Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Prekoncepce studentů o síle a pohybu
Název práce v češtině: Prekoncepce studentů o síle a pohybu
Název v anglickém jazyce: Studet`s preconceptions about force and motion
Akademický rok vypsání: 2007/2008
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.11.2007
Datum zadání: 06.11.2007
Datum a čas obhajoby: 25.05.2009 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.05.2009
Datum proběhlé obhajoby: 25.05.2009
Oponenti: RNDr. Martina Kekule, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1) Vyhledat (v časopisech, na webu) a vytvořit přehled prací týkajících se výzkumů prekoncepcí v dané oblasti v období posledních 15 let.

2) V návaznosti na bakalářskou práci provést formou testu průzkum představ studentů posledních ročníků gymnázií o vztahu síly a pohybu. Zpracovat a shrnout výsledky a porovnat je s výsledky obdobného průzkumu provedeného v roce 1983.

3) Průzkum doplnit dotazníkovým šetřením u učitelů fyziky v testovaných třídách týkajícím se jejich obeznámenosti s problematikou prekoncepcí.

4) Upravit a opilotovat českou verzi překladu testu FCI (Force Concept Inventory). Test zadat na několika středních školách, popř. studentům nastupujícím na MFF UK. Výsledky porovnat s dostupnými výsledky z dalších zemí.
Seznam odborné literatury
[1] Hejnová, D.: Představy studentů o základních vlastnostech makroskopických těles. Diplomová práce. Praha, MFF UK 1984
[2] Mandíková, D.: Intuitivní představy o pohybu a síle. Disertační práce. Praha, MFF UK 1990
[3] Mandíková, D.: Intuitivní představy o pohybu a síle II. MFI, 15, 2006, č.10
[4] Mandíková, D.: Intuitivní představy o pohybu a síle I. MFI, 15, 2006, č.6
[5] Nachtigall, D.: Vorstellungen im Bereich der Mechanik. In: Naturwissenschaften im Unterricht. Physik/Chemie, 34, 1986, č.13
[6] Driver, R., Squires, A., Rushford, P., Wood-Robinson, V.: Making Sense of Secondary Science. Routledge Falmer, New York, 2003.
[7] Hestenes, D., Wells, M., Swackhamer, G.: Force Concept Inventory. The Physics Teacher 30, 1992, s. 141-151
[8] Hestenes, D., Halloun, I.: Interpreting the Force Concept Inventory. The Physics Teacher 33, 1995, s. 502-506
[9] Hanč, J. a kol.: Štandardizované konceptuálne a postojové testy ako nástroje hodnotenia výučby. Zborník prispevkov. Medzinárodna konferencia DIDFYZ 2006. UKF, Nitra 2007
Předběžná náplň práce
Práce se zabývá prekoncepcemi studentů v oblasti dynamiky pohybu. V jejím rámci bude zpracován přehled výzkumů týkajících se prekoncepcí v dané oblasti z období posledních 15 let. V návaznosti na bakalářskou práci bude proveden průzkum představ studentů posledních ročníků gymnázií o vztahu síly a pohybu. Výsledky budou porovnány s výsledky obdobného průzkumu provedeného v roce 1983. Dále bude upravena a opilotována česká verze překladu testu FCI (Force Concept Inventory)a test bude zadán na několika středních školách, popř. studentům nastupujícím na MFF UK.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The work will deal with student`s preconceptions about force and motion and concurs on the bachelor theses. There will be done a survey of researches in this area in last 15 years. Then will be done a research of student`s preconceptions about force and motion in final year of secondary schools. The results of this research will be compared with results of similar research from the year 1983. Czech translation of Force Concept Inventory will be verified and some secondary, eventually university students, will be tested.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK