velikost textu
Vědění jako nástroj: instrumentalismus ve filozofii přírodních věd
Upozornění: Informace získané z popisných dat či souborů uložených v Repozitáři závěrečných prací nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora.
Název:
Vědění jako nástroj: instrumentalismus ve filozofii přírodních věd
Název v angličtině:
Instrumentality of knowledge: instrumentalism in philosophy of scienc
Typ:
Disertační práce
Autor:
Mgr. Boris Cvek, Ph.D.
Školitel:
prof. RNDr. Jaroslav Peregrin, CSc.
Oponenti:
doc. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D.
Id práce:
84799
Fakulta:
Přírodovědecká fakulta (PřF)
Pracoviště:
Katedra filosofie a dějin přírodních věd (31-107)
Program studia:
Filozofie a dějiny přírodních věd (P6144)
Obor studia:
-
Přidělovaný titul:
Ph.D.
Datum obhajoby:
13. 5. 2015
Výsledek obhajoby:
Prospěl/a
Jazyk práce:
Čeština
Klíčová slova:
pragmatizmus, instrumentalizmus, Rorty, Feyerabend, Polanyi, konvencionalizmus, dějiny přírodních věd, filozofie přírodních věd, otevřená autorita, vědění jak, vědění že
Klíčová slova v angličtině:
pragmatism, instrumentalism, Rorty, Feyerabend, Polanyi, conventionalism, history of science, philosophy of science, open authority, knowing how, knowing that
Abstrakt:
ABSTRAKT
Hlavní teze Richarda Rortyho v jeho díle Filozofie a zrcadlo přírody se soustředí na kritiku
reprezentacionalizmu a to fundamentálně relativistickým způsobem. Cílem této dizertace je
uchopit Rortyho myšlenky v širším smyslu jako kritiku nesprávné interpretace vědění-že a
přenést pozornost na vědění-jak jako klíč k porozumění úspěchu přírodních věd. Skutečnost,
že něco můžeme v našem okolí reprodukovatelně udělat, není relativní, a je to přesně tento
způsob, kterým se šíří technika (vědění-jak) dokonce mezi různými kulturami. Na druhou
stranu funkce přírodních věd vysvětlovat (knowing-that) je relativní a dává smysl pouze
v kontextu toho, co je už známo a akceptováno. Přírodní vědy jsou tak úspěšné díky svým
experimentům a právě takto se souhlas hypotézy s experimentální praxí (vědění-jak) stal
kritériem její přijatelnosti. V této dizertaci je jako cesta ven z rortyánského relativizmu
nabídnut koncept „otevřené autority“ a na něm založený návrh na nový rozvoj filozofického
pragmatizmu.
Abstract v angličtině:
ABSTRACT
Richard Rorty's main thesis in his work Philosphy and the Mirror of Nature centers on a
critique of representationalism in a fundamentally relativistic way. The aim of this disseration
is to grasp Rorty's ideas in broader sense as a critique of inadequate interpretation of knowing-
that and shift the attention to knowing-how as a key to new understanding the success of
natural sciences. The fact that something is reproducibly possible for us to make in the
surrounding world is not relative, and it is precisely in this way that technology (knowing-
how) spreads so successfully even at multi-cultural level. In contrast, the explanatory function
(knowing-that) of the natural sciences is relative, making sense only in the context of what is
already known and accepted. Natural sciences are so successful because their experiments and
only then take agreement of hypothesis with experimental practice (knowing-how) as the
criterion of its acceptability. This dissertation offers, as a way out of Rortian relativism, the
concept of “open authority” and proposes a new development in philosophic pragmatism
based on it.
Dokumenty
Stáhnout | Dokument | Autor | Typ | Velikost |
---|---|---|---|---|
Stáhnout | Text práce | Mgr. Boris Cvek, Ph.D. | 1.3 MB | |
Stáhnout | Abstrakt v českém jazyce | Mgr. Boris Cvek, Ph.D. | 29 kB | |
Stáhnout | Abstrakt anglicky | Mgr. Boris Cvek, Ph.D. | 13 kB | |
Stáhnout | Autoreferát / teze disertační práce | Mgr. Boris Cvek, Ph.D. | 291 kB | |
Stáhnout | Posudek oponenta | doc. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D. | 438 kB | |
Stáhnout | Posudek oponenta | Mgr. Ondřej Švec, Ph.D. | 294 kB | |
Stáhnout | Záznam o průběhu obhajoby | 387 kB |