Učitel jako pozorovatel žákova učení v Montessori škole
Teacher as an Observer of the Pupil's Learning at Montessori School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111703Identifikátory
SIS: 206900
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hejlová, Helena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pozorování, učitel, žák, Montessori systém, princip individualizaceKlíčová slova (anglicky)
Observation, Teacher, Pupil, Teaching, Montessori System, the Principle of Individualisation;Práce se zabývá problematikou pozorování žáků v Montessori systému, navrženém Marií Montessori. Jedněmi z principů této pedagogiky je individuální přístup učitele k žákovi a respektování jeho učebního tempa. Učitel se tak dostává do role pozorovatele, který musí znát úroveň vzdělání každého žáka ve svém smíšeném ročníku. Jak ovšem mapovat individuální pokrok jednotlivých žáků? Práce si kladla za cíl popsat a analyzovat způsob a význam pozorování jako profesní činnosti učitele vyučujícího v heterogenní třídě Montessori školy a posoudit možnosti modifikace pozorování pro klasické primární školy. První část diplomové práce se zabývá alternativními školami a charakteristikou Montessori pedagogiky jako úvodu do hlavních principů zkoumaného prostředí praktické části. Dále popisuje žáka a učitele jako hlavní účastníky edukačního procesu a líčí jejich úlohou v tomto alternativním typu vzdělávání. V neposlední řadě mapuje pozorování v pedagogice - v pedagogickém výzkumu, přípravném vzdělávání a konečně v profesní činnosti učitele. Praktický výzkum využil metody pozorování, rozhovoru a analýzy školních materiálů pro mapování způsobu individuálního pozorování v jedné konkrétní třídě Montessori typu. Průvodci pro sledování žáků využívali různé nástroje a tvořili různé modely tohoto pozorování. Výsledky z něj...
This thesis deals with observation of pupil in Montessori system which was designed by Maria Montessori. One of the principles this education is individual approach of the teacher to the student and respecting his learning pace. Thus the teacher becomes an observer who must know he level of education of each pupil in his mixed class. But how to map individual student progress? The aim of the thesis is to describe and analyze the way and the importance of observation as professional activity of a teacher teaching in a heterogeneous class in Montessori school and to assess the possibilities of modifying observations for classical primary schools. The first part of the thesis describes alternative schools and the characteristics of Montessori pedagogy as an introduction to the main principles of the examined environment of the practical part. It also describes the pupil and teacher as the main participants in the educational process and describe their role in this alternative type of education. It maps observations in pedagogy in the end - in educational research, initial education and, finally, in the teacher's professional activity. Practical research has used methods of observation, interviewing, and analysis of school's materials to map the way, how individual observations are made in one...