu pedagogů.

Výzkumné cíle:

1. Jaký postoj mají pedagogové k povinné předškolní docházce v jejich mateřské škole?
Výzkumná otázka: Je pro pedagogy důležité povinné předškolní vzdělávání a proč?
Hypotéza: Povinná předškolní docházka je pro pedagogy důležitá z hlediska začlenění dětí ze znevýhodněného prostředí do edukačního procesu.

2. S jakými úskalími se pedagogové setkávají v rámci povinné předškolní docházky?
Výzkumná otázka: Jaké jsou nejčastější důvody neplnění povinné předškolní docházky?
Hypotéza: Mezi nejčastější důvody neplnění předškolní docházky patří rodinné důvody.


3. Setkávají se pedagogové docházka tím, že dítě pochází ze znevýhodněného prostředí?

Výzkumná otázka: Je ovlivněna předškolní docházka tím, že dítě pochází ze znevýhodněného prostředí?

Hypotéza: Zda dítě pochází ze znevýhodněného prostředí nijak nemá vliv na plnění povinné předškolní docházky.




 
Univerzita Karlova | Informační systém UK