Alternativní vzdělávání: očima rodičů vzdělávajících doma
Název práce v češtině: | Alternativní vzdělávání: očima rodičů vzdělávajících doma |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Alternative education: by the eyes of homeschooling parents |
Klíčová slova: | Alternativní vzdělávání, domácí vzdělávání, individuální vzdělávání, motivace pro domácí vzdělávání, diskurz, konformita |
Klíčová slova anglicky: | Alternative education, homeschooling, individual education, motivation for homeschooling, dicurse, conformity |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 20.07.2021 |
Datum zadání: | 20.07.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2023 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - Nový Kampus, B216, 216, seminární místnost ISS |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2023 |
Oponenti: | doc. Ing. et Ing. Eliška Vejchodská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Výzkumné otázky
• Rozpracování cílů do konkrétních otázek, de facto návod na postup v práci – co všechno vás bude zajímat (Jak vypadá A? Jak spolu souvisí B a C? V čem se liší D a E? Odpovídá F popsanému G?...) Jaké jsou různé perspektivy rodičů na stažení jejich dětí z mainstream vzdělávání? Jakým způsobem se vymezují vůči mainstreamu? Jak definují mainstream a alternativní vzdělávání? Jaký jsou jejich hlavní rozdíly? Jakým způsobem tyto konstrukty předávají svým dětem? • Měly by se opírat o teorie, na úrovni projektu stačí náznak (otázky pomáhají vybrat relevantní teorie, a naopak teorie nabízí konkrétní výzkumné otázky, na něž lze s její pomocí odpovídat) Sociální hodnoty a normy – spojené s očekáváním společnosti versus jedince. Interiorizace konstruktů a hodnot rodičů dětmi. Sociální deviace – jaký je impuls který rodiče přiměl odchýlit se od mainstreamu. Viz například Robert Merton a jeho typologie společenského chování, sociální konstrukce reality (Berger, Luckmann) – tvorba vědění, přijímaní významů, socializace (děti přejímají konstrukci reality od svých rodičů, alespoň v prvním stádiu) Základní teoretická východiska • Proč by to mělo takto vypadat? Proč by spolu měly souviset nějaké jevy? Z jakého obecnějšího vztahu to vychází? Kdo takové souvislosti/předpoklady formuloval? Kdo něco podobného zjistil (třeba i na zcela jiném tématu)? Rodiče mají nějakou svojí motivaci pro stažení dětí z mainstream vzdělávacího systému, jak ale vypadá jejich perspektiva na toto rozhodnutí více do hloubky? Jakým způsobem tyto rodiče konstruují tyto pojmy? A jakým způsobem je předávají svým dětem? Jak se liší napříč spektrem alternativních rodičů? Převažuje nějaký dominantní diskurz či jsou jednotlivé perspektivy značně rozšířené? Jedná se o jevy, které souvisí s konstrukcí reality a jak ovlivňuje naše rozhodnutí. Jakým způsobem definujeme jednotlivé situace a pojmy značně ovlivňuje naše rozhodnutí. Perspektiva těchto rodičů na podobu mainstream vzdělávání a jeho definice bude s největší pravděpodobností odlišná od perspektivy jiných lidí (vzhledem k jejich rozhodnutí systém opustit). • Ideálem je již nalezený teoretický koncept, rámec, který pomůže zodpovědět výzkumné otázky (ale dost studentů jej ve fázi projektu ještě nalezený nemá). Minimem je identifikace klíčových pojmů a vztahů, což pomůže směřovat hledání teorie. |
Seznam odborné literatury |
Odborné školství a odborné vzdělávání – fungování systému, problémy praxe a výzkum (J.Průcha)
Alternativní školy a inovace ve vzdělávání (J. Průcha) Community Schools: People and Places Transforming Education and Communities (J. Ferrara, R. Jacobson) Srovnávací Pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů (J. Průcha) Domácí vzdělávání v kontextu evropských vzdělávacích systému (D. Hána, Y. Kostelecká) Přehled judikatury z oblasti školství (M. Podhrázský) Cesta ke svobodné škole (v. Václavík) Sociální konstrukce reality (Berger a Luckmann) Social Theory and Social Structure (Roebrt Merton) Odborné články a zprávy: Certain Groups of Students Attend Alternative Schools in Greater Proportions Than They Do Other Schools (gao.gov) Why do parents homeschool? A systematical examination of parental involvement (hoover-Dempsey) Defining and Measuring Parenting for Educational Success: A Critical Discourse Analysis of the Parent Education Profile (Prins a Toso) A discourse analysis of parent’s talk around their children’s autism labels (Lester) Individuální (domácí) vzdělávání a adaptace doma vzdělávaných dětí na školu (diplomová práce) Individuální vzdělávání pohledem rodičů: motivace, realizace, podpora (diplomová práce) Postoje rodičů k alternativním vzdělávacím koncepcím v základním vzdělávání (diplomová práce) The Role of Family and Parental Characteristics in the Scope of Social Encounters of Children in Homeschooling Focus on Alternative Education: An Exploratory Case Study (McGee a Lin) Different Reasons for one significant choice: Factors influencing homeschooling in Israel (Guterman a Neuman) |
Předběžná náplň práce |
Cíle práce:
• Explicitně formulováno, co chcete vyzkoumat, co má práce přinést, co je jejím posláním (zmapovat, popsat, vysvětlit, pochopit, navrhnout řešení, zhodnotit…) Popsat a porozumět perspektivám rodičům, kteří odebrali své děti z mainstream vzdělávání. Jakým způsobem konstruují pojmy alternativní a mainstream – jak je vnímají. Analýza jejich diskurzu. Předběžný výzkumný plán • Jak chcete dosáhnout svých cílů? Jak budete hledat odpovědi na své otázky? Budu sledovat/zaznamenávat diskurz od jednotlivých rodičů a případně i mezi nimi a následně provedu analýzu dat – vzhledem ke kvalitativní povaze dat lze předpokládat poněkud náročnější analýzu – výsledkem by mělo být popsaní diskurzu • Jaká budete potřebovat data a kde je seženete? Hlavními zdroji budou rozhovory s rodiči o mainstream a alternativním vzdělávání – jejich definice pojmů, náhled na situaci, motivace pro stažení dětí atd. Tyto rozhovory můžou být jednak originální výzkum, ale použít se mohou i sekundární data, vzhledem k popularitě tématu alternativního vzdělávání. Pohledy rodičů na mainstream vs alternativní vzdělávání – sledovat jejich diskurz (rozhovory – primární data, diskurz na sociálních sítích, případně použití již existujících rozhovorů s rodiči, či jiných sekundárních dat • Jak s daty budete pracovat? Analýza (mimo jiné diskurzivní analýza) získaných dat a jejich následné vyhodnocení – popis toho, jakým způsobem se rodiče vymezují proti mainstreamu a jak ho vnímají • Jaká jsou omezení zvolených metod a dat? Co s jejich pomocí lze zjistit a co nikoliv? Náročnější získávání primárních dat, náročná následná analýza a vyhodnocení. Omezení, co se týče rozsahu (počtu dat). |