Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Životní styl pedagogů ve městě a na vesnici
Název práce v češtině: Životní styl pedagogů ve městě a na vesnici
Název v anglickém jazyce: Teachers ‘ lifestyle in the city and in the village
Klíčová slova: pedagog, zdraví, životospráva, životní styl, syndrom vyhoření
Klíčová slova anglicky: Teachers ‘ lifestyle in the city and in the village
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.02.2020
Datum zadání: 20.02.2020
Datum a čas obhajoby: 18.05.2022 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:08.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 18.05.2022
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Zdůvodnění výběru tématu
Výběr tématu diplomové práce úzce koresponduje s dosavadním vzděláním, odbornou praxí a zkušenostmi studenta a v neposlední řadě s jeho osobním zájmem o problematiku zdravého životního stylu. O společenském postavení učitelů pojednává mnoho různých publikací či odborných článků, často je i předmětem názorově různorodých diskuzí v médiích. Nicméně hlubší pohled na životní styl pedagogů může přinést zajímavá zjištění dotvářející celkový obraz moderního pedagoga.
2. Formulace problému, který bude řešen
Diplomová práce bude pojednávat o tom, jaký mají pedagogové denní režim, jak tráví svůj volný čas, jak se stravují, zda mají dostatek času na odpočinek, sportovní či zájmové vyžití, apod. Všechny tyto aktivity pak utváří jejich vlastní životní styl, který se může lišit v případě učitele na vesnici a ve městě. Zároveň pedagogičtí pracovníci ve své práci zažívají mnoho různých výzev, náročné i krizové situace, jejichž zvládání může vyústit až k vyčerpání, v horším případě pak mohou vést až k syndromu vyhoření.
3. Cíl práce
Diplomová práce má za cíl zaznamenat životní styl učitelů na vybrané základní škole ve středně velkém městě. Součástí bude shrnutí případných návrhů na změny .
4. Charakteristika metod
Podstatnou součástí diplomové práce a zdrojem informací bude kvantitativní výzkum, který bude proveden formou anonymního dotazníkového šetření mezi 65 pedagogickými pracovníky na základní škole.
Seznam odborné literatury
1. ANDERSEN, Wayne Scott. Najděte své ideální zdraví!. Brno: CPress, 2014. ISBN 978-80-264-0486-6.
2. BALÁČKOVÁ, Z. 2008. Vybrané aspekty osobnosti středoškolského učitel'a. In SANDANUSOVÁ, A., B. MATEJOVIČOVÁ a R. DYTRTOVÁ, Sborník příspěvků „Příprava učitelů v kontextu evropského vzdělávání.“ Praha: Educo, a. s., s. 61 – 64. ISBN 978- 80-7399-458-7.
3. ČELEDOVÁ, Libuše a Rostislav ČEVELA. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 9788024732138.
4. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
5. ŘEHULKA, Evžen a Oliva ŘEHULKOVÁ, ed. Učitelé a zdraví. Brno: Nakladatelství-P. Křepela, 1998. ISBN 80-902653-0-8.
6. MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024727158.

Elektronické zdroje:
TOŠNER, Jiří a Tamara TOŠNEROVÁ. Burn – Out syndrom Syndrom vyhoření [online]. Praha, 2002 [cit. 2019-12-10]. Dostupné z: https://www.hest.cz › cdn › public

Jak Češi tráví volný čas? [online]. 26.7.2014, , 1 [cit. 2019-12-10]. Dostupné z: https://hrm.ihned.cz/c1-60302320-jak-cesi-travi-volny-cas

BODNARUKOVÁ, Marta. Češi a cvičení [online]. 24.2.2009, , 1 [cit. 2019-12-10]. Dostupné z: http://www.tiskovky.info/tiskove-zpravy/cesi-a-cviceni

Odborné časopisy:
Rodina & zdraví. Praha: Ambit Media, 2009. ISSN 1202-6761.

Jiné zdroje:
VALOVÁ, Miroslava. Zdravý životní styl začínajícího učitele. Olomouc, 2013.
MAREŠOVÁ, Tereza. Syndrom vyhoření v učitelské profesi. Olomouc, 2017.
Předběžná náplň práce
Cílem odborné části bude studie dietních režimů vhodných pro učitele, které jim zajistí dostatek energie pro zvládání jejich náročné profese. Studie bude obsahovat definice a analýzu pojmů jako je např. zdraví, životní styl, stravování a stravovací návyky, apod. Rovněž tak budou analyzovány výhody a nevýhody povolání učitele vzhledem ke stravě, obsah jídelníčku a časový režim stravování. Tato část práce bude také věnována rozboru jídelních trendů pro zdravý životní styl, jejichž přínosem je zvýšení energie a zajištění dostatku vitamínů.
Teoretická část práce bude pojata jako výzkum mezi učiteli na jedné základní škole, jehož cílem bude zmapování stravování a životního stylu pedagogů. Výstupem teoretické části pak bude formulace návrhu opatření a doporučení pro vedení školy, které by mohly přispět ke zdravějším stravovacím návykům jejich učitelského sboru. Mezi návrhy na zlepšení se předpokládá např. zavedení příspěvku z FKSP na nákup ovoce a zeleniny pro přípravu vitamínových nápojů a salátů. Předpokládá se, že další návrhy vzejdou z odevzdaných dotazníků.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of the professional part will be to study diet regimens suitable for teachers, which will provide them with enough energy to cope with their demanding profession. The study will include definitions and analysis of concepts such as health, lifestyle, diet and eating habits, etc. It will also analyze the advantages and disadvantages of the teaching profession in relation to diet, diet content and diet. This part of the work will also be devoted to the analysis of dietary trends for a healthy lifestyle, the benefits of which are to increase energy and ensure sufficient vitamins.
The theoretical part of the work will be conceived as a research among teachers at one primary school, the aim of which will be to map the diet and lifestyle of teachers. The output of the theoretical part will be the formulation of a proposal of measures and recommendations for school management, which could contribute to healthier eating habits of their teaching staff. Proposals for improvement include, for example, the introduction of a contribution from the FKSP for the purchase of fruit and vegetables for the preparation of vitamin drinks and salads. It is expected that further proposals will emerge from the submitted questionnaires.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK