Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Reálno v reklamách. Selhání reklamních fantazií a jeho implikace
Název práce v češtině: Reálno v reklamách. Selhání reklamních fantazií a jeho implikace
Název v anglickém jazyce: The Real in advertising.The failure of advertising fantasies and its implications
Klíčová slova: gaze, reklamy, fantazie, ideologie, spotřeba, filmová teorie, Jacques Lacan, Slavoj Žižek, Todd McGowan
Klíčová slova anglicky: gaze, advertising, fantasy, ideology, consumption, film theory, Jacques Lacan, Slavoj Žižek, Todd McGowan
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 02.05.2023
Datum zadání: 02.05.2023
Datum odevzdání elektronické podoby:29.04.2024
Oponenti: Ing. Bc. Petra Koudelková, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
ALTHUSSER, Louis, 2012. Ideology and Ideological State Apparatuses (Notes towards an Investigation). In: Slavoj ŽIŽEK Mapping Ideology. 1. vyd. Londýn: Verso, Mapping Series, s. 118–163. ISBN 978-1-84467-612-5.
BARTHES, Roland, 1977. Image, Music, Text. Reprint. Londýn: Fontana Press. ISBN 978-0-00-686135-5.
BARTHES, Roland, 2018. Mytologie. 3. vyd. Přel. Josef FULKA. Praha: DOKOŘÁN. ISBN 978-80-7363-888-7.
BERGER, John, 2008. Ways of Seeing. 1. vyd. Londýn: Penguin Books. ISBN 978-0-14-103579-6.
BIG THINK, 2015. Slavoj Žižek on Synthetic Sex and „Being Yourself" | Big Think. YouTube [online] [vid. 2024-04-20]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=7xYO-VMZUGo
BÖHM, Steffen a Aanka BATTA, 2010. Just doing it: enjoying commodity fetishism with Lacan. Organization [online]. 17(3), 345–361. ISSN 1350-5084. Dostupné z: doi:10.1177/1350508410363123
BUCCI, Eugênio a Rafael Duarte Oliveira VENANCIO, 2014. The Jouissance-Value: A Concept for Critical of Imaginary Industry. Rumores (USP). 8(1).
COMOLLI, Jean-Luc a Paul NARBONI, 1971. Cinema/ldeology/Criticism. Screen. 12(1), 27–38.
COPJEC, Joan, 1989. The Orthopsychic Subject: Film Theory and the Reception of Lacan. October [online]. 49, 53–71. ISSN 0162-2870. Dostupné z: doi:10.2307/778733
COWIE, Elizabeth, 1997. Representing The Woman: Cinema and Psychoanalysis. 1. vyd. Londýn: Palgrave Macmillan London. ISBN 978-0-333-66013-3.
DIETZ, Lindsey, 2012. Viral Marketing History: BK’s Subservient Chicken Campaign. Digital Burrito [online]. [vid. 2024-04-20]. Dostupné z: https://psudigitalburrito.wordpress.com/2012/02/29/viral-marketing-history-bks-subservient-chicken-campaign/
FOREST, Frédéric, 2016. Psychoanalysis of Advertising. International Journal of Applied Psychoanalytic Studies [online]. 13(4), 338–350. ISSN 1556-9187. Dostupné z: doi:10.1002/aps.1450
FREUD, Sigmund, 2003. Beyond the Pleasure Principle: And Other Writings. 1. vyd. Přel. John REDDICK a Adam PHILLIPS. Londýn: Penguin Books. Modern Classics. ISBN 978-0-14-118405-0.
GILL, Rosalind, 2008. Empowerment/Sexism: Figuring Female Sexual Agency in Contemporary Advertising. Feminism & Psychology [online]. 18(1), 35–60. ISSN 0959-3535. Dostupné z: doi:10.1177/0959353507084950
GOLDMAN, Robert, 1992. Reading Ads Socially [online]. 1. vyd. London: Routledge. ISBN 978-0-203-97694-4. Dostupné z: DOI: 10.4324/9780203976944
GREEN, Kyle a Madison VAN OORT, 2013. “We Wear No Pants”: Selling the Crisis of Masculinity in the 2010 Super Bowl Commercials. Signs [online]. 38(3), 695–719. ISSN 0097-9740. Dostupné z: doi:10.1086/668618
HANDLEY, Lucy, 2020. Burger King’s moldy Whopper ad is dividing marketing experts. CNBC [online] [vid. 2024-04-18]. Dostupné z: https://www.cnbc.com/2020/02/20/burger-kings-moldy-whopper-ad-is-dividing-marketing-experts.html
HAUSER, Michael, 2010. O diferenci mezi Marxem a Žižkem. SOK – Sdružení pro levicovou teorii [online] [vid. 2024-04-22]. Dostupné z: https://sok.bz
HELSTEIN, Michelle T., 2003. That’s Who I Want to be: The Politics and Production of Desire within Nike Advertising to Women. Journal of Sport and Social Issues [online]. 27(3), 276–292. ISSN 0193-7235. Dostupné z: doi:10.1177/0193732503255479
KUŽEL, Petr, 2012. Althusserovo pojetí ideologie a konstituce subjektu. SOK – Sdružení pro levicovou teorii [online] [vid. 2024-01-28]. Dostupné z: https://sok.bz/clanky/2012/petr-kuzel-althusserovo-pojeti-ideologie-a-konstituce-subjektu
LACAN, Jacques, 1999. The Seminar of Jacques Lacan: On Feminine Sexuality, the Limits of Love and Knowledge (Book XX). 1. vyd. Přel. Bruce FINK. New York: W. W. Norton & Company. ISBN 0-393-31916-4.
LACAN, Jacques, 2001. Ecrits: A Selection. 1. vyd. Londýn: Routledge. Routledge Classics. ISBN 978-0-415-25392-5.
LACAN, Jacques, 2004. The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis. Reprinted. Londýn: Karnac Books. ISBN 978-1-85575-357-0.
LAPSLEY, Robert a Michael WESTLAKE, 1988. Film Theory: An Introduction. reprint. Manchester: Manchester University Press. Images of Culture. ISBN 0-7190-2602-4.
LAW, Gary, 2023. Guinness’s greatest TV moments: Martians, surfers and mad dancing, plus the advert they never screened. BelfastTelegraph.co.uk [online] [vid. 2024-04-20]. Dostupné z: https://www.belfasttelegraph.co.uk/entertainment/film-tv/guinnesss-greatest-tv-moments-martians-surfers-and-mad-dancing-plus-the-advert-they-never-screened/a1252262481.html
LENNERFORS, Thomas Taro a David SKÖLD, 2009. The metastases of winning: Svenska Spel advertisements through the lens of a Žižeko–Lacanian critique of ideology. Culture and Organization [online]. 15(3–4), 347–360. ISSN 1475-9551. Dostupné z: doi:10.1080/14759550903250783
MAHER, Henry, 2023. The Free Market as Fantasy: A Lacanian Approach to the Problem of Neoliberal Resilience. International Studies Quarterly [online]. 67(3), sqad050. ISSN 0020-8833. Dostupné z: doi:10.1093/isq/sqad050
MANLOVE, Clifford T., 2007. Visual „Drive" and Cinematic Narrative: Reading Gaze Theory in Lacan, Hitchcock, and Mulvey. Cinema Journal. 46(3), 83–108. ISSN 0009-7101.
MARX, Karel, 1845. Německá ideologie – Feuerbach. Marxistický internetový archiv [online] [vid. 2024-04-26]. Dostupné z: https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1845/011845/ch01.html
MCGOWAN, Todd, 2003. Looking for the Gaze: Lacanian Film Theory and Its Vicissitudes. Cinema Journal. 42(3), 27–47. ISSN 0009-7101.
MCGOWAN, Todd, 2007. The Real Gaze: Film Theory After Lacan. 1. vyd. Albany: State University of New York Press. SUNY Series in Psychoanalysis and Culture. ISBN 978-0-7914-7039-8.
METZ, Christian, 1984. Psychoanalysis and Cinema: the Imaginary Signifier. Reprinted. London: Palgrave Macmillan. Language, Discourse, Society. ISBN 978-0-333-36640-0.
MULVEY, Laura, 2007. Vizuální slast a narativní film. In: Petra HANÁKOVÁ Pandořina skřínka, aneb, Co feministky provedly filmu? 1. vyd. Praha: Academia, Vizuální studia, s. 116–131. ISBN 978-80-200-1551-8.
NEILL, Calum, 2023. Jacques Lacan. 1. vyd. Abingdon, Oxon ; New York, NY: Routledge. The Basics. ISBN 978-1-138-65623-9.
O’BOYLE, Daniel, 2022. Swedish monopolies carving out their place in the market. iGB [online]. [vid. 2024-04-19]. Dostupné z: https://igamingbusiness.com/lottery/state-monopoly/swedish-monopolies-carving-place/
O’BRIEN, Eugene, 2016. “Desidero ergo sum (I desire therefore I am)”: Towards a Psychoanalytic Reading of the Advertising of Perfume. Irish Communications Review [online]. 15(1), 201–236. Dostupné z: doi:10.21427/D79G63
OLIVER, Kelly, 2017. The male gaze is more relevant, and more dangerous, than ever. New Review of Film and Television Studies [online]. 15(4), 451–455. ISSN 1740-0309. Dostupné z: doi:10.1080/17400309.2017.1377937
OSWALD, Laura R., 2010. Marketing hedonics: Toward a psychoanalysis of advertising response. Journal of Marketing Communications [online]. 16(3), 107–131. ISSN 1352-7266. Dostupné z: doi:10.1080/13527260802503638
PAYNE, Emma, 2020. The Essence of Femininity: The Subversive Potential of the Music Video Aesthetic in Perfume Advertisement. SONIC SCOPE [online]. [vid. 2023-03-05]. Dostupné z: doi:10.21428/66f840a4.0cbdf606
POLLAKOVÁ, Kateřina, 2023. Male gaze v reklamách na holící produkty pro ženy [online]. Praha. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra marketingové komunikace a public relations. Dostupné z: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184979
RAMIREZ, Tisha, 2017. How This Campaign Broke Their Outdated Views of Masculinity. Preen.ph [online]. [vid. 2024-04-20]. Dostupné z: https://preen.ph/48393/how-this-campaign-broke-their-outdated-views-of-masculinity
REID, Leia, 2020. People Are Disgusted With This Brand But Not In A Bad Way. Brandwatch [online] [vid. 2024-04-19]. Dostupné z: https://www.brandwatch.com/blog/react-moldy-whopper/
RIVERA, Miguel, 2021. “Some people like…”: Misapprehension and Effacement of Jouissance in Climate Hostile Advertising. In: Clint BURNHAM a Paul KINGSBURY Lacan and the Environment. 1. vyd. Londýn: Palgrave Macmillan, The Palgrave Lacan Series, s. 199–218. ISBN 978-3-030-67204-1.
SILVERMAN, Kaja, 1980. Masochism and Subjectivity. Framework: The Journal of Cinema and Media. (12), 2–9. ISSN 0306-7661.
SOLOMON, Dan, 2014. 10 Years Later, Burger King Brings Back The Subservient Chicken. Fast Company [online] [vid. 2024-04-20]. Dostupné z: https://www.fastcompany.com/3029775/10-years-later-burger-king-brings-back-the-subservient-chicken
STAVRAKAKIS, Yannis, 2007. The Lacanian Left: Essays on Psychoanalysis and Politics. 1. vyd. New York: State University of New York Press. ISBN 978-0-7914-7892-9.
TORMEY, Simon, 2018. Be realistic – demand the impossible: the legacy of 1968. The Conversation [online] [vid. 2024-04-15]. Dostupné z: http://theconversation.com/be-realistic-demand-the-impossible-the-legacy-of-1968-87362
TUCKER, Emma, 2020. The Moldy Whopper wins big at Epica 2020. Creative Review [online] [vid. 2024-04-18]. Dostupné z: https://www.creativereview.co.uk/moldy-whopper-epica-2020/
VOLŠICKÝ, Lukáš, 2018. Tajemství 10 muscle cars. Co jste o nich nevěděli? Temple of Speed [online]. [vid. 2024-04-19]. Dostupné z: https://templeofspeed.cz/tajemstvi-10-muscle-cars-nich-nevedeli/
WARLAUMONT, Hazel G., 1993. Visual Grammars of Gender: The Gaze And Psychoanalytic Theory In Advertisements. Journal of Communication Inquiry [online]. 17(1), 25–40. ISSN 0196-8599. Dostupné z: doi:10.1177/019685999301700102
WEYL, Dimitri, 2013. The Omnipresence of Allmightiness in Advertising Imagery. A Paradigmatic Example: the Use of the Female Body. Recherches en psychanalyse [online]. 16(2), 175–187. ISSN 1767-5448. Dostupné z: doi:10.3917/rep.016.0175
WILSON, Japhy, 2016. The Joy of Inequality: The Libidinal Economy of Compassionate Consumerism. International Journal of Žižek Studies [online]. 9(2) [vid. 2023-05-25]. Dostupné z: https://zizekstudies.org/index.php/IJZS/article/view/815
ŽIŽEK, Slavoj, 1992. Looking awry: An Introduction to Jacques Lacan trough Popular Culture. 1. vyd. Cambridge: MIT Press. October Books. ISBN 978-0-262-74015-9.
ŽIŽEK, Slavoj, 1997. „The Big Other Doesn’t Exist“. Journal of European Psychoanalysis, Spring-Fall [online]. 5. Dostupné z: https://www.psychomedia.it/jep/number5/zizek.htm
ŽIŽEK, Slavoj, 2001. Podrost slasti. Iluminace. 13(1), 5–22. ISSN 0862397X, 25709267.
ŽIŽEK, Slavoj, 2007. Mluvil tu někdo o totalitarismu? 1. vyd. Přel. Martin RITTER. Praha: Tranzit.cz. ISBN 978-80-903452-8-7.
ŽIŽEK, Slavoj, 2008. The Plague of Fantasies. 2. vyd. Londýn: Verso. The Essential Žižek. ISBN 978-1-84467-303-2.
ŽIŽEK, Slavoj a Simon CRITCHLEY, 2007. How to Read Lacan. 1. vyd. New York: W. W. Norton & Company. ISBN 978-0-393-32955-1.
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce zkoumá vztah reklam jakožto všudypřítomných veřejných fantazií a reálna v podobě gaze, jak ji chápe lacanovská psychoanalýza, skrze aplikaci teoretického aparátu nové filmové teorie Todda McGowana na vybrané audiovizuální reklamní texty. Práce nejprve představuje filmovou teorii jako takovou, posléze obecný psychoanalytický přístup k reklamám, a nakonec McGowanovu kategorizaci filmů dle jejich přístupu ke gaze, kterou poté aplikuje na jednotlivé reklamní texty. Práce ukazuje, že reklamní fantazie jsou přes svou zdánlivou podporu symbolického řádu, podobně jako fantazie filmové, ve skutečnosti prostory boje symbolična s jeho vlastním konstitutivním nedostatkem v podobě reálna
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis explores the relationship between advertisements as pervasive public fantasies and the real in the form of the gaze, as understood by Lacanian psychoanalysis, through the application of Todd McGowan's theoretical framework of new film theory to selected audiovisual advertising texts. The thesis first outlines film theory as such then introduces a more general psychoanalytic approach to advertisements and finally presents McGowan's categorization of films according to their approach to the gaze, which it then applies to particular advertising texts. The thesis shows that advertising fantasies, despite their apparent support for the symbolic order, are, like film fantasies, in fact, sites of struggle between the symbolic and its own constitutive lack in the form of the real.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK