Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Alternativní vzdělávání: očima rodičů vzdělávajících doma
Název práce v češtině: Alternativní vzdělávání: očima rodičů vzdělávajících doma
Název v anglickém jazyce: Alternative education: by the eyes of homeschooling parents
Klíčová slova: Alternativní vzdělávání, domácí vzdělávání, individuální vzdělávání, motivace pro domácí vzdělávání, diskurz, konformita
Klíčová slova anglicky: Alternative education, homeschooling, individual education, motivation for homeschooling, dicurse, conformity
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.07.2021
Datum zadání: 20.07.2021
Datum a čas obhajoby: 12.06.2023 09:00
Místo konání obhajoby: Jinonice - Nový Kampus, B216, 216, seminární místnost ISS
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2023
Oponenti: doc. Ing. et Ing. Eliška Vejchodská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Výzkumné otázky
• Rozpracování cílů do konkrétních otázek, de facto návod na postup v práci – co všechno vás bude zajímat (Jak vypadá A? Jak spolu souvisí B a C? V čem se liší D a E? Odpovídá F popsanému G?...)

Jaké jsou různé perspektivy rodičů na stažení jejich dětí z mainstream vzdělávání? Jakým způsobem se vymezují vůči mainstreamu? Jak definují mainstream a alternativní vzdělávání? Jaký jsou jejich hlavní rozdíly? Jakým způsobem tyto konstrukty předávají svým dětem?

• Měly by se opírat o teorie, na úrovni projektu stačí náznak (otázky pomáhají vybrat relevantní teorie, a naopak teorie nabízí konkrétní výzkumné otázky, na něž lze s její pomocí odpovídat)

Sociální hodnoty a normy – spojené s očekáváním společnosti versus jedince. Interiorizace konstruktů a hodnot rodičů dětmi. Sociální deviace – jaký je impuls který rodiče přiměl odchýlit se od mainstreamu. Viz například Robert Merton a jeho typologie společenského chování, sociální konstrukce reality (Berger, Luckmann) – tvorba vědění, přijímaní významů, socializace (děti přejímají konstrukci reality od svých rodičů, alespoň v prvním stádiu)

Základní teoretická východiska
• Proč by to mělo takto vypadat? Proč by spolu měly souviset nějaké jevy? Z jakého obecnějšího vztahu to vychází? Kdo takové souvislosti/předpoklady formuloval? Kdo něco podobného zjistil (třeba i na zcela jiném tématu)?

Rodiče mají nějakou svojí motivaci pro stažení dětí z mainstream vzdělávacího systému, jak ale vypadá jejich perspektiva na toto rozhodnutí více do hloubky? Jakým způsobem tyto rodiče konstruují tyto pojmy? A jakým způsobem je předávají svým dětem? Jak se liší napříč spektrem alternativních rodičů? Převažuje nějaký dominantní diskurz či jsou jednotlivé perspektivy značně rozšířené? Jedná se o jevy, které souvisí s konstrukcí reality a jak ovlivňuje naše rozhodnutí. Jakým způsobem definujeme jednotlivé situace a pojmy značně ovlivňuje naše rozhodnutí. Perspektiva těchto rodičů na podobu mainstream vzdělávání a jeho definice bude s největší pravděpodobností odlišná od perspektivy jiných lidí (vzhledem k jejich rozhodnutí systém opustit).

• Ideálem je již nalezený teoretický koncept, rámec, který pomůže zodpovědět výzkumné otázky (ale dost studentů jej ve fázi projektu ještě nalezený nemá). Minimem je identifikace klíčových pojmů a vztahů, což pomůže směřovat hledání teorie.

Seznam odborné literatury
Odborné školství a odborné vzdělávání – fungování systému, problémy praxe a výzkum (J.Průcha)
Alternativní školy a inovace ve vzdělávání (J. Průcha)
Community Schools: People and Places Transforming Education and Communities
(J. Ferrara, R. Jacobson)
Srovnávací Pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů (J. Průcha)
Domácí vzdělávání v kontextu evropských vzdělávacích systému (D. Hána, Y. Kostelecká)
Přehled judikatury z oblasti školství (M. Podhrázský)
Cesta ke svobodné škole (v. Václavík)
Sociální konstrukce reality (Berger a Luckmann)
Social Theory and Social Structure (Roebrt Merton)
Odborné články a zprávy:
Certain Groups of Students Attend Alternative Schools in Greater Proportions Than They Do Other Schools (gao.gov)
Why do parents homeschool? A systematical examination of parental involvement (hoover-Dempsey)
Defining and Measuring Parenting for Educational Success: A Critical Discourse Analysis of the Parent Education Profile (Prins a Toso)
A discourse analysis of parent’s talk around their children’s autism labels (Lester)
Individuální (domácí) vzdělávání a adaptace doma vzdělávaných dětí na školu (diplomová práce)
Individuální vzdělávání pohledem rodičů: motivace, realizace, podpora (diplomová práce)
Postoje rodičů k alternativním vzdělávacím koncepcím v základním vzdělávání (diplomová práce)
The Role of Family and Parental Characteristics in the Scope of Social Encounters of Children in Homeschooling
Focus on Alternative Education: An Exploratory Case Study (McGee a Lin)
Different Reasons for one significant choice: Factors influencing homeschooling in Israel (Guterman a Neuman)

Předběžná náplň práce
Cíle práce:
• Explicitně formulováno, co chcete vyzkoumat, co má práce přinést, co je jejím posláním (zmapovat, popsat, vysvětlit, pochopit, navrhnout řešení, zhodnotit…)

Popsat a porozumět perspektivám rodičům, kteří odebrali své děti z mainstream vzdělávání. Jakým způsobem konstruují pojmy alternativní a mainstream – jak je vnímají. Analýza jejich diskurzu.

Předběžný výzkumný plán
• Jak chcete dosáhnout svých cílů? Jak budete hledat odpovědi na své otázky?

Budu sledovat/zaznamenávat diskurz od jednotlivých rodičů a případně i mezi nimi a následně provedu analýzu dat – vzhledem ke kvalitativní povaze dat lze předpokládat poněkud náročnější analýzu – výsledkem by mělo být popsaní diskurzu

• Jaká budete potřebovat data a kde je seženete?

Hlavními zdroji budou rozhovory s rodiči o mainstream a alternativním vzdělávání – jejich definice pojmů, náhled na situaci, motivace pro stažení dětí atd.
Tyto rozhovory můžou být jednak originální výzkum, ale použít se mohou i sekundární data, vzhledem k popularitě tématu alternativního vzdělávání.

Pohledy rodičů na mainstream vs alternativní vzdělávání – sledovat jejich diskurz (rozhovory – primární data, diskurz na sociálních sítích, případně použití již existujících rozhovorů s rodiči, či jiných sekundárních dat

• Jak s daty budete pracovat?

Analýza (mimo jiné diskurzivní analýza) získaných dat a jejich následné vyhodnocení – popis toho, jakým způsobem se rodiče vymezují proti mainstreamu a jak ho vnímají

• Jaká jsou omezení zvolených metod a dat? Co s jejich pomocí lze zjistit a co nikoliv?

Náročnější získávání primárních dat, náročná následná analýza a vyhodnocení. Omezení, co se týče rozsahu (počtu dat).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK