Swearing in English: Language Attitudes in L1 and L2 Speakers
Klení v angličtině: postoje vůči vulgarismům u mluvčích L1 a L2
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111799Identifikátory
SIS: 206444
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tichý, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
5. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
klení|jazykové tabu|jazykový postoj|první jazyk|druhý jazykKlíčová slova (anglicky)
swearing|language taboo|language attitude|first language|second languageVýzkum jazykového tabu je stále tabu - a právě proto je to dodnes málo zkoumané téma. O klení ve druhém jazyce víme ještě méně. Cílem této práce je zjistit, zda rodilí a nerodilí mluvčí angličtiny vnímají klení v angličtině odlišně. Toto jsme vyzkoumali pomocí anonymního internetového dotazníku, který vyplnilo celkem 43 rodilých a 178 nerodilých mluvčích. Všichni byly studenti vysokých škol v Praze. Otázky se týkaly čtyř tematických okruhů: metadata; replikace předešlého výzkumu týkajícího se chování respondentů Dewaele (2017) a hodnocení míry tabu Beers Fägerstern (2007); dále obecné jazykové postoje respondentů; a nakonec názory respondentů na zahrnutí výuky klení do hodin angličtiny. Výsledky ukázaly, že rodilí i nerodilí mluvčí používají kletby v angličtině, a obě skupiny mají důvěru ve svou přesnost, i když nerodilí mluvčí méně. Dále byly ale objeveny veliké rozdíly v hodnocení míry tabu - nerodilí mluvčí měli od rodilých u 7 z 12 tabu slov odlišné hodnoty. Obě skupiny považovaly klení za přirozenou část jazyka, a přes 40% respondentů se přiklání k zahrnutí klení do výuky. Na základě výsledků jsme došly k závěru, že hodnocení obou skupin mohou pro nerodilé mluvčí mít nečekané následky, jelikož je mohou vést k chybnému používání klení v angličtině. Toto se může negativně odrážet v různých...
Researching language taboo is still considered taboo - as such, little research is done into topic. Even less is known about swearing in a second language. The goal of this thesis is to discover whether native and non-native speakers of English perceive swearing in English differently. This was done by the distribution of an anonymous online questionnaire, which was filled out by 43 native and 178 non-native speakers. These were all university students in Prague. The questions belonged into four thematic parts: metadata; replication of previous research concerning the self-reported behaviour of respondents Dewaele (2017) and offensiveness ratings Beers Fägersten (2007); furthermore general language attitudes; and finally respondents' opinions regarding the inclusion of swearing in curriculums for Foreign Language Teaching. Based on the results, we have come to the conclusion that the varying results of the two groups can have adverse consequences for non-native speakers, because they could lead to their misuse of swearing in English. This may reflect negatively in various parts of their lives. Because of this, and the support for this idea among the respondents themselves, the thesis argues for the inclusion of swearing in FLT. key words: swearing, language taboo, language attitude, first language,...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOAndrejsek, Jan (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)Datum obhajoby: 4. 2. 2015Práce se na pozadí dosavadních výzkumů čtenářské gramotnosti u sluchově postižených žáků zabývá modifikovanou maturitní zkouškou z českého jazyka v úpravě pro neslyšící, kterou v České republice skládají neslyšící žáci ve ... -
Teaching English through English
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOSmejkalová, Julie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 12. 9. 2014Diplomová práce se zabývá rolí cílového jazyka ve výuce angličtiny. Cílem práce je prozkoumat vliv výuky prostřednictvím cílového jazyka na rozvoj komunikativní kompetence žáků prvního stupně základní školy. Teoretická ... -
Úvod do teorie jazykové správnosti
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBeneš, Martin (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 23. 6. 2017Introduction to the Theory of Language Correctness. The theme of this Thesis is the novel conceptualization of the subject field, which is, in the Czech context, traditionally dealt with within the theory of language ...