Matematické hry ve francouzštině
Mathematical games in French
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25406Identifikátory
SIS: 87547
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šulista, Marek
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy francouzský jazyk - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
31. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Matematické hry, CLIL, Integrace matematiky a francouzského jazykaKlíčová slova (anglicky)
Mathematical games, CLIL, Integration of mathematcis and French languageMatematické hry ve francouzském jazyce V diplomové práci se zabývám jednou z možných strategií dvojjazyčného vzdělávání, metodou CLIL, která propojuje výuku odborného předmětu a cizího jazyka, v tomto případě matematiky a francouzštiny. Jako nástroj k její realizaci jsem zvolila hry, které považuji za zábavnou a přístupnou formu vyučování. Cílem práce je zjistit a popsat potenciál takové výuky na různých stupních škol. Nejprve se zaměřuji na integraci odborného předmětu a cizího jazyka obecně, dále zmiňuji význam didaktických her a základní terminologii matematických pojmů ve francouzštině. Jádro práce tvoří mnou vypracovaný soubor her pro tři stupně škol, a to v českém i francouzském jazyce, který byl inspirován mnohými matematickými díly obsahujícími didaktické hry. Tento soubor byl vyzkoušen v mluvené i psané podobě a získaná data byla zpracována na základě pozorování a analýzy pracovních listů. Výsledky analýzy a pozorování ukazují na potenciál metody CLIL coby nové možnosti dvojjazyčného vyučování odborného předmětu.
The Mathematical Games in French language My diploma thesis deals with one of the possible strategies in bilingual education - CLIL method, which links teaching of a technical subject and a foreign language - mathematics and French, in this case. As a tool for its implementation, I chose games because I consider them as an entertaining and a very available way of teaching. The aim of this thesis was to find out and to describe the potential of this education at different school levels. At the beginning, I focus on general integration of the technical subject and the foreign language, and then I mention the importance of didactic games and basic terminology of mathematical terms in French. The core of this thesis is my own selection of games in Czech and French language intended for three levels of school. This file was inspired by several mathematical books on didactic games. The gained data have been processed on the base of observation and analysis of individual worksheets. The results show the potential of CLIL method as a new possibility for bilingual teaching of technical subjects.