Vývoj slovní zásoby v oboru gastronomie a její mediální obraz od roku 1989
The Czech media picture developement in gastronomy and it's language changes since 1989
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107586Identifikátory
SIS: 204266
Kolekce
- Kvalifikační práce [17115]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Podzimek, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
18. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
neologismy, český jazyk, gastronomie, časopisy, revoluce, změny, slovníkKlíčová slova (anglicky)
neologisms, czech language, gastronomy, periodics, revolution, changes, dictionaryBakalářská práce podává přehled neologismů v českém jazyku v rozdělena do několika částí. První část se teoreticky zabývá neologismy, popisuje změny jazyka roce 1989 a způsob, jakým jsou v našem jazyce přejímána cizí slova, včetně jejich pravopisných podob. Také se věnuje historickému společensko politickému kontextu. Další část se věnuje mediální analýze časopisu Vlasta a zkoumá, s něm byla mediálně pokrývána gastronomická témata od roku 1989. Časopis V důvodu jeho dlouhodobého vydávání. První číslo tohoto týdeníku vyšlo již v 1947. Práce dále informuje o magazínech, které se věnují gastronomii a začaly vycházet po revoluci. Pro doplnění jsou přiloženy dva rozhovory. Janou Bilíkovou se věnuje vztahu mezi médii a kuchaři a pojednává o vlivu sociálních sítí na tuto profesi. Druhý rozhovor se Šárkou Hamanovou popisuje způsob psaní pro lifestylové magazíny a debatuje pomezí tohoto žurnalistického žánru s dní část je věnována konkrétním neologismům, které se českém jazyce objevily po roce 1989. Hesla obsahují gramatické informace, původ (pokud je nezbytný), význam a konkrétní případ užití v kontextu společně se zdrojem.
Thesis presents overview of neologisms in Czech language in the field of gastronomy. It is devided into several parts. The first part describes neology and neologisms, changes of the language after the revolution in 1989 and ways in wich the foreign words are adapted into new language considering their written form as well. Historical facts are included. The other part is dedicated to the medial analysis of Vlasta magazín and tries to notice the frequency of covering gastronomy based topics after the year 1989. This magazin was chosen as the best elemnt to examin due to its long term publishing. The very first issue of thes weekly magazine was published in 1947. Thesis continues to inform about new magazies on the marke that cover the topic of gastronomy. To fullfil the need of the thesis, there are two interview included. The first one with Jana Bilíková dedicates to the relationship between the meedia and a cook and also sees the importancy in social media. The othe interview with Šárka Hamanová describes the way of writting for lifestyla magazine and debates the edge between a journalism and PR.The last part is bulit as a dictionary that shows exact neologisms used in the language. Each word is completed with the grammar information, pronunciation (if needed), its meaning and exact usage in...