Analysis of the Initial Implementation of CLIL in Mathematics Lessons
Analýza počáteční fáze začlenění metody CLIL do hodin matematiky
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23648Identifikátory
SIS: 88764
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klečková, Gabriela
Favilli, Franco
Nýdl, Václav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Didaktika matematiky
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
24. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Předkládaná disertační práce se zabývá problematikou výuky matematiky v anglickém jazyce jako jednou z možností aplikace metody CLIL, jež označuje výuku nejazykových (odborných) předmětů v jiném než mateřském jazyce. Práce je rozdělena celkem do 7 kapitol a celkem 8 příloh. Úvodní kapitoly seznamují čtenáře s cíli práce, vybranou terminologií z oblasti jazykového vzdělávání a bilingvismu, s metodou CLIL - její historií ve světě a v České republice, typickými výukovými strategiemi používanými při výuce metodou CLIL, jejími modely, výhodami a výzkumem spojeným s výukou matematiky touto metodou. Dále práce prezentuje výsledky ankety provedené mezi učiteli matematiky základních a střední škol mapující jejich zkušenosti a názory na výuku matematiky v cizím (cílovém) jazyce. Na konci této kapitoly jsou specifikovány výzkumné otázky a dílčí dle práce. Mezi hlavní formulované výzkumné otázky patří, do jaké míry má cizí jazyk vliv na porozumění matematice v počáteční fázi implementace metody CLIL v hodinách matematiky při dodržení rozsahu a časové dotaci jako při výuce dané látky na daném stupni v jazyce mateřském. Nástrojem k získání odpovědí 11a dané výzkumné otázky byla zvolena experimentální výuka vybraného matematického učiva, jež bylo paralelně vyučováno v českém a anglickém jazyce ve dvou třídách 11a druhém...
The thesis deals with the teaching of mathematics in English language as one possible application of CLIL, which indicates the non-language teaching (professional) courses in a language other than mother tongue. The work is divided into 7 chapters and a total of 8 annexes. Introductory chapters acquaint the reader with the goal of the study, selected terminology from the field of language learning and bilingualism, with CLIL - its history in the world and the Czech Republic, typical teaching strategies used in teaching CLIL, its models, benefits and research associated with the teaching of mathematics with this method. Further work presents the results of a survey of teachers of basic mathematics middle schools and mapped their experiences and views on teaching mathematics in a foreign (target) language. At the end of this chapter are specified research questions and sub-as of work. The main research questions are formulated, to what extent the influence of foreign language understanding of mathematics at an early stage in the implementation of CLIL lessons Mathematics in compliance with the scope and time spent in the classroom as a substance in a given degree in their own language. A tool for obtaining answers the research question 11a was chosen experimental selected mathematical teaching curriculum that...