Výsledky fyzikálního vzdělávání na konci středoškolského studia
Název práce v češtině: | Výsledky fyzikálního vzdělávání na konci středoškolského studia |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Results of physics education at the end of upper secondary school |
Klíčová slova: | fyzikální vzdělávání, výsledky, střední škola |
Klíčová slova anglicky: | physics education, results, upper secondary school |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | disertační práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.09.2020 |
Datum zadání: | 23.09.2020 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.09.2020 |
Konzultanti: | PhDr. Martin Chvál, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Zmapovat, jak se v České republice a v dalších vybraných zemích zjišťují výsledky fyzikálního vzdělávání na konci středoškolského studia.
2. Seznámit se s mezinárodním šetřením TIMSS advanced, používanými nástroji a výsledky. 3. Využít test z fyziky pro středoškoláky použitý v šetření TIMSS 1995, kterého se účastnila ČR, zopakovat šetření na reprezentativním shodně konstruovaném vzorku žáků a porovnat výsledky. 4. Sestavit soubor úloh vhodných pro zjišťování vědomostí a dovedností žáků v oblasti fyziky na konci středoškolského studia a ověřit je (inspirovat se lze např. u zkušených učitelů fyziky, v české a zahraniční literatuře, úlohami uvolněnými z mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA). 5. Výsledky práce průběžně prezentovat na tuzemských i zahraničních konferencích či formou článků. |
Seznam odborné literatury |
[1] Straková, J., Tomášek, V., Palečková, J. (1988). Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Výsledky žáků posledních ročníků středních škol. Praha: VÚP.
[2] Palečková, J., Tomášek, V., Straková, J. (1999). Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Test z matematiky a fyziky pro středoškoláky. Praha: ÚIV. [3] Chvál, M., Straková, J., & Procházková, I. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: Česká školní inspekce. [4] Straková, J. (2015). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání. Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. [5] Mezinárodní stránky projektu TIMSS: http://timssandpirls.bc.edu/ [6] Mezinárodní stránky projektu PISA: http://www.oecd.org/pisa/ [7] Národní stránky projektu TIMSS: http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/TIMSS [8] Národní stránky projektu PISA: http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA [9] Hendl, J. (2004, 2009, 2012). Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. [10] Zvára, K, Štěpán, J. (2002). Pravděpodobnost a matematická statistika. Praha: Matfyzpress. [11] Halpern, A. (1988). 3 000 solved problems in physics, Mc. Graw Hill Companies. [12] Mandíková, D., Trna, J. (2011). Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Brno: Paido. [13] Učebnice fyziky pro střední školy a metodické příručky. |