Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Success, dropout and problem delimination in the Czech higher education policy
Název práce v češtině: Studijní (ne)úspěšnost a vymezování problému v české vysokoškolské politice
Název v anglickém jazyce: Success, dropout and problem delimination in the Czech higher education policy
Klíčová slova: ukončení studia, studijní neúspěšnost, retence, vysoké školství, vysokoškolská politika, vymezování problému, Česká republika
Klíčová slova anglicky: dropout, success, retention, university, higher education policy, problem delimitation, Czech Republic
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 06.06.2013
Datum zadání: 06.06.2013
Datum a čas obhajoby: 22.06.2015 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice
Datum odevzdání elektronické podoby:15.05.2015
Datum proběhlé obhajoby: 22.06.2015
Oponenti: Mgr. Jan Kohoutek, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce se zabývá problematikou studijní (ne)úspěšnosti na vysokých školách a její reflexí ve veřejné politice. Strategické dokumenty Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy označovaly studijní neúspěšnost za problém už v letech 2000 a 2005, vždy ale byla navržena jen dílčí a vágní opatření, ani ta často nebyla implementována a podíl studentů, kteří odcházejí z vysokoškolského studia bez diplomu, každoročně narůstá. Práce zkoumá tuto skutečnost perspektivou „vymezování problému“ ve veřejně-politickém procesu a zjišťuje že řada významných aktérů, kteří ovlivňují formulaci politiky, není přesvědčená, že vůbec jde o problém a že by tento měl být řešen veřejně-politickými nástroji. Zdá se, že žádnému aktérovi se zatím nepodařilo prezentovat problém jako dobře strukturovaný a tedy prakticky řešitelný. Kromě nedostatečné shody na relevantních hodnotách a cílích hraje roli i (vnímaná) absence vhodných prostředků k účinnému řešení, které by současně nebylo v rozporu s jinými hodnotami – zejména snahou o zvyšování kvality vysokého školství. Při konfrontaci sdílených představ hlavních aktérů o mechanismech a příčinách studijní neúspěšnosti s dostupnými teoretickými pracemi, realizovanými výzkumy i výpověďmi samotných studentů se přitom zdá, že vhled tvůrců politiky do problematiky je v řadě ohledů neúplný a nepřesný a řada aspektů je opomíjena či zjednodušována. Perspektiva vymezování problému se tak ukazuje užitečnou pro vysvětlení stavu a vývoje politiky studijní neúspěšnosti a práce v závěru konstatuje, že za současných podmínek není možné očekávat výraznou změnu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis analyses student success and dropout (attrition, wastage, non-completion …) and their reflection in the Czech higher education policy. Strategic documents of the Ministry of Education, Youth and Sports declared student dropout to be a problem already in 2000 and 2005. However, only limited and vague measures were proposed, and even those have not been fully implemented while the dropout rates have continued to increase every year. The thesis applies the perspective of „problem delimitation“ in the public policy process, discovering that many actors determining the policy formulation do not share the belief that dropout is a problem and that it should be dealt with by public policy means. It seems that no actor has been so far able to present the issue as a well-structured, and therefore solvable, problem. Besides, a lack of consensus on relevant underlying values and goals, a deficiency of suitable means aligned with other essential values – in particular the effort to increase the quality in higher education – is observed. When confronting the stakeholders’ expectations of mechanisms and causes behind dropout with the academic theories, recent research as well as students’ stories, it appears that the insight of policy makers into the topic is often incomplete and unfitting and that many aspects are neglected or oversimplified. In this respect, the perspective of problem delimitation proves useful for the interpretation of the developments as well as of the current state of a success / dropout policy in the Czech Republic. In conclusion, it is claimed that under the current conditions no substantial change can be expected.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK