Didaktické aspekty využití prostorového zobrazování
Educational specifics of the spatial visualization
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45552Identifikátory
SIS: 93840
Kolekce
- Kvalifikační práce [18099]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Adámek, Petr
Nikl, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
11. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
vzdělávání, didaktické prostředky, prostorové zobrazování, didaktická specifika prostředků prostorového zobrazování, prostorová inteligenceKlíčová slova (anglicky)
education, educational tools, spatial visualization, spatial intelligence, mental rotation ability, educational specificsPředmětem zkoumání této disertační práce je fenomén prostorového zobrazování a jeho funkční specifika a možnosti z hlediska didaktiky. Studie se zabývá problematikou vymezení prostorového zobrazování jako didaktického prostředku, identifikací jeho didaktických a funkčních specifik a zkoumáním vztahu prostorového zobrazování a kognitivních procesů. V rámci práce je empiricky ověřován vliv aplikace prostorového zobrazování v procesu učení na studijní výsledky žáků v závislosti na některých složkách prostorové inteligence. Rozpracováním teorie dané specifické oblasti didaktických prostředků se práce usiluje o příspěvek k rozvoji didaktiky v kontextu rostoucího významu technologií pro podporu vzdělávání.
This thesis deals with phenomena of spatial visualization, application of spatial visualization in instruction and its educational specifics. The present thesis addresses the questions of definition of spatial visualization in instruction, specification of educational specifics and exploration of the relations between spatial visualization and cognitive processes. The experimental part of the thesis is focused on relations between the form of presentation of subject matter (planar visualization and spatial visualization), spatial intelligence, or the ability of mental rotation and the results of learning at students of lower secondary (ISCED 2) school. Elaboration of the theory given field of educational means, the thesis seeks to contribute to the development of theoretical bases of pedagogy with the context of increasing importance of technology for support education.