Prezentace těla a tělesnosti na Instagramu v souvislosti s interakcemi uživatelek a uživatelů
The Presentation of Body and Corporeality in Instagram with Regard to Interactions of Its Users
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118967Identifikátory
SIS: 215206
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švelch, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
29. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Instagram, sociální sítě, symbolický interakcionismus, sebeprezentace, tělo, osobní značka, dramaturgická teorieKlíčová slova (anglicky)
Instagram, social network, symbolic interactionism, self-presentation, body, self-branding, dramaturgical theoryPředkládaná diplomová práce si nese za cíl poskytnout náhled na problematiku sociálních sítí, konkrétně stále populárnějšího Instagramu, v souvislosti s vnímáním těla a tělesnosti svých uživatelů a mezilidskými interakcemi. V teoretické části se práce věnuje symbolickému interakcionismu, který zkoumá společnost skrze interakce jedinců a zabývá se jejich následnou interpretací. Další teoretické kapitoly jsou věnovány pojmům sebeprezentace a tělo ze sociologického pohledu a aktuálním výzkumům sebeprezentace a interakcí v prostředí Instagramu. V empirické části této závěrečné práce je zvolen kvalitativní přístup. Vzorek zkoumaných jedinců byl složen pomocí účelového výběru a metody sněhové koule, za dodržení definovaných sociodemografických kritérií. Vzorek tvoří muži i ženy ve věku 20 až 30 let, pobývající v České republice, kteří studují, nebo dostudovali vysokou školu. Data byla získána pomocí polostrukturovaného rozhovoru a deníčkových výzkumů. Zvukový záznam, text i fotografie byly analyzovány po vzoru zakotvené teorie.
This diploma thesis aims to provide an overview of social networks issue, specifically of increasingly popular Instagram with regard to body and corporeality perception of its users and interpersonal interactions. The theoretical part of this thesis cover symbolic interactionism, which analyse the society through individual interactions and interprets them. Other theoretical chapters are dedicated to notions of self-presentation and body from the sociological point of view and current research of self-presentation and interactions in the Instagram environment. For the empirical part of this diploma thesis the qualitative approach has been chosen. The sample of studied individuals was composed using the purposive sample and the snow ball method, with respect to defined socio-demographic criterions. The sample is composed of man and women in the age of twenty to thirty years old, living in the Czech Republic, who are university students or absolvents. The data were obtained using semi-structured interviews and diary research. The audio record, text and photographs were analysed following the example of the grounded theory.