Přírodovědné úlohy typu PISA na českých školách
Název práce v češtině: | Přírodovědné úlohy typu PISA na českých školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Science problems of PISA type at czech schools |
Klíčová slova: | přírodovědné úlohy, výzkum PISA, dotazníkové šetření, učitelé přírodovědných předmětů, 15-18tiletí studenti |
Klíčová slova anglicky: | science problems, PISA research, survey, science teachers, 15-18 years old students |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.10.2012 |
Datum zadání: | 11.10.2012 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.10.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2014 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2014 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 28.07.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2014 |
Oponenti: | RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. |
Konzultanti: | RNDr. Martina Kekule, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Sestavit z uvolněných přírodovědných úloh test typu PISA a zadat ho studentům přírodovědných učitelských oborů na MFF UK, PřF UK a PedF UK, popř. i učitelům v praxi. Test vyhodnotit podle pravidel PISA a srovnat s výsledky našich žáků v šetřeních PISA.
2. Výše uvedený test doplnit dotazníkem zjišťujícím strategie řešení úloh ve vztahu k typu položky; obeznámenost s úlohami podobného typu a názory na využívání takovýchto úloh ve výuce na ZŠ a SŠ. 3. Kratší test sestávající z několika úloh typu PISA zadat 15 - 18tiletým žákům různých typů škol spolu s obdobným dotazníkem jako u studentů učitelství. 4. Dotazníkové šetření zjišťující obeznámenost s úlohami typu PISA a názory na jejich využívání ve výuce na ZŠ a SŠ provést i mezi učiteli přírodovědných předmětů na ZŠ a na různých typech SŠ. 5. Vyhledat zdroje v českém jazyce, kde lze nalézt úlohy typu PISA, které by mohli učitelé využívat. Vytvořit, případně z cizojazyčných zdrojů přeložit několik (cca 5) takových úloh. |
Seznam odborné literatury |
[1] OECD (2006), Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy a Framework for PISA 2006
[2] OECD (2010), PISA 2009 Results: What Students Know and Can Do – Student Performance in Reading, Mathematics and Science (Volume I) [3] OECD (2010), PISA 2009 Results: Learning Trends: Changes in Student Performance Since 2000 (Volume V) [4] OECD (2007), PISA 2006. Science Competencies for Tomorrow’s World, Volume 1: Analysis. Volume 2:Data. [5] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., BASL. J.: Umíme ještě číst? Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. ÚIV, Praha 2010, s. 43 [6] PALEČKOVÁ, J. a kol.: Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006. Poradí si žáci s přírodními vědami? ÚIV, Praha 2007, s. 22 [7] FRÝZKOVÁ, M., PALEČKOVÁ, J.: Přírodovědné úlohy výzkumu PISA. ÚIV, PRAHA 2007 [8] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Učení pro zítřek. Praha, ÚIV, 2005, s. 17 [9] STRAKOVÁ, J. a kol.: Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků. Praha, ÚIV, 2002. [10] PALEČKOVÁ, J., MANDÍKOVÁ, D.: Netradiční přírodovědné úlohy. ÚIV, Praha 2003 [11] MANDÍKOVÁ, D., HOUFKOVÁ, J. a kol.: Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Utváření kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu PISA 2009. (v tisku) [12] BAŠÁTKOVÁ, K.: Přírodovědné úlohy výzkumu PISA - analýza výsledků českých žáků. Bakalářská práce. MFF UK, Praha 2009 |
Předběžná náplň práce |
V šetření PISA 2009 došlo v oblasti přírodních věd k výraznému zhoršení výsledků českých žáků. V rámci diplomové práce bude provedeno šetření, jehož cílem bude zjistit, nakolik jsou čeští učitelé sami připraveni řešit úlohy využívané ve výzkumu PISA a jaký je jejich postoj k zařazování podobných úloh do výuky. Průzkum zjišťující strategie řešení úloh ve vztahu k typu položky; obeznámenost s úlohami podobného typu a názory na využívání takovýchto úloh ve výuce bude proveden i u žáků ZŠ a SŠ. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The results of czech pupils in scientific literacy got significantly worse in PISA 2009 survey. The goal of the thesis is to do an investigation that aims to determine to what extent the czech teachers are themselves ready to handle the tasks used in PISA and what is their attitude to assign similar tasks in lessons. A survey investigating problem solving strategies in relation to the item type, familiarity with the tasks of a similar type and views on the use of such problems in lessons will be done also among secondary school students. |