Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Metody aktivního učení ve výuce fyziky na střední škole
Název práce v češtině: Metody aktivního učení ve výuce fyziky na střední škole
Název v anglickém jazyce: Active learning methods in physics instruction at upper secondary school
Klíčová slova: metody aktivního učení|Peer Instruction|Flipped Classroom|výuka fyziky|střední škola
Klíčová slova anglicky: active learning methods|Peer Instruction|metoda převrácené třídy|physics teaching and learning|upper secondary school
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.08.2022
Datum zadání: 02.08.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.09.2022
Konzultanti: RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D.
Zásady pro vypracování
1. Provést rešerši literatury zabývající se využitím metod aktivního učení ve výuce fyziky (potažmo science) na střední škole. Speciální pozornost věnovat metaanalýzám provedeným v dané oblasti.
2. Navrhnout a realizovat šetření, jehož cílem bude zachytit aktuální stav využívání metod aktivního učení ve výuce na středních školách v ČR (případně také SR). Zaměřit se na přírodovědné předměty, zejména fyziku.
3. V prostředí české střední školy výzkumně sledovat vliv metod aktivního učení na hlavní aspekty práce žáků (konceptuální porozumění, početní dovednosti, motivačně-postojové aspekty atd.)
4. Průběžně navrhovat a pilotovat konceptuální úlohy z fyziky vhodné pro zařazení do středoškolské výuky. Úlohy zveřejňovat ve vhodně zvolené elektronické databázi.
5. Výsledky práce průběžně prezentovat jak formou článků v relevantních periodikách, tak formou příspěvků na tuzemských i zahraničních konferencích.
Seznam odborné literatury
• Crouch, C. H., Mazur, E. (2001). Peer Instruction: Ten years of experience and results. American Journal of Physics, 69(9), p. 970-977.
• Freeman, S., Eddy Sarah, L., McDonough, M., Smith Michelle, K., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth Mary, P. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8410-8415.
• Mazur, E. (1997). Peer instruction: A user’s manual. Upper Saddle River, Prentice Hall, Inc.
• Novak, G. M., Patterson, E. T., Gavrin, A. D. & Christian, W. (1999). Just-in-time teaching: Blending active learning with web technology. Upper Saddle River: Prentice Hall, Inc.
• Osborne, J. & Dillon, J. (Eds.) (2010). Good Practice in Science Teaching: What Research Has to Say. 2nd ed. Open University Press.
• Simkins, S. & Maier, M.H. (2010). Just-in-time teaching: Across the disciplines, across the academy. Sterling: Stylus Publishing, LLC.
• Vickrey, T., Rosploch, K., Rahmanian, R., Pilarz, M., Stains, M. (2015). Research-based implementation of peer instruction: A literature review. CBE—Life Sciences Education, 14(1).
• Zhang, P., Ding, L. & Mazur, E. (2017). Peer Instruction in introductory physics: A method to bring about positive changes in students’ attitudes and beliefs. Physical Review Special Topics — Physics Education Research, 13, 019904.
•• Relevantní články z časopisů typu Am. J. Phys., Eur. J. Phys., Phys. Educ., TPT, z českých časopisů věnovaných výuce fyziky; další literatura z oboru fyzikálního vzdělávání na základě domluvy se školitelem.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK