Přírodovědné úlohy výzkumu PISA 2009- analýza výsledků českých žáků
Název práce v češtině: | Přírodovědné úlohy výzkumu PISA 2009- analýza výsledků českých žáků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Science tasks in PISA 2009 research - analysis of czech pupil`s results |
Klíčová slova: | PISA 2009, přírodovědné úlohy, čeští žáci |
Klíčová slova anglicky: | PISA 2009, science tasks, czech pupils |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.09.2011 |
Datum zadání: | 04.11.2011 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.11.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2012 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.05.2012 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 25.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2012 |
Oponenti: | RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Prostudovat materiály publikované k výzkumu PISA, seznámit se s úlohami použitými ve výzkumu a databázemi výsledků.
2) Vybrat a uspořádat data k výsledkům českých žáků v přírodovědných úlohách. 3) Doplnit celkový přehled výsledků českých žáků v přírodovědných úlohách v časovém vývoji. 4) Vytvořit přehled výsledků českých žáků podle vědomostí, kompetencí a kontextu, na které byly úlohy zaměřeny, a podle typu otázek. 5) U fyzikálně zaměřených úloh provést podrobnější rozbor výsledků. 6) Vytvořit 1-2 nové úlohy typu PISA. |
Seznam odborné literatury |
[1] BAŠÁTKOVÁ, K.: Přírodovědné úlohy výzkumu PISA - analýza výsledků českých žáků. Bakalářská práce. MFF UK, Praha 2009
[2] PALEČKOVÁ, J. a kol.: Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. Umíme ještě číst? ÚIV, Praha 2010. [3] PISA 2009 Results: What Students Know and Can Do: Student Performance in Reading, Mathematics and Science (Volume I), OECD 2010 [4] PISA 2009 Results: Learning Trends: Changes in Student Performance Since 2000(Volume V), OECD 2010 [5] PALEČKOVÁ, J. a kol.: Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006. Poradí si žáci s přírodními vědami? ÚIV, Praha 2007. [6] FRÝZKOVÁ, M., PALEČKOVÁ, J.: Přírodovědné úlohy výzkumu PISA. ÚIV, Praha 2007. [7] PISA 2006. Science competencies for tomorow`s world. Volume 1: Analysis. Volume 2: Data. OECD 2007. [8] Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy a Framework for PISA 2006. OECD 2006 [9] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Učení pro zítřek. Praha, ÚIV, 2005. [10] PALEČKOVÁ, J., MANDÍKOVÁ, D.: Netradiční přírodovědné úlohy. ÚIV, Praha 2003 [11] STRAKOVÁ, J. a kol.: Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků. Praha, ÚIV, 2002. [12] Měření vědomostí a dovedností. Nová koncepce hodnocení žáků. Praha, ÚIV 1999 |
Předběžná náplň práce |
V rámci práce bude provedena hlubší analýza výsledků českých žáků v přírodovědných úlohách výzkumu PISA 2009. Výsledky budou sledovány s ohledem na jednotlivé aspekty přírodovědné gramotnosti (vědomosti, kompetence, kontext) a typy otázek. U fyzikálně zaměřených úloh bude proveden podrobnější rozbor výsledků. V rámci práce bude vytvořena 1-2 nové úlohy typu PISA. Téma navazuje na bakalářskou práci K. Bašátkové, která se zabývala výsledky českých žáků v předchozích šetřeních výzkumu PISA. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Deeper analysis of czech pupil`s results in science tasks of PISA 2009 research will be done. Results will be discussed with respect to three aspects of scientific literacy (knowledge, competencies, contexts) and type of item. Particular attention will be paid to results of physical items. 1-2 new tasks will be created within the bachelor thesis. |