Vznik a vývoj Scioškol
Origin and developement of Scioschools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117432Identifikátory
SIS: 213139
Kolekce
- Kvalifikační práce [18096]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pěnička, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
3. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
ScioŠkola, alternativní vzdělávání, inovace, svobodná škola, spolupráce ve školstvíKlíčová slova (anglicky)
ScioSchool, alternative education, innovation, democratic school, cooperation in educationDiplomová práce se zabývá vznikem a vývojem ScioŠkol. Teoretická část vysvětluje klíčové pojmy. Poukazuje na problematiku spojenou s proměnami školství ve světě i u nás. Uvádí pojmy alternativní, inovativní a svobodná škola. Stručně charakterizuje nejznámější představitele těchto typů škol - školy reformní pedagogiky, církevní školy, moderní alternativní školy, svobodné školy Summerhill a Sudbury Valley. Popisuje vznik ScioŠkol a jejich postupné rozšiřování a představuje zřizovatele. Soustředí se na charakteristické prvky ScioŠkol, zejména na pedagogické zásady a hodnoty. Vysvětluje roli průvodců včetně popisu výběrového řízení na tuto pozici. V neposlední řadě se věnuje spolupráci a sdílení ve školním prostředí, kdy představuje některé z využívaných metod. Za využití kvantitativních i kvalitativních výzkumných metod empirická část práce zkoumá spolupráci a sdílení mezi ScioŠkolami s ohledem na jejich postupný vývoj. Z pohledu zřizovatele mapuje vývoj využívaných forem v tomto systému škol v průběhu jejich existence. Prostřednictvím dotazníkového šetření vyhodnocuje spokojenost zaměstnanců s právě využívanými formami spolupráce a sdílení. Interpretuje a analyzuje výsledky realizovaného výzkumu, podle kterých formuluje návrhy, jak zefektivnit spolupráci a sdílení mezi ScioŠkolami. Spolupráci a...
The Master's thesis deals with origin and development of ScioSchools. The theoretical part explains the key concepts. It points to the issues associated with the transformation in education in the world and in our country. Introduces the concepts of alternative, innovative and democratic school. It briefly characterizes the best-known representatives of these types of schools - schools of reform pedagogy, religious schools, modern alternative schools, democratic schools Summerhill and Sudbury Valley. It describes the establishment of ScioSchools, their gradual expansion and introduces the founders. It focuses on main characteristics of ScioSchools with the primary attention on pedagogical principles and values. It explains also the role of guides and the process of their recruitment. Last but not least, the theoretical part describes the cooperation and sharing in the school environment while introducing some of the methods applied. With the use of quantitative and qualitative research the empirical part analyses the collaboration and sharing among ScioSchools with regard to their gradual development. From the perspective of the founder it maps the development of forms used in this system of schools during their existence. By means of questionnaires it evaluates the satisfaction of employees with...