Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pokusy s částicovou kamerou MX-10 pro Interaktivní fyzikální laboratoř
Název práce v češtině: Pokusy s částicovou kamerou MX-10 pro Interaktivní fyzikální laboratoř
Název v anglickém jazyce: Experiments with particle camera MX-10 for Interactive Physics Laboratory
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce:
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D.
Řešitel:
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s problematikou ionizujícího záření
2. Seznámit se s principy detekce ionizujícího záření, zejména pomocí křemíkových detektorů, a funkcí částicové kamery MX-10
3. Provést rešerši relevantní literatury zabývající se experimenty použitelnými na střední škole v dané oblasti
4. Ve spolupráci s vedoucí práce navrhnout pokusy vhodné pro samostatné experimentování středoškolských studentů s MX-10 v rámci Interaktivní fyzikální laboratoře (IFL)
5. Připravit pomůcky a pracovní listy pro experimentální stanoviště v IFL
6. Experimentální stanoviště otestovat se středoškolskými studenty a na základě získaných zkušeností případně upravit pracovní listy
Seznam odborné literatury
Vícha V. Experimenty s pixelovým detektorem pro výuku jaderné a částicové fyziky, Praha: ČVUT, 2016
Mackintosh Ray, Al-Khalili Jim, Jonson Björn, Pena Teresa. Jádro - cesta do nitra hmoty. Praha: Academia, 2003.
Broklová Z. Učíme jadernou fyziku. ČEZ, 2008.
ČEZ. Jaderná energie - encyklopedie energetiky. 2., upravené vyd. 2003.
Štoll Ivan. Fyzika pro gymnázia - Fyzika mikrosvěta. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1993.
Plotz T. Students’ conceptions of radiation and what to do about them. Phys. Educ. 52 (2017)
Woithe, J. et al. Learning Particle Physics Using Timepix-Based Pixel Detectors at CERN S’Cool LAB. In L.-J. Thoms & R. Girwidz (Eds.), Selected Papers from the 20th International Conference on MPTL. Mulhouse: EPS.
a další dle pokynů vedoucí práce
Předběžná náplň práce
Práce by navázala na již práci, která již byla zadaná, ale nedokončená. V rámci ní byly vytipovány experimenty pro dvě stanoviště. V rámci této práce by byly tyto dvě stanoviště dopracována (případně pozměněna) a přidána další dvě, tak aby vznikla ucelená sada čtyř stanovišť pro nový tématický celek IFL. V druhé části práce by byla stanoviště otestována přímo se středoškolskými studenty a upravena na základě získaných zkušeností.

Pozn.: Před přihlášením se k práci je nutná osobní konzultace s vedoucí práce, na které budou vyjasněny detaily zadání.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK