Interpretace písňové literatury 19. století
The Interpretation of 19th-century Song-lyrics
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7696Identifikátory
SIS: 20325
Kolekce
- Kvalifikační práce [18096]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Volavá, Iva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - sbormistrovství
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
11. 9. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Pojetí skladeb je velmi různorodé. Důkazem toho by měly být komparace zastoupené v této práci. Interpretační zaměření je samozřejmě dáno tím, jak umělec danou skladbu chápe. Hovoříme o takzvaném interpretačním pojetí skladby. Tvůrčí proces je sice limitován notovým zápisem, popř. skladatelovým záměrem, je-li čitelný, na druhou stranu jde právě o interpretovo pojetí. Skutečnost, že skladba může být podána různými způsoby, vyvolává otázku: Který z těchto způsobu je správný? Každá interpretace se musí držet notového zápisu, to je ta nejdůležitější podmínka. Každé pojetí díla by mělo odpovídat skladatelově představě. Tento požadavek je do jisté míry těžko uskutečnitelný u většiny skladatelů. Těžko se dá v té nejúplnější podobě ověřit, jak si například Franz Schubert představoval přesnou interpretaci své Zimní cesty nebo jak Beethoven hrál své klavírní sonáty. Ze svědectví nelze vždy získat přesné instrukce. U skladatelů 20. století, je situace díky nahrávacímu průmyslu jiná. Autorské výkony jsou zachyceny na věky, viz například S. Rachmaninov, K. Penderecki, D. Šostakovič aj.
The thesis comprises several chapters which contain various interpretation levels of selected music interpreters. Their performances are discussed in the chapters dedicated to the songs of Franz Schubert, Robert Schumann and Antonín Dvořák. This work which compares the methods of interpretation in the past and in the present may become a source of inspiration for future singers, music teachers and scholars. The author comes to the conclusion that contemporary song interpretation is more smooth and without excessive emotional burdens. This opinion is exemplified especially in the chapter on the interpretation of Dvořák's Biblical Songs. Moreover, the author debates the issue of song literature education at primary and secondary schools. The relevant chapter also includes a suggestion for a creative approach of the teacher to music education.