Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Konceptuální úlohy podporující výuku mechaniky metodou Peer Instruction
Název práce v češtině: Konceptuální úlohy podporující výuku mechaniky metodou Peer Instruction
Název v anglickém jazyce: ConcepTests supporting the teaching of mechanics using the Peer Instruction method
Klíčová slova: konceptuální úlohy|Peer Instruction|mechanika|výuka fyziky
Klíčová slova anglicky: conceptests|Peer Instruction|mechanics|physics teaching
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 24.01.2021
Datum zadání: 24.01.2021
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.02.2021
Datum a čas obhajoby: 16.06.2022 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.04.2022
Datum odevzdání tištěné podoby:05.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2022
Oponenti: RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s východisky a principy metody Peer Instruction.
2. Seznámit se s existujícími zdroji konceptuálních úloh (na ZŠ i SŠ úrovni), které jsou učitelům dostupné v češtině. Tyto zdroje přehledně sepsat a okomentovat.
3. Ve spolupráci s vedoucím práce vytipovat v rámci tématu mechanika podokruhy, na které se řešitel dále zaměří.
4. Připravit sadu konceptuálních úloh (tzv. ConcepTests) pro každý vybraný podokruh; zohlednit přitom typické, v literatuře popsané miskoncepce žáků.
5. Vytvořené úlohy nechat připomínkovat oborové didaktiky a učitele z praxe.
6. Ověřit přiměřenost a vhodnost vzniklých úloh v reálné výuce. Tyto materiály dle uvážení publikovat (např. na FyzWebu v rámci stávající databáze ConcepTestů).
Seznam odborné literatury
• Crouch, C. H., Mazur, E.: Peer Instruction: Ten years of experience and results. American Journal of Physics, 69(9), p. 970-977, 2001. DOI: 10.1119/1.1374249.
• Halloun, I., Hestenes, D.: Common Sense Concepts About Motion. American Journal of Physics, 53(11), p. 1056-1065, 1985. DOI: 10.1119/1.14031
• Mandíková, D., Trna, J.: Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Paido, Brno, 2011.
• Mazur, E.: Peer instruction: A user’s manual. Upper Saddle River, Prentice Hall, Inc., 1997.
• Šestáková, J.: Peer Instruction. In: Portál FyzWeb. Dostupné online: http://fyzweb.cz/materialy/peer-instruction/
• Šestáková, J.: Sbírka konceptuálních úloh a další novinky o Peer Instruction. In: Sborník z konference Veletrh nápadů učitelů fyziky 18, Univerzita Hradec Králové, 2013. Dostupné online: https://kdf.mff.cuni.cz/lide/sestakova/Sbirka_konceptualnich_uloh_a_dalsi_novinky_o_Peer_Instruction_Veletrh_18_(Hradec_Kralove_2013).pdf
• Vickrey, T., Rosploch, K., Rahmanian, R., Pilarz, M., Stains, M.: Research-based implementation of peer instruction: A literature review. CBE—Life Sciences Education, 14(1), 2015. DOI: 10.1187/cbe.14-11-0198.
• Další literatura na základě domluvy s vedoucím práce.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK