Digitalizovaný experiment - prostředek k osvojení vybraného učiva obecné chemie
Digitized experiments - The instrument for mastering of selected curriculum of general chemistry
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31586Identifikátory
SIS: 84722
Kolekce
- Kvalifikační práce [19109]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlíček, David
Svoboda, Lubomír
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
-
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
16. 12. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Flexibilní multimediální didaktický prostředek, digitalizovaný chemický experiment, proces osvojování učiva, e-learning, výukový program, obecná chemieKlíčová slova (anglicky)
Flexible multimedia tutorial, digitized chemical experiment, mastering curriculum, e-learning, tutorials, general chemistryShrnutí Analýzou elektronických učebních opor, online aplikací a výukových programů u nás i v zahraničí jsem dospěl k závěru, že je třeba vytvořit flexibilní multimediální didaktický prostředek (dále jen FMDP) obsahující digitalizované experimenty z obecné chemie. Zároveň jsem rozborem stávajících databází, CD ROMů a VHS se zfilmovanými experimenty zjistil, že řada efektních experimentů s pyrotechnickými prvky nebyla dosud digitalizována vůbec nebo ne v měřítku "většího množství" chemikálií. Zvolený programovací jazyk C#, v němž byl FMDP vytvořen, se ukázal pro účely tohoto projektu jako nejvhodnější. Tato volba vyplynula z konzultace s počítačovými programátory a byla motivována především širšími možnostmi C# oproti HTML zahrnujícími jednoduché modifikace obsahu FMDP. Učitelé s minimálně základní počítačovou gramotností mohou do FMDP libovolně zasahovat, měnit jakékoli jeho části a přizpůsobovat jej vnitřním i vnějším podmínkám procesu edukace. S přihlédnutím k dotazníkovému průzkumu zjišťujícímu požadavky žáků na formu a obsah experimentů po fenomenální stránce jsem zfilmoval a digitalizoval zvláště ty experimenty, které prezentují chemické děje doprovázené vznikem značného množství dýmu, emisí světla, explozí a překvapivými změnami barev. Na základě statistického vyhodnocení statistických souborů žáků a...
By analyzing electronical tools, online applications and tutorials from Czech Republic and abroad I have come to the conclusion that it is necessary to create a flexible educational instrument which includes digitized chemical experiments for general chemistry. Following the analysis of present databases, CD ROMs and VHS containing pictured experiments I found out that a lot of spectacular experiments with pyrotechnical components have not been shooted at all or not in the range of "greater" chemicals quantity. The chosen programming language, in which FMDP was written, proved to be most efficient. This choice emerged from a discussion with programmers and was motivated in particular by larger possibilities of C# than HTML have. In addition to it the modification of the FMDP content is easy. The teachers with minimum of the PC-literacy can make any changes in FMDP, alternate any of its parts and adapt them for various internal and external conditions of education. With regard to the interview having found the needs of learners I filmed and digitized especially such experiments that present the chemical reactions accompanied by the rise of a smoke, light emission, explosion and a surprising turn of colours. On the basis of the statistical evaluation of statistical data containing marks achieved by...