Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Postoje českých žiakov k prírodovedným predmetom a metódy výučby týchto predmetov (Analýza dát získaných v rámci medzinárodného výskumu PISA 2015)
Název práce v jazyce práce (slovenština): Postoje českých žiakov k prírodovedným predmetom a metódy výučby týchto predmetov (Analýza dát získaných v rámci medzinárodného výskumu PISA 2015)
Název práce v češtině: Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a metody výuky těchto předmětů (Analýza dat získaných v rámci mezinárodního výzkumu PISA 2015)
Název v anglickém jazyce: Attitudes of Czech students toward science subjects and teaching methods used in these subjects (Data analysis of PISA 2015 research)
Klíčová slova: postoje; metody výuky; přírodní vědy; čeští žáci; výzkum PISA 2015
Klíčová slova anglicky: attitudes; teaching methods; science; Czech pupils; PISA 2015 survey
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: slovenština
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.11.2018
Datum zadání: 26.11.2018
Datum potvrzení stud. oddělením: 30.11.2018
Datum a čas obhajoby: 03.09.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.07.2020
Datum odevzdání tištěné podoby:31.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2020
Oponenti: PhDr. Martin Chvál, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat publikace týkající se dotazníkových šetření výzkumu PISA. Seznámit se s databázemi výsledků z dotazníkových šetření a způsobem kódování jednotlivých otázek a odpovědí.
2. Ze žákovských dotazníků použitých ve výzkumu PISA 2015 vybrat otázky týkající se postojů českých žáků k přírodovědným předmětům, zejména fyzice, aspirací žáků v těchto předmětech a jejich volnočasových aktivit a otázky týkající se metod práce používaných v hodinách přírodovědných předmětů, zejména ve fyzice. Z učitelských dotazníků vybrat otázky týkající se vztahu učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolání, jejich kvalifikace, dalšího vzdělávání a otázky týkající se jejich metod práce. Ze školních dotazníků vybrat otázky týkající se kvalifikace učitelů přírodovědných předmětů, jejich dalšího vzdělávání a faktorů ovlivňujících a omezujících výuku přírodovědných předmětů.
3. V databázích vyhledat a zpracovat data k jednotlivým otázkám formou tabulek, popř. formou grafů.
4. Na základě analýzy získaných dat zjistit, jaké jsou postoje českých žáků k přírodovědným předmětům, jaké jsou postoje učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolání a jaké metody práce se využívají v přírodovědných předmětech.
5. Získané výsledky porovnat s údaji z předchozích šetření výzkumu PISA a TIMSS zpracovanými v bakalářské a diplomové práci Terezy Harapesové [6], [7].
Seznam odborné literatury
[1] Blažek, R., Příhodová, S.: Mezinárodní šetření PISA 2015. Národní zpráva. Přírodovědná gramotnost. Praha: ČŠI, 2016. 57 s. ISBN 978-80-88087-08-3.
[2] Blažek, R., Boudová, S.: Národní zpráva PISA 2015. Týmové řešení problémů. Dotazníkové šetření. Praha: ČŠI 2017. 57 s. ISBN 978-80-88087-13-7
[3] OECD. PISA 2015 Results (Volume I). Excellence and Equity in Education. Paris: OECD Publishing, 2016. 489 s. ISBN 978-92-64-26649-0.
[4] OECD. PISA 2015 Results (Volume II). Policies and Practices for Successful Schools. Paris: OECD Publishing, 2016. 470 s. ISBN 978-92-64-26749-7.
[5] OECD. PISA 2015 Results (Volume III). Students' Well-Being. Paris: OECD Publishing, 2016. 527 s. ISBN 978-92-64-27381-8.
[6] Harapesová, T: Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a metody výuky těchto předmětů. (Analýza dat získaných v rámci mezinárodního výzkumu TIMSS). Diplomová práce, Praha 2010.
[7] Harapesová, T.: Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a jejich časový vývoj (Analýza dat získaných v rámci mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA). Bakalářská práce, Praha 2008.
[8] Mandíková, D.: Postoje žáků k přírodním vědám – výsledky výzkumu PISA 2006. Pedagogika, 59, 4/2009, UK PedF Praha, s.380-395, ISSN 0031-3815
[9] Palečková, J. a kol.: Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006. Poradí si žáci s přírodními vědami? ÚIV, Praha 2007.
Předběžná náplň práce
Na základě analýzy dat získaných v rámci dotazníkového šetření výzkumu PISA 2015 bude zpracován přehled postojů českých žáků k přírodovědným předmětům, zejména fyzice, a postojů učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolaní. Pozornost bude věnována i metodám práce využívaným v přírodovědných předmětech. Výsledky budou porovnány s údaji z předchozích šetření výzkumu PISA a TIMSS z let 1995 až 2007.
Diplomová práce naváže na bakalářskou a diplomovou práci Terezy Harapesové [6,7].
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
On the basis of questionnaries data analysis of PISA 2015 research there will be made a summary of czech students attitudes toward science subjects, especially physics, and science teachers attitudes toward their job. Attention will be payed also to teaching methods in science subjects. Results will be compared with data from previous surveys of PISA and TIMSS in years 1995 -2007.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK