Mo Yanův román Shengsi pilao a historická fikce v soudobé čínské literatuře
The Novel Shengsi pilao by Mo Yan and Historical Fiction in the Contemporary Chinese Literature
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43442Identifikátory
SIS: 86245
Kolekce
- Kvalifikační práce [22843]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lomová, Olga
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sinologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav Dálného východu
Datum obhajoby
11. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mo Yan, soudobá čínská literatura, čínská fikce, historická fikce, analýza literárního dílaKlíčová slova (anglicky)
Mo Yan, contemporary chinese literature, chinese fiction, historical fiction, interpretation of a literary workRomán Shengsi pilao soudobého čínského spisovatele Mo Yana volně navazuje na autorova předchozí díla líčící osudy rodinných klanů v průběhu 20. století na venkově v provincii Shandong. Dílo svérázným způsobem literárně ztvárňuje dějiny ČLR od roku 1949 do roku 2000 prostřednictvím příběhu duše statkáře, která prodělá několik zvířecích převtělení, aby se nakonec narodila jako neobvyklé dítě. Některé předchozí autorovy romány bývají řazeny do tzv. "nové historické fikce (NHF)", literárního proudu čínské prozaické tvorby druhé poloviny 80. let. NHF se vrací k některým narativním způsobům tradiční čínské fikce, zároveň využívá určité literární inovace. Liší se tak od předchozí historické fikce, ať již tradiční či moderní. Jejím hlavním rysem je rozklad autorské reprezentace, zpochybnění platnosti oficiální historie a negace čínské modernity. Práce předkládá rozbor narativních postupů, témat a celkového vyznění románu v kontextu autorovy předchozí tvorby a hodnotí jeho vztah k NHF.
The novel Shengsi pilao, written by a contemporary Chinese author Mo Yan, is a free continuation of authorʼs preceding writings recounting the lives of family clans in the Shandong province countryside during the 20th century. The novel employs a specific literary style in exploring history of the PCR from 1949 to 2000, using a story of a landownerʼs soul reincarnating itself to several different animals to be finally born as an extraordinary child. Some of authorʼs preceding works were characterized as "new historical fiction (NHF)", a wave of last century late 80ʼs Chinese fiction. NHF revives some of traditional Chinese fiction narrative techniques and introduces certain literary innovations at the same time. Thus it differs from earlier historical fiction, both traditional and modern. Its main characteristic is deconstruction of authorial representation, challenge to legitimacy of the official history and negation of Chinese modernity. This theses brings forward an analysis of narrative techniques, subjects and general meaning of the novel within the context of authorʼs previous work and considers its relation to NHF.