Výuka informatiky na gymnáziích
Computer Science Education at Grammar Schools
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103441Identifikátory
SIS: 76352
Kolekce
- Kvalifikační práce [10690]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Salanci, Ľubomír
Černochová, Miroslava
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Obecné otázky matematiky a informatiky
Katedra / ústav / klinika
Katedra softwaru a výuky informatiky
Datum obhajoby
20. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
didaktika informatiky, informatické myšlení, všeobecné gymnázium, didaktická transformace, design-based researchKlíčová slova (anglicky)
computer science education, computational thinking, secondary general education, pedagogical content transformation, design-based researchNázev práce: Výuka informatiky na gymnáziích Autor: Daniel Lessner Katedra: Katedra softwaru a výuky informatiky Vedoucí disertační práce: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D., KSVI Abstrakt: Informatika není předepsanou součástí všeobecného vzdělávání v Česku. Nedo- statek publikovaných zkušeností brání hledání shody v základních otázkách, např. jestli je výuka informatiky ve všeobecném vzdělávání vůbec možná, jestli je pro- spěšná, jaké má sledovat vzdělávací cíle a co má být učivem. Cílem této práce je na uvedené otázky nabídnout empiricky ověřené odpovědi na úrovni gymná- zia. S pomocí rozličné literatury byly identifikovány fundamentální ideje školské informatiky. Na těchto idejích byl vystavěn program výuky na gymnáziu. Návrh programu byl v souladu s metodologickým rámcem design-based research opa- kovaně testován, vyhodnocován a upravován. Byla sledována úroveň dovedností, které si žáci osvojili, a s pomocí dotazníků také jejich vlastní pohled na nově poja- tou výuku. Ukázalo se, že s odpovídající úrovní obtížnosti a zacílením je výuka informatiky na gymnáziu proveditelná a pro žáky užitečná. Vytvořený program výuky je k dispozici ve formě učebnice. Výsledky této práce tak pomáhají s pro- bíhajícími přípravami zavedení informatiky do českých škol. Klíčová slova: didaktika informatiky, informatické myšlení,...
Title: Computer Science Education at Grammar Schools Author: Daniel Lessner Department: Department of Software and Computer Science Education Supervisor: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D., Department of Software and Computer Science Education Abstract: Computer science is not a required component of general education in Czechia. The lack of published local experience impedes the search for general agreement in basic questions, such as: Is computer science in general education possible? Is it beneficial? What educational goals should it have, what topics should it cover? The goal of this thesis is to offer empirically verified answers to these questions, considering grammar school level (students 15-18 years old) in Czechia. A set of fundamental ideas of computer science has been identified and used to develop an introductory course. The course was repeatedly tested, evaluated and improved, following the design-based research methodology. The level of students' achieve- ments as well as their own view of the novel approach to teach "informatics" was tracked. Contrary to the widely held belief (in Czechia), it turned out that computer science in general secondary education is possible and beneficial for the students, as long as the level of difficulty and specific goals are chosen appro- priately. The course is...