Spirituální hledačství za pomoci šalvěje divotvorné v Praze a okolí
Název práce v češtině: | Spirituální hledačství za pomoci šalvěje divotvorné v Praze a okolí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Spiritual searching with salvia divinorum in Prague and its surroundings |
Klíčová slova: | Halucinogeny, spiritualita, spirituální hledačství, šalvěj divotvorná, šamanismus |
Klíčová slova anglicky: | Hallucinogens, spirituality, spiritual searching, Salvia Divinorum, shamanism |
Akademický rok vypsání: | 2015/2016 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Barbora Spalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 14.07.2016 |
Datum zadání: | 14.07.2016 |
Datum a čas obhajoby: | 22.01.2018 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.01.2018 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.01.2018 |
Oponenti: | Mgr. Jiří Bureš |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
Metodologické aspekty zkoumání problému
V práci použiji mikroetnografický přístup: „Na rozdíl od tradiční etnografie se přitom kvalitativní výzkumník nezabývá nějakým kmenem na odlehlém místě, ale skupinami přímo ve vlastní společnost. Pohled etnografa není totožný s každodenním posuzováním skutečnosti členy skupiny. Etnograf musí zcizit důvěrně známé, považovat to za neznámé a snažit se porozumět procesu, který vedl k dané formě života. Odhaluje mechanismy tohoto procesu“ [Hendl 2005: 117-118]. S uživateli šalvěje divotvorné povedu rozhovory, při jejichž analýze se zaměřím na narativní struktury vyprávění o spirituálních zážitcích. Budu hledat diskurzivní zdroje a narativní vzory pro tato vyprávění, vzájemně je porovnávat a hledat jejich napojení do žitého světa. Rozhovory jsem zvolil kvůli tomu, že bude výzkum zaměřen na úzkou sociální skupinu, kterou spojuje užívání šalvěje divotvorné, tudíž spolu nepobývá a proto s ní není možné strávit delší čas. Výzkumná otázka Má výzkumná otázka zní: „Jaké formy spirituálního hledačství spojené se šalvějí divotvornou se v Praze a jejím okolí dají nalézt a jaké diskurzy její uživatelé využívají?“ Data a jejich sběr Předpokládaná metoda zpracování a sběru dat je kvalitativní výzkum formou polostandardizovaných rozhovorů s pražskými uživateli a pěstiteli šalvěje divotvorné. Díky této metodě bude dost prostoru pro individuální různorodé náměty, ale zároveň s tím bude možné rozhovory usměrňovat a relativně kvalitně později porovnávat a vyvozovat z nich společné závěry. Vzorek bude 8 - 12 respondentů, kteří budou buď uživateli, pěstiteli (nebo obojím) šalvěje divotvorné. Respondentům vysvětlím cíle výzkumu a to, jak jsem je nalezl a jak budu s informacemi od nich zacházet. Ujistím je o anonymitě informací od nich získaných a popřípadě nabídnu odměnu za provedení rozhovoru. Jelikož je počet uživatelů omezený a jejich nalezení nebude jednoduché, využiji pravděpodobně metodou „Snowball sampling“, kterážto je z tohoto pohledu nejvhodnější. Využiji komunitní pro veřejnost uzavřená internetová fóra, kde seženu první respondenty, přes které pak budu „nabalovat“ další. Otázky budou připravené, ale počítám s tím, že budu v průběhu rozhovorů nové přidávat nebo popřípadě některé nevhodné odebírat. |
Seznam odborné literatury |
Alvesson, M. Sköldberg, M. 2000. Reflexive Methodology: New Vistas for Qualitative Research. London: Sage.
Barbanoj, M. J., Bouso, C. J. G´omez-Jarabo, G. Riba, J. Gonz´alez, D. Pattern of use and subjective effects of Salvia divinorum among recreational users. 2006. roč. 85, č. 2, s. 157 – 162. Dostupné z http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16720081 Běláčková, V. Drápalová, E. Mravčík, V. 2015. Nové psychoaktivní látky v České republice: výskyt, rizika a související opatření. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze. Bigelow, Barbara C. 2005. UXL encyclopedia of drugs & addictive substances. Detroit: Thomson Gale Castaneda, C. 2003. Oddělená skutečnost. Praha: Volvox Globator. Česko. Zákon č. 106/2011 Sb. ze dne 22. dubna 2011 o návykových látkách. In: Sbírka zákonů České republiky. 2011, částka 40, s. 1056-1058. ISSN 1211-1244. Dostupný také z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=z&id=23372 Dalgarno, P. Subjective Effects of Salvia Divinorum. Journal of Psychoactive Drugs. 2007. roč. 39, č. 2, s. 143 – 149. Dostupné z: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17703708 DeKorne, J. Psychotropní šamanismus: Psychotropní rostliny v čarodějnictví. Praha: Volvox Globator. Durkheim, E. 2002. Elementární formy náboženského života. Praha: Oikoymenh. Eliade, M. 1997. Šamanismus a nejstarší techniky extáze. Praha: Argo. Epling, Carl. Jativa–M. Carlos D. A new species of Salvia from Mexico. Botanical Museum Leaflets, Harvard University. 1962. roč. 20, č. 3, s. 75 –76. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/41762225 Estrada, Á. María Sabina: její život a zpěvy: léčebné rituály houbičkových šamanů v Mexiku. Olomouc: Votobia. Farnsworth, Norman R. Hallucinogenic plants. Science New series. 1968. roč. 162, č. 3858, s. 1086 – 1092. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/1725324 Feinberg, B. 2003. The Devil's Book of Culture: History, Mushrooms, and Caves in Southern Mexico. Austin: University of Texas Press Gartz, J. 2008. Šalvěj divotvorná. Praha: Volvox Globator. Grof, S. 1993. Holotropní vědomí: tři úrovně lidského vědomí, formující naše životy. Praha: Gemma 89. Grygar, J. 2015. Děvušky a cigarety: o hranicích, migraci a moci. Praha: SLON Halifax, J. 1991. Shamanic Voices: A Survey of Visionary Narratives. Penguin Books. Harner, M. 1973. Hallucinogens and Shamanism. London: Oxford University Press. Harner, M. 2010. Cesta šamana: jak probudit svůj vnitřní potenciál. Praha: DharmaGaia. Hart, K. Wall, B. E. 2005. The experience of God: a postmodern response. New York: Fordham University Press. Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Praha: Portál. Hoffman, A. 1980. LSD – My problem child. New York: Mcgraw-Hill. Huxley, Aldous. 1996. Brány vnímání. Praha: DharmaGaia : Maťa. Jung, C. G. 1992. Psychology and Religion. Cumberland: Yale Univ. Press. Leary, T., & Dass, R. 1995. The Psychedelic Experience: A Manual Based on the Tibetan Book of the Dead. Citadel Press. Lewis, I. M. 2003. Ecstatic religion: a study of shamanism and spirit possession. London ; New York: Routledge. Lužný, D. Nešpor, Z. R. 2008. Náboženství v menšině : religiozita a spiritualita v současné české společnosti. Praha: Malvern. Rätsch, Ch. 2011. Psychoaktivní rostliny: historie, léčení, účinky, příprava, rituály. Olomouc: Fontána. Sánchez, V. 1999. Učení dona Carlose: vstup do světa dona Juana Carlose Castanedy. Praha: Pragma Wasson, Gordon. R. A new mexican psychotropic drug from the mint family. Botanical Museum Leaflets, Harvard University. 1962. roč. 20, č. 3, s. 77 – 84. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/41762226 Zolov, E. Refried Elvis. 1999. The Rise of the Mexican Counterculture. Los Angeles: University of California Press. |
Předběžná náplň práce |
Mám v plánu využít prací Mircea Eliadeho, Aldouse Huxleyho, Carlose Castanedy nebo i chemika Alberta Hoffmana a dalších, kteří se zabývali tématem halucinogenů, jejich zážitků s nimi a jejich působení na člověka. Budu zkoumat samotné zážitky formou polostandardizovaných rozhovorů s uživateli šalvěje divotvorné, tak i to, co se s nimi po užívání děj.
Pro antropologii je důležité poznat, jaké jsou formy spirituálního hledačství navozené šalvějí divotvornou v Praze a jejím okolí proto, že je v porovnání s ostatními halucinogenními drogami málo prozkoumaná. Přímo o tomto tématu není proveden žádný výzkum. Je zajímavé, že je její účinná látka jednou z nejsilnějších na světě [Bigelow 2005: 857], a proto i vize navozené užíváním šalvěje divotvorné a spirituální prožitky při jejím užívání by měly patřit k těm nejsilnějším. Malý zájem uživatelů („podle publikace Kliniky adiktologie 1. LF užilo za celý život jen 1,3% lidí ve věku 15 – 34% nějakou z tzv. nových rostlinných drog, do nichž řadí i šalvěj divotvornou.“ [Běláčková, Drápalová, Mravčík 2015: 61]) i odborníků pramení pravděpodobně z toho, že je velmi těžko sehnatelná, nedá se jednoduše koupit a množit ve velkém. To a další specifika, jako je náročnost pěstování a speciální podmínky nutné pro uvolňování psychoaktivních látek i při jejich výrobě (výrobě extraktů) dělají z šalvěje divotvorné velmi undergroundovou záležitost. Nešíří se jen osobním kontaktem, ale i přes komunitní internetová fóra. Zároveň s ní přichází do styku jen velmi malý počet nadšenců a s tím spojený i malý zájem odborné veřejnosti. Tato bakalářská práce by měla přispět k objasnění problematiky užívání šalvěje divotvorné v Praze a možným pozitivům a negativům, které může jedinci její užívání přinést. Výzkumů zabývajících se touto problematikou není mnoho, proto i jedna práce, jako je tato, může pomoct s popisem současného stavu v Praze a okolí. Samotné téma šalvěje divotvorné a její využívání pro navozování halucinogenních transů je pro antropologii zajímavé také z důvodu její historické hodnoty, jelikož byla po tisíce let využívána (a stále je) Mazatéky v Mexiku, před nimi pravděpodobně Aztéky a k podobným účelům se využívá dodnes. Dosavadní poznatky o tématu Na téma užívání šalvěje divotvorné není napsáno moc prací. Pokud existují, tak v oboru chemie, kde se zabývají Salvinorinem A, ale o užívání v rámci šamanských a neo-šamanských rituálů popř. spirituálního hledačství jsem v České republice žádné neobjevil. V zahraničí takové výzkumy existují, ale nezkoumají sociální sítě, nýbrž samotné prožitky a využití šalvěje v medicíně. |