Varianta testu Force Concept Inventory s různými reprezentacemi
The Representational Variant of the Force Concept Inventory
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109594Identifikátory
SIS: 205058
Kolekce
- Kvalifikační práce [10693]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Snětinová, Marie
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Fyzika zaměřená na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
10. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
konceptuální test, různé reprezentace, dynamika, středoškolští studentiKlíčová slova (anglicky)
conceptual test, various representations, dynamics, secondary school studentsV rámci bakalářské práce byl přeložen do češtiny test Representational variant of the force concept inventory (R-FCI), který slouží k diagnostikování prekoncepcí o síle a pohybu u žáků středních škol. Dále byl prostřednictvím tohoto testu proveden průzkum v několika třídách na českých středních školách a v prvním ročníku oboru fyziky se zaměřením na vzdělávání na MFF UK. Test byl zadán před započetím výuky dynamiky a po jejím ukončení. Výsledky průzkumu byly zpracovány a využity k diskuzi žákovských miskoncepcí a úspěšnosti jejich potlačení při školní výuce. Práce je rozdělena do tří částí. V první části je představen test R-FCI a způsob zpracování výsledků průzkumu. Ve druhé části jsou uvedeny a interpretovány výsledky jednotlivých skupin studentů, kterým byl test zadán. Ve třetí části je dále uvedena diskuze nejčastějších přetrvávajících žákovských miskoncepcí a úspěšnosti jejich identifikace pomocí testu R-FCI a porovnání výsledků průzkumu s výsledky průzkumu provedeného P. Nieminenem, A. Savinainenem a J. Viirim roku 2010.
The goal of this bachelor thesis was to translate the Representative variant of the force concept inventory test (R-FCI), which is used to diagnose preconceptions about force and motion of secondary school pupils, into Czech. In addition, the test was conducted in several classes at various czech secondary schools and was also given to the students of physics with specialization in education at the Faculty of mathematics and physics, Charles university in Prague. The participants were given the test before and after the basics of newtonian mechanics were discussed in class. The results of the survey were processed and used to discuss pupils'misconceptions and the success of their suppression as a result of teaching. The thesis is divided into three parts. The first part introduces the R-FCI test and the way the survey results are processed. The second part presents and interprets the results of individual groups in which the test was conducted. The third part consists of discussion of the most frequent pupils' misconceptions and of the success of their identification using the R-FCI test. Finally, the results of the survey are compared with the research conducted by P. Nieminen, A. Savinainen and J. Viiri in 2010.